tisdag 27 maj 2008

Tuffa dockan...

...fick jeans och tröja när "mamma" fyllde år. "Mamma" själv fick ju ett sommarset och risken är ju annars att det är lite FÖR trist med mjuka paket.

Det var nu ett tag sen jag sydde dockkläder. Det är faktiskt riktigt roligt! Och när jag ändå höll på med jeansen kunde jag lika väl sy ett par extra till min äldstas docka (som jag i och för sig undrar om inte lillasyster uppskattar ännu mer!).

Mönstret till tröjan är från boken "Sy och strik dukketöj" av Anita Gunnars. Mönstret till byxorna kommer från början från ett Burdamönster, men då var det ett par vanliga trikåbyxor. Det fick jag bredda upptill och justera om till att bli muddisar. Turligt nog passade byxorna - tur att dockor inte är så kräsna! :-)

Material:
Randig campan från Charlottas
Orange och marin mudd från Stoff och Stil
Mjukt jeanstyg från Ohlssons tyger

Bäst just nu:
Det är så roligt att sy personliga dockkläder. Och åtminstone min dotter älskar att klä dockan i såna kläder som hon själv har på sig.

Sämst just nu:
Att overlocken bråkar. Linilur kom dock med ett tips på vilket fel det kan vara. Ska ta mig tid att försöka undersöka om det är det.


6 kommentarer:

OttoPippi sa...

Gud så sött! Vad kul med dockkläder! Verkligen superfina och det skriker verkligen Kokalal om dem :-) :-)

Nu i söndags, när familjen strosade runt och firade mors dag i solskenet, var vi inne på ett antikvariat och jag hittade faktiskt den svenska versionen av Anita Gunnars bok, den heter "Sy till dockan" och den blev givetvis min!! Framöver måste jag också försöka mig på!! Om man ändå hade mer tid till allt!!!

Nobelle sa...

Känner igen tyget bakom jeansen, hade ett likadant som påsklakan när jag var liten :)!

Nobelle sa...

Blev visst ett extra "k", skulle varit påslakan...

Thea sa...

Inte påsk-lakan, alltså? :-D

Jag tror det tyget fanns på IKEA på 70-talet. Heter "Skillingaryd" om jag inte tar fel. Underbart, eller hur?

gullhjärta sa...

Jättefina kläder till dockorna. Funderar om Lilla Anna (Hugos docka som han ärvt efter mig) ska få lite nya kläder hon också. Hon har bara en hemsk blommig sommarklänning.

Jag har utmanat dig på min blogg! :)

Jes sa...

Det är så sött med dockkläder :) Som alltid är dina helt underbara få ta och testa lite jag med, får ta & sy till K pippi docka.