fredag 18 januari 2013

Randigt från topp till knopp

Egentligen hade jag tänkt mig en bild där lillasyster poserade i sina randiga tights och en svart topp medan storasyster bar sin randiga tröja och ett par svarta byxor. Ryggarna vända mot mig och lite coola rockstjärneposer.  Redan i oktober tänkte jag det. Men nu är det januari och bilden har ännu inte blivit av och jag tyckte det var synd att kläderna låg och väntade på att en trött trebarnsmamma skulle hitta ett tillfälle när de aktuella fotomodellerna var sams, lillebror sysselsatt och dagsljusförhållandena ok. Ni får helt enkelt föreställa er den bilden istället och hålla tillgodo med bildbeviset på storasyster iklädd sin nya tröja och mössan som hon själv sydde (ok, jag satt med vid overlocken) tidigare i höstas.

Tyget är så underbart mjukt och det passar med nästan allt. Storasysters mössa passar jättfint till vinterjackan och Lillasysters tights har använts massor och är jättefina ihop med klänningarna hon fick innan jul.  Men jag undrar en sak:  Hur kan jerseytyger i bomull/lycra med samma andel lycra skilja sig så otroligt mycket åt?  En del är mjuka och följsamma medan andra är hårda och nästan lite träiga.  Är det kvaliteten på bomullen som avgör?  Eller hur hårt tyget är stickar?  Eller storleken på maskorna?  Nån som kan berätta?

Mönster:
Tröjan: Ottobre craetive 301.
Mössan: Eget

Material:
Randig jersey med lycra från Strömming.

Bäst just nu:
Jag blir stolt och glad varje gång jag ser storasysters mössa - trots (eller kanske just för att?) det inte är jag som har sytt den.

Sämst just nu:
Ja, det måste ju bli det där fotot som stannade i min tankevärld, haha!

4 kommentarer:

Hanna sa...

Jaa du, en del saker får man vänta länge på, kände samma sak när jag försökte fånga fyra barn på ett och samma julkort...;-)! Jättefin tröja o mössa - vad duktig hon är!! Nu ångrar jag att jag inte köpte det randiga tyget på symässan. Jag har tänkt samma sak om tygernas stretch, det spelar ju rätt stor roll i tex små-bodies. Jag sydde en i fina röda moln som blev alldeles för stel, medan samma stl o modell i andra tyger funkade jättebra.
Hälsn Hanna

Jes sa...

Ååå va fint, jag missa det tyget, det är sååååå fint. Önskar jag kunde gå tag på en bit.

Jes sa...

Vad stor hon har blivit!!!!! Stora damen snart står killarna på rad utanför huset :)

Anonym sa...

Ja, Jes, hjälp!!
Finns inte tyget kvar då? Är det slutsålt?
//Thea