måndag 31 december 2012

Gymnastikdräkt


I höstas började lillasyster på gymnastik.  Det är ganska lång kö för att få gå och skutta och göra kullerbyttor här där vi bor, så det tog ett tag för henne att få en plats.  Desto gladare var hon när hon fick gå iväg. Det behövdes såklart bara en gång innan hon tydligt förklarade för mig hur VARM man blir av att ha gymnastik i t-shirt och tights.  Och att det nog skulle vara mycket behagligare med en gymnastikdräkt...

Såklart jag kunde ha gått och köpte en.  Det hade gått snabbare och förmodligen också varit billigare.  Men inte lika kul!  Och då hade den dessutom garanterat varit rosa.  Av alla småflickor på gymnastiken såg jag faktiskt inte en enda som hade någon annan färg än rosa.  Det kanske inte ens finns?  Lite synd tycker jag allt att det är, när det finns så många olika vackra färger.  Jag hittade en fin smaragdgrön jersey med lycra på Ohlssons Tyger (att den blev just grön var förresten för att barnen skulle ha uppvisning en månad senare och lillasysters grupp skulle ha grön och då tyckte jag det var smart att ha en grön gympadräkt redan från början).

Mönstret kommer från en tidig Ottobre och egentligen var dräkten inte så svår att sy.  Lite samma som bodyklänningen jag sydde i våras. Det som gav mig huvudbry och inte blev riktigs som jag ville ha det var framilonbandet (sånt genomskinligt resårband) i halsen och benöppningarna.  Först overlockade jag fast det och sen sydde jag ned det mot rätan med en sicksacksöm. Tycker det drog sig lite och hade svårt att få det snyggt.  Nån som har något tips?  Kanske jag inte skulle overlockat fast det utan fäst det på annat sätt innan jag stickade ned det?

Ja, det här får väl antagligen bli årets sista inlägg. Tänk, nästa år skriver vi 2013. Varje gång man byter år tycker jag det känns så stort, märkvärdigt och ovant att skriva nya siffror.  Gott nytt 2013 på er!

Mönster:
Ottobre 4/2004?

Material:
Smaragdgrön jersey i bomull/lycra från Ohlssons Tyger

Bäst just nu:
Jag gläds åt att ha kunnat hitta en alternativ färg på lillasysters gymnastikdräkt.  Hon är så fin i sitt gröna där hon skuttar runt och försöker lära sig hjula och stå på huvudet.

Sämst just nu:
Varför vaknar små tvååringar som allra tidigast just morgonen efter att deras mammor (och pappor) inte haft vett att gå och lägga sig i tid?? 

15 kommentarer:

Unknown sa...

Snygg gymnastikdräkt och färgen var verkligen läcker. Önskar dig också ett Gott Nytt År!

od Andulky sa...

Så fin!!
Gott nytt år!!

lavendia sa...

Är ofta inne och tittar på din sida. Blev mycket förtjust i tigertyget och pingvintyget. Det väckte habegär. Gott nytt syår!

Anonym sa...

Jag brukar fästa framilonbandet med sån dubbelhäftande tejp som karinottilia har (finns säkert överallt). Måste ju dela med mig när jag för en gångs skull kan ge tillbaka ett tips till dig!
/josefn

Anonym sa...

Men Gud vilken bra ide!! Tack snälla, det måste jag testa. Kanske jag tillochmed syr om halsen på den här. :-)
//Thea

Syserine sa...

Vad roligt med egensydd! Sto på Lindex i går och tittade på dansgrejer, ALLT var rosa. Vi får se om hon kommer in på dans först.
Gott nytt år!

Anna Johansson sa...

Jättefin dräkt och kul med alternativ till rosa

Anonym sa...

Snyggt! Jag brukar sy fast framilonbandet med en lång og smal sicksack först i halsringningen. Då kan man bandkanta eller fålla utan problem sen. Hoppas nu lillasyster tycker gymnastiken är buskul! :)

Anonym sa...

Ja, felet var nog att använda overlocken till det momentet. Tack för tipset!
Thea

Tinis sa...

Åh, en gymnastikdräkt! Jag har en dansande 5-åring som är lång och smal. Jag skulle alltså gärna vilja sy en måttanpassad (och som sagt, gärna i någon annan nyans än rosa, även om det är älsklingsfärgen). Men du, Ottobre 4/2004 har jag och där finns inte mönstret. Menar du kanske baddräkten som är ärmlös i nr 2/2004? Har du fixat till ärmarna själv? Hittar inget annat från Ottobre.

Mvh Christine

Tinis sa...

Hittade! Det var Ottobre 1/2007. Ska inhandlas, tack snälla för att inspirationen :-)

Tinis sa...

Hittade! Det var Ottobre 1/2007. Ska inhandlas, tack snälla för att inspirationen :-)

Anonym sa...

Oj, sorry, jag blandade ihop! Det stämmer, 1/2007!
//Thea

Hello sa...

Jag syr ju mycket gymnastikdräkter och jag använder aldrig framilonband. Det blir mycket spänstigare och bättre med mjuk resår. Det finns sån som är avsedd speciellt för bad-/gymnastikdräkter, men tex Stoff och Stils mjuka resår funkar lika bra (och är lite billigare än specialarna). De är mjuka och sköna och blir inte smalare när man töjer dem!

Jag syr fast resåren med trestegssicksack och viker över och syr fast nästa steg med tvåtrådig cover.

Thea sa...

Åh, tack Hello, det ska jag lägga på minnet! Var köper du specialresåren?