tisdag 25 december 2007

Manchesterklänning till en liten tjej och hennes docka


I döttrarnas yngsta kusins julkapp låg detta; en manchesterklänning i storlek 98, en likadan manchesterklänning till hennes docka och ett par matchande brun/vitrandiga strumpbyxor från Polarn o Pyret.

När min bror fick se min lilltjejs klänning i höstas tyckte han det var så fint (sa han i alla fall, annars får han skylla sig själv!) så jag ville göra ett likadant set till hans yngsta. För att det inte bara skulle vara tråkiga kläder i paketet tyckte jag att dockan Hanna skulle få en matchande utstyrsel. Synd att strumpbyxorna inte fanns i ministorlek...

Mönstret till klänningen har jag knåpat ihop själv, dels utifrån ett burdamönster, dels från boken Baby Cool och dels från en jeansklänning jag köpt från Lingon&Blåbär för ett par år sen. Plus lite egna ändringar. Dockklänningen har jag sytt efter samma mönster som denna klänning, fast jag ändrade utställningen och längden samt lade till ett sprund för att få samma stil som den andra klänningen.

Klänningarna är sydda i brun Hilcomanchester från Nea Nobelle och är fodrade med vit lakansväv. Tyget till fickorna kommer från ett servettfodral jag fyndat på Röda Korset. Helt underbart tyg som jag bara har pyttelite av... För att få bättre stadga pressade jag på med mellanlägg och fodrade med lakansväv. Ärmhålen, halsen och nederkanten är kantade med snedslå som jag gjort själv i samma tyg som klänningarna (om du vill läsa mer om min snedslåvikare kan du läsa detta inlägg). Som knäppning lät jag två små tampar av halskantningen sticka ut. I dessa satte jag en 8 mm minitryckknapp från Prym. Dockklänningen har dessutom en öppning med kardborrband på axlarna. Annars är risken att huvudhålet blivit för trångt. Sprundet är där mest för likheten med den stora klänningen.

Innan jag kantade sydde jag ihop klänningarna i hals- och ärmhål med overlocken. Då fick jag en jämn kant att sy fast snedslån över. Bredden på snedslån är 25 mm, så den täcker overlocksömmen väl. Ett smart sätt att få skarven på snedslån snygg tyckte jag var att börja en bit in på snedslån när man syr fast den, så att det blir en snutt som inte är fastsydd först. Sen syr man nästan hela varvet runt men stannar en bit ifrån. Då tar man ur tyget ur maskinen, mäter ändarna på snedslån och syr ihop dem så att de passar mot återstoden av ärmhålets längd. Sen viker man bara snedslån tillrätta och syr den sista biten. Jag siktade på att få snedslåskarven på samma ställe som sidsömmen, och det funkade rätt bra.

Maskinval:
Overlock att kasta kanterna till fodret och att sy ihop samt sy ihop klänningarna i hals- och ärmhål innan jag sydde fast snedslån.
Vanliga symaskinen till resten.

Bäst just nu:
Att jag blev så nöjd med resultatet att jag vågar ge bort klänningarna!

Sämst just nu:
Att jag hade problem med att hitta rätt inställningen på overlocken. Jag inser också att jag väldigt ofta har för hårt trådspänning och därför har fått stumma sömmar. Det är nackdelen med en manuell maskin...
Att jag faktiskt inte vet om klänningen passar - varken den stora eller den lilla. Bara att hålla tummarna...
Att jag är så otroligt dålig på bedömning av tidsåtgång! Dockklänningen tänkte jag bara skulle "hänga med" när jag "ändå sydde den andra", men den tog mer tid än den stora! Såklart - vad hade jag trott?!! Tycker i alla fall själv att det blev rätt gulligt - jag kan se en liten tjej och hennes älskade docka i matchande kläder framför mig. Hoppas bara att mottagaren och hennes föräldrar gillar den...


15 kommentarer:

Tre små stjärnor (fd Yrväder/Sockertopp) sa...

Alldeles underbart sött ju :)

Gekko sa...

Åh, vilken underbar present! Kan tänka mig att den gjorde succé! Riktigt ambtiöst med matchande dockklänning!

Thea sa...

Fick just se dockklänningen på. Den passar i alla fall!

Ceci sa...

Båda klänningarna är jättesöta! Smart idé att även sy en dock-klänning så att det blir lite att leka med också =)

Varje gång jag kollar in här förundras jag över hur mycket du hinner sy trots att du är tvåbarnsmamma, de måste ju ta en massa tid i anspråk...

God Jul (igår) och Gott Nytt År!

Thea sa...

Ja, det ska gudarna veta!!

Men att sy är lite som en ventil, tror jag. När allt dagens kaos har lagt sig och jag är för trött för att göra något alls - då orkar jag ändå sy! Och det är då jag laddar batterierna. Visst låter det konstigt?!

Katarina sa...

Jättefint!!

GOBLIgobli sa...

Som jag sagt tidigare, du är en gudinna på att sy!! Framförallt kantband. *sååååå avis* ;-)

Anonym sa...

Åhh, vad fina klänningar!

rino sa...

kul med matchande liten! jättesöta.
Ja visst betyder dom mycket, dom få stunderna när allt är tyst och man är ifred o pysslar med sitt...

Kaja sa...

Jag sydde pippiklänningar till tjej och docka och det var inte så mycket skillnad i jobb på båda två, trots att jag modifierade dockmodellen för att den skulle vara enklare.

Kanonfina klänningar, klart att mottagaren måste vara toppennöjd!

Thea sa...

Tack för alla snälla kommentarer! Det är så himla roligt och peppande!

DORIS DAISY sa...

Men hallå vad fint! Min unge skulle ha svimat av lycka! Vilken bra idé att göra samma till dockan!

SNUX sa...

Så kult med like klær til dukken, det husker jeg at jeg også hadde da jeg var liten:). Kjempetøft!

Jes sa...

Detta var ju hur sött som helst. Båda klänningarna blev jättefina, de kommer nog uppskattas :)

Anonym sa...

Jättefina klänningar till tjejen och hennes docka. Du gör verkligen fina välarbetade kläder!

/Gerbia