fredag 8 januari 2010

En riktig favvis!

Ett par såna här byxor har jag velat sy länge. Jag har sett olika varianter på bloggarna och tänk att "ett sånt mönster måste jag rita". Men så satt jag med en kopp kaffe och bläddrade i senaste numret av Ottobre (vet, det har kommit ett senare, men det har inte landat här ännu) och då bara var mönstret där! Helt perfekt. Dessutom hade jag redan när jag kastade mig över tidningen första gången vikt in ett hundöra just på den sidan, men det hade jag förträngt långt ned i mitt undermedvetna.

När jag bloggade om min Elvisoverall kommenterade Fia att hon hade haft en liknande i brunt med orange blixtlår. Det tyckte jag lät så himla häftigt att jag bara var tvungen att sy i det nu! Så det fick bli brun velour mot orangea fickor, kantband och dragkedja. Och jag ville inte ha ett dolt blixtlås - här skulle kontrastfärgen minsann synas!

Jag lade ned ett omsorgsfullt jobb på dessa byxor. Konstrastsömmar med topcoversöm på fickorna, rynktrådan runt fickorna och mycket noggrant jobb med dragkedjan. Jag använde inget formband utan sydde på dragkedjan direkt på den overlockade kanten. Sen var det faktiskt inte så svårt att sticka ihop kantbandskanterna med blixtlåsets sömsmånssnutt emellan.

Byxorna är sydda i strl 62 och får bli en liten fin present. Det är babyboom i min och mina vänners bekantsakpskretsar...

Mönster:
Ottobre 6/2009

Material:
Underbar, tjock, brun Hilcovelour från Michas Stoffecke, Tygpyssling eller Nea Nobelle.
Fickor av små restbitar av orange velour från Sundbybergs Textilcentrum.
Kantband av muddväv från Stoff och Stil.

Bäst just nu:
Ojojoj vilken favort den här modellen var!

Sämst just nu:
jag har så mycket jag vill sy! Plus ett par beställningar som väntar. Och en vansinnig massa idéer. Får ta och gallra och prioritera....

44 kommentarer:

Benglan sa...

Riktigt schysst färgkombo!
Du som är lite haj på mönsterkonstruktion, vad tyckte du om benlängden? Jag fick korta flera cm på strl 92 till lillebror för att de skulle passa, och han har inte speciellt korta ben..

Benglan sa...

Såg förresten att du kommenterat mitt screentryck. Jag har en karusell, annars är det väldigt svårt att få det snyggt med flera färger.

Anonym sa...

Oj, jag har inte jämfört med mitt grundmönster,faktiskt. Men generellt tycker jag att Ottobre är rätt stora. Min dotter på 3 år har tex precis börjat använda 98 i Ottobremönster medan jag skulle köpa 104 i butikerna.

Just det ja, karusell. Har jag ju läst om. Och nu blev jag sugen på det också, haha! :-) Tack!

/Thea

od Andulky sa...

Grymma!

Bekkaen sa...

Kjempeflott buksedrakt!

Og så mye fint du har sydd! Nå har jeg sittet og kost meg med å se i bloggen din :)

Her kommer jeg gjerne innom igjen! :)

FridoLi sa...

Vilken mysig! Jag har också sett det där mönstret och tänkt att det måste jag sy, men har inte vågat mig på det än.

Polkahjerte sa...

Nydelig bukse! Jeg har samme mønsteret og prøver å samle mot til å sette i gang. Glidelåser har jeg tidligere bare sydd i puter... Men det var veldig inspirerende å se din versjon! Myyye finere enn den i Ottobre. Superstilige farger.

Gekko sa...

Härlig! Jag satt och kikade på det mönstret före jul men det hanns inte med. Din variant var riktigt snygg!!
Menar du att Ottobre är på gång? Vad synd för mig att posten tar så lång tid med eftersändningen hit!

Heimlaga sa...

Snygg finish du får till!

Lallis/Helene sa...

Grymt snygga! Brunt och orange är bara så snyggt ihop!! Sydde ett par efter det mönstret i det lila trolltyget till min dotter men de var på gränsen på för små till henne så de hittade en annan ägare... mäste ta och sy ett nytt par till henne!

Pernilla sa...

Så snygga!! gillar brunt och orange ihop.

Gulludden sa...

Du är så otroligt duktig!

LillaBarn sa...

Underbart fina....

Mimmi sa...

Underbara! Kikade på det mönstret igår när jag ritade av ett annat mönster i den tidningen. Kanske får testa detta.

När jag var inne till den lokala handlaren för att köpa lite brodertråd upptäckte jag att hon hade så snygga billiga dragkedjor på metervara med urläckra flärpar på. Tyvärr var de inte delbara för jag hade endast jacka i tankarna för användningsområde. Får nog köpa på mig några och sy overall. ;-)

MinaMirakel sa...

Dragkjedjan ser väldigt proffsig ut!
Snygg färg kombo!/Åsa

Fia sa...

Läcker! Påminner ju faktiskt lite om den jag hade,fast min hade nog inga fickor, men det är inte helt lätt att minnas och jag tror att overallen gått hädan hos min mamma....

Jubel sa...

Riktig lekker overall! Hvordan gjør du det øverst med glidelåsen og kantebåndet? Syr du på og stikker ned kantebåndet før du syr i glidelåsen?

Wcollection sa...

gud så tuff...förstår att det blev en favvis! trevlig helg

Thea sa...

Tack snälla ni!
Mimmi, kan det slinka ner något blixtlås till mig också i den kassen? ;-)

Jubel:
Jag bandkantar halsninningen först och syr sen på blixtlåset räta mot räta. När det är klart hamnar ju blixtlåset emellan och det är bara att vika runt kantbandet och sticka fast ändarm på kantbandet. Mycket enklare än det låter!

SiriR sa...

Wow, så kul og herlig retro:)

Mimmi sa...

Thea: Du har mail ifrån mig! ;-)

Jes sa...

Superfina!!! snyggt med oranget kantband till det bruna, jag satt precis och har bestämt mig för att sy dessa i pressent innan jag läste ditt inlägg så passande :)
Hur tycker du storleken va? borde man minska en storlek på brädden? de brukar ju vara så breda.

Anneli sa...

Så snygga! Riktigt välgjorda! Kul att se!

Thea sa...

Jes: Jag vet inte riktigt. Har inte jämfört med något annat än. Ber att få återkomma! ;-)

KRUMELEJ sa...

Wow, så snygga. Har som många andra tittat på mönstret, men inte kommit mycket längre. Har ju gjort många egna justeringar?

Retro Elephant sa...

Kanonfräna!

//Lina

Pyssellycka sa...

Gahh, vad snygg! Den måste jag också göra!

Nilla sa...

Ekar det här?
Har också kikat på mönstret och varit sugen att testa det men tvekat pga storlekarna kan vara så knepiga.
De brallor du sytt var ju himla läckra så nu blev jag inspirerad. Har lite annat att ta itu med först bara. :P

Thea sa...

Jag har inte ändrat något alls den här gången. Jätteskönt! Det enda var att jag tog vanligt istället för dolt blixtlås.

Jag kollade vidden lite och jämförde med mina grundmönster i strl 62. De stämmer jättebra och borde alltså vara perfekta i längd för ett barn som är 62 cm långt. Då går byxorna ned till golvet om man står upp (vilket man ju iofs inte gör om man har strl 62). Viddmässigt är de rymliga, men inte jätte. Bröstvidd plus ungefär 6 cm, vilket är 36 på varje sida, eller 1,5 om man nyper ihop. Då får man plats med en tröja under. Men, som sagt, m,an ska kanske inte räkna med att börja använda dem innan barnet uppnått 62 ca, då kommer de upplevas som alldeles förs stora.

rockefår sa...

Herlig, herlig, herlig!
Jeg er også veldig glad i brunt og oransje. Jeg har en "ufo"overall liggende med samme farger hvor jeg også syntes glidelåsen måtte være godt synlig. Så nå får jeg snart samle meg og ta den fram. Takk for stadig inspirasjon!

Lillsnörpa sa...

Så OTROLIGT tuffa! Du är ju bäst!

Anonym sa...

Vad jättefin den blev!

OttoPippi sa...

Riktigt snygga! På många barnkläder föredrar jag att blixtlåset syns. Snyggt med färgkontrasterna!

Fangoria sa...

Verkligen så fina½

MESC sa...

Hur coola som helst!! Vilken osis att min yngsta är 5½, och absolut INTE vill ha såna coola brallor!!

Solveig Lövendahl sa...

Å så fina!!

Doris_Assar sa...

Grymt coola!!!
Ang vikresår och dragkedja; Jag sydde fast dragledjan separat efteråt, försökte hålla mig i samma söm (det gick dock sisådär eftersom jag hade dottern i knät :-D). Men det kanske går att sy direkt? :-)

Anonym sa...

Benglan: Nu har jag fått flera frågor på det och jag kikade lite till på det. Jag tror att de inte tagit rymd för blöjan på samma sätt som jag brukar göra och då dras ju grenen ned lite, vilket gör att byxbenen i sin tur också hamnar längre ned. På så vis blir ju benen "längre". Det kanske förklarar skillnaden?

//Thea

fante sa...

Åååååh.

Anonym sa...

Hej! Du är så duktig att sy, allt du gör blir så himla fint. Måste du börja jobba nu igen efter ditt "friår" eller kan du fortsätta att vara hemma med era barn och få tid att utvecbu kla ditt syende ännu mer? Du borde kunna jobba professionellt med klädsömnad./Lotta

Jennie sa...

Jättesnygga!!! Har varit sugen på den modellen själv, men dragit mig lite för blixtlåset... jag kanske vågar prova trots allt! Tipset om hur du syr kantremsan var ju jättebra!

Anonym sa...

Lotta: Tack snälla aför din gulliga kommentar! Jag började jobba igår och inte helt utan separationsångest kan jag lova. Både från barnen och från det bästa år jag haft i hela mitt liv. Tyvärr är ju inte hantverk inte speciellt lätt att försörja sig på här, men drömmen finns kanske fortfarande. Kram!
//Thea

Åsa Tidqvist sa...

whaaa, vilken fin!! i love!

håller med alla andra om att ottobre´s mönster kan vara så stora och knepiga men de här är ju helt klart värda ett försök!

Jubel sa...

Da er jeg snart ferdig med mine første par med overaller, etter at jeg endelig fikk lånt mønster fra Ottobre :)
Jeg er en skikkelig pyse når det gjelder glidelåser, og har dermed ikke altfor mye trening på det heller...Det jeg alltid sliter med er å få det pent helt nederst, synes det lett blir litt skeivt. Hvordan løser du dette?