torsdag 3 februari 2011

Och dockorna ska ha sitt...

De här omlottbodiesarna i dockstorlek sydde jag till kusinerna när de skulle bli storasystrar. Tillsammans med mina tjejer har de till och från lekt en hel del med dockorna, åtminstone när de träffats och lekt tillsammans. I somras vet jag att de önskade sig omlottisar. Ja, faktum är att jag hade noggrant skriven önskelista på en A4-sida på diverse grejer till dockorna. Till och med i vilka tyger de skulle vara! Just de här tygerna fick mina tjejer välja till sina kusiner.  Storasyster valde klövertyg till storkusinen och lillasyster trodde att ett stjärntyg i cerise skulle falla mellankusinen (som hon numera får heta eftersom en "lillkusinen" nu har övertagits av hennes lillasyster!) bäst i smaken.

Mönster:
Egenritat med lite hjälp av ett tröjmönster i dockstorlek från boken "Sy og  Strik Dukketöj". 

Material:
Klövertrikå från MG-Tyger, köpt i våras.
Stjärntrikå från JNYdesign.

Bäst just nu:
Det är lite roligt med just omlottbodies till dockorna.  Jag tror inte man kan hitta det i handeln och åtminstone här hemma är det i princip bara omlottisar som används på lillebror.

Sämst just nu:
Jag är lite osäker på hur mycket det leks med dockorna och deras outfits längre efter att snälla jultomten kom med Nintendospel i julas.   Men jag har varit lite sen med att blogga om bodiesarna, så de hann finnas i ett Nintendofritt hem i ett par månader i alla fall. :-)

9 kommentarer:

Anki sa...

Åh vad fina! Har inte vågat mig på omlottbody än för det verkar rätt pilligt, måste vara om än mer pilligt när det blir docksmått :-)

Lopez sa...

Åh vad jag hade velat vara din kusin :-)

MinaMirakel sa...

Jättesöta, det är ju såååå underbart så länge dom vill leka med dockor innan dataspelen tar över!/Åsa

Anonym sa...

Whao. Tänk den som kunde sy ändå. Min mormor jobbade som sömmerska på den tiden det begav sig hihi men inte tusan lämnade hon någon "sy-gen" till mig inte :-/

Fangoria sa...

Sååå söta!

Anneli sa...

Jättefina! Kul med dockkläder. Min dotter vill att jag syr Barbiekläder men jag tycker det är så lite väl pilligt...

Jennie sa...

Så söta! Kul med bodies till dockorna! Jag tycker att det är lite mödosamt att få till snygga bodies i bebisstorlek och skulle aldrig våga mig på att göra egna mönster och sy till dockorna.

Doris_Assar sa...

Underbara!! Lyxigt!

6-barns mamma sa...

Så fina! Har funderat länge på om jag ska sy såna till mina tjejer, det har ännu bara stannat vi funderingar får se när det blir av och om! Barbiekläder vill dom också att jag ska sy, får se när tiden och lusten stämmer överrens!