fredag 13 januari 2012

Stjärnklart

En liten vinterklänning. Det blev det av det nya stjärntyget. En långärmad, men man kan nog ha den även på sommaren, i alla fall innan det blir stekhett. Jag såg att RuttuNuttu sytt ett så fint sprund framtill på en tröja och tyckte det skulle göra sig bra med ett sånt på den här klänningen också. Jag ville ha något enkelt som ändå gjorde den lite mer välarbetad. Kantbanden fick gå i brunt.  Dels tycker jag det är så fint till lime och dämpar den klara färgen lite och dels passar det lillasysters färger så bra. När jag kantade ärmsluten drog jag upp diffmatningen till 1,25 - 1,5 så det rynkades en aning. Fast jag vet inte om det hade behövts egentligen. Det drar ju ihop sig lite i alla fall när man bandkantar.

Jag bandkantade trevikt. Knäppningen på det lilla sprundet löste jag genom att först kanta sprundet, sen kanta halsen och vika ändarna runt och sy fast precis "runt hörnet". Det går tack vare att bandet bara är vikt tre gånger. Genom den lilla öglan som blir när man viker runt drog jag en tunn resårsnodd som jag tvinnade innan jag knöt ihop och drog in i viket. En KAM-knapp tryckets dit så var sprundet klart.

Tyget då? Jo, det är Jofotex. Nytt. Finns i ett gäng färger. På hyllan här hemma ligger royalblått och lime, men jag sneglar på mina provbitar i de andra färgerna också. Så himla fina. Får kanske bli en bit rött nästa gång? Eller svart (ser framför mig orangea kantband till...)? Eller den snygga turkosa? Eller.....  Gaaaaah!

Mönster:
Eget, strl 110/116.  Längden är två centimeter ovanför knät.

Material:
Stärmjersey i bomull/lycra från Jofotex. Finns i ett antal färger.
Trevikt Stoff och Stilmudd till kantband

Bäst just nu:
Att den vackra sparvhöken som dunsade mot rutan nyss klarade sig och satt så länge till beskådan i plommonträdet. Och lite bra var det allt att den inte fick tag på någon av våra söta små vänner vid fågelbordet.  Han (eller hon) kan gott äta sig mätt någon annanstans.! :-)

Sämst just nu:
Det är svårt att kanta såna böjar som längst ned på sprundet. Det viker sig lite. Lurar på om jag skulle ha dragit lite extra i kantbandet när jag sydde där. Nån som har något tips?

12 kommentarer:

Liten Kulla och Mas sa...

Ser jätte härlig ut!

Jes sa...

Viken fin klänning och vilket fint tyg :) dax för en tripp till jofotex snart :)Modellen på klänningen blev väldigt snygg :) speciellt med sprundet i halsen.

Heilt spesiell sa...

Fiiiint!! Godt nyttår til deg og dine:)

Thea sa...

Tack! Och detsamma!

Hanna Engkvist sa...

Hmm, vet ser svårt ut att få till kantbandet i en så tajt sväng. Du kan göra så här: Vänd klänningen ut och in och vik framsidan vertikalt. Nu kommer du se hur mycket bandet sticker ut i sprundet. Sy av bandet med en raksöm där viket skulle fortsatt. Vänd tillbaka allt. Nu har du en fin liten V-ringning.

ekåå sa...

När jag bandkantar ett sånt sprund, ser jag till att "fläka upp" sprundet så att båda ändarna ligger i linje med varandra, dvs att du drar ner den ena sidan av sprundet 180 grader. På så sätt blir det en rak linje istället. Se bara upp att du inte bandkantar in vecken som blir längst ner i botten på sprundet :) Sååå kul är det ju inte att sprätta en bandkantning ;)

Fangoria sa...

Jättefin och fräsch, vilket fint tyg!! Och sprundet är så fint!

Lime by me - Lime design sa...

Måste kolla in de tygerna, verkar jättefina! Jättesöt klänning!

Thea sa...

Tack för tipsen hörrni! :-)

florin design sa...

Snygg klänning! Jag vågar inte köpa nån av färgställningarna på tyget för då kommer jag ju vara tvungen att köpa alla ;-)

Thea sa...

Haha, ja lite så är det! Det är SÅ svårt att välja. :-)
Kul att se dig här igen, förresten!

Emsters Alster sa...

Det var en så snygg klänning att jag var tvungen att köpa det gröna och två färgställningar till när jag var där idag. Så fräscht tyg! Tack för inspirationen, som alltid!