söndag 30 mars 2008

Beställda retrobrallor



Äntligen har jag hunnit sy färdigt två par retrobrallor som två av mina bloggläsare beställt. Jag har en liten backlog att beta av - influensan lade krokben för nästan hela förra veckans syprojekt Den stackars sjuklingen krävde punktmarkening i princip dygnet runt. Men nu är det bättre och jag offrade faktiskt till och med några soliga vårtimmar på symaskinerna.

Det är så roligt att mina byxor uppskattas! Hittills har jag gjort mönstret i storlek 80-98, men bara sytt 86, 92 och 98. De lime-/ljusblårandiga är i storlek 92 och de orangea i storlek 98. Hoppas de kommer att uppskattas!

Sömnaden har dock inte gått helt problemfritt... Just nu kan jag inte rekommendera en endaste en som tänkt köpa en bandkantare för att sy över skarvar att köpa en! Jag har ägnat hur mycket tid som helst åt just kantbanden. Och jag som i förra inlägget sa att det funkade så bra. Jag blir tokig!!

Material:
Orange velour från Sundbybergs Textilcentrum (köpt förra våren)
Lime/ljusblårandig velour från en snäll tygängel
Limefärgad mudd från E-slöjd; köpt på Syfestivalen
Orange mudd från Sundbybergs Textilcentrum
Namnlappar och storlekslappar från Mina Namnband

Bäst just nu:
Ja, jag älskar ju den här modellen, så det glädjer mig att andra uppskattar den också.

Sämst just nu:
Bandkantaren!!! Fattar inte att det ska vara så svårt att få till det! Nu har jag inte köpt någon till min nya Pfaff, men jag funderar på om jag kanske ska göra det. Det är ju för trist att det tar tre gånger så lång tid att sy på kantbandet än att sy själva byxorna. Och då har man förbrukat hur mycket muddväv som helst. Men efter som det, när man får till det, blir snyggare än när man syr på frihand ger jag aldrig upp!

23 kommentarer:

LinSar sa...

Supersnygga brallor.Det är till att inte ge upp.Det har då jag lärt mej.Beställaren kommer bli kanon nöjd.

vouffen sa...

Helt underbara!!! Funderar på att knåpa ihop några liknande själv... är det ok med dig...?

Cecilia sa...

Åååh, de randiga är bara så fina, och då är jag ju eg såld på orange *hmm*

OttoPippi sa...

Mina byxor! Mina byxor! Mina byxor! Redan klara?! Tack Thea!De ser helt UNDERBARA ut! Jag och tjejerna kommer att äääälska dem!!! Vill nästan ha ett par till mig själv :) :) :) Tycker de blev superfräcka i lime/turkos med lime-mudden! Bra val!
Jag sitter dessutom här och genast slår bort alla tankar på en bandkantare som jag alldels nyss hade :)
Stor kram och tack återigen!

mustafa sa...

jättefina!

Thea sa...

Linsar: har du också en sån kantare?

Vouffen: Klart det är ok! Kör hårt!

Cecilia: Då ska du se dem i orange/svartrandigt...kommer snart på en blogg nära dig! :-)

Ottopippi: Tack!! Fast i nästa inlägg kanske jag höjer bandkantaren till skyarna...

LinSar sa...

Nej du thea här finns ingen bandkantare.Jag kämpar på ändå.Det är så himmla kul nu när jag fått snitts på det:)Det jag menade va att jag kämpar på med mina kantband för innan vågade jag inte testa men nu har jag kämpat mej till snittsen på hur jag gör.

Thea sa...

Då kanske du kan ge mig några välbehövliga tips?!! :-)

Sarah sa...

Dina byxor är så superfina, är mönstret egenknåpat? Skulle vilja haft!

Jes sa...

Underbara byxor, härliga färger. Snygg den turkos/gröna va... De nya ägarna kommer bli hur fina som helst. Aj att den ska krångla så mycket kantbandren, ja snart får jag väll upptäcka "helvetet" när jag får min på lördag. mn får väll hoppas på nybörjar tur.

Jes sa...

Har du testat att sy över tjocka skarv kanter för hand dvs. att snörra dig över på hjulet, fick det tippset i en janome symaskins affär när jag beklagade mig och det funkar super för mig när jag syr dit kantband på vanligt sätt & det är tjockt.

[ LiEmEl ] sa...

suuuperfina, gillar verkligen moddelen, gillar den skarpt, såg att nån annan frågad em det var ok att snika modellen o försöka sej på ett par egna =) kanske jag me gör, som sagt sååååå fina ju.

Thea sa...

Pose: Japp, det är eget. Inspirerat av ett par gamla byxor sen jag och min lillebror var små.

Jes: Det kanske går som en dans för dig. Och tack,tack,tack för tipset om att handjaga sig över skarven! Måste absolut testas. Har ett par beställnigar till på gång så då kan det komma väl till pass.

Liemel: Hej! Roligt att se dig här på bloggen! Klart du ska ge dig på ett försök! Tänk på att de ska vara tighta som attan för att sitta bra.

Carolina sa...

Jättefina!
Hoppas det går bättre att handjaga öveer skarvarna, ska testas här också ;)

Dr. Gill sa...

Stilige bukser - ser veldig gode ut!

Jeg har gitt deg en Award - sjekk bloggen min, så finner du den :)

OttoPippi sa...

Du verkar ha ett komplicerat förhållande till din bandkantare Thea :-)!! Men det är som i de flesta förhålanden, de går upp och ner!!! :-). (Skall betala brallorna i kväll!!!) /Lisa

Thea sa...

Ottopippi: Ja, vi har ett rätt stormigt förhållande, kan man säga! Jag gör slut varannan kväll! :-D

Dr Gill: Tackar och niger!

Malin E sa...

Hej!
Jättefina byxor tycker jag!
Jag undrar om du säljer mönster till det?
Mvh Malin

Thea sa...

Malin E: Roligt att du gillade byxorna. Du kan väl maila mig?

Anonym sa...

Hei! Fantastiske bukser! Er det mulig å kjøpe en? Hva tar du for de?

Thea sa...

Hej Thela!
Roligt att se dig på bloggen och kul att du gillar byxorna!
Skicka mig ett mail så ska vi se vad vi kan göra!
thea.kokalal@gmail.com

Gekko sa...

Hehe, här kommer en sen kommentar:-) Dina retrobrallor är så underbart snygga! Mina som jag började sy för en dryg månad sen ligger helt ofärdiga och väntar på att jag på nåt sätt skall få tid! :-(

Thea sa...

Det får du, rätt vad det är!
Och de är ju reglerbara, så det gär ingen om Gullklumpen hinner växa under tiden... :-)