lördag 1 mars 2008

Kaniner i doppresent

Min goda vän K:s gudson ska döpas i helgen. Då tyckte hon att det skulle vara roligt att ge honom en lite personlig present och kom att tänka på KokaLal. Jag blev otroligt glad och stolt för det! Speciellt kanintyget hade hon på känn skulle uppskattas. Efter att ha sett det förra kaninkitet jag sydde bestämde hon sig för att det var något sådant hon skulle vilja ha. Eftersom jag har svårt att låta bli att ändra lite varje gång jag syr något så valde jag denna gång att sticka ned raglansömmarna med vanlig raksöm och fålla ärmarna med orange. Muddbyxorna är dock exakt likadana, Med undantag för namnbandet då - jag får fortfarande hålla tillgodo med de turkosa. :-)

Både omlottröjan och byxorna är sydda med overlocken. Tröjan är kantad med bandkantaren till coverpron (med kedjesöm) och fållad med small tvillingsöm. Än har jag inte vågat sy med nya maskinen. :-)

Jag fick frågan om jag kunde tänka mig att sy i torsdags kväll. Sen dess har det varit Syfestival, oblilgatorisk fredagsmys och melodifestival. Men med lite vilja och planering (och en mycket förstående make!) blev det klart i tid i alla fall. Nu hoppas jag bar att det ska passa den lille nye ägaren. Grattis på dopdagen!

Materialval:
Kanintyg från JnyDesign. Det är slut nu, vet jag. Kanske kan man hitta det på Tradera, men annars är det kört. Däremot vet jag att det kommer att komma i nya färgställningar framöver.
Orange interlock i samma färg som kanintyget, också från JnyDesign.
Senapsfärgad velour från Nea Nobelle
Knappar från Prym

Bäst just nu:
Äran!! Jag känner mig så stolt och glad över att få sy någons doppresent!
Sen tycker jag att kombinationen av kanintyget och den senapsgula velouren är så himla fin.

Sämst just nu:
Att jag har så lite enfärgat tyg kvar.

9 kommentarer:

Ceci sa...

Jättefint och välarbetat, precis som vanligt! Visst känns det härligt när man får en beställning, det är den typen av uppskattning man gillar! Jag har bestämt mig nu, nästa gång kanintyget finns till salu skall även jag köpa ett par meter =)

Jes sa...

Blir aldrig trött på kanintyget, va fin oblottn blev!

Thea sa...

Tack! Ja, jag lade ner min själv i det. Omlotter kräver ju en viss koncentration när det gäller kantbanden...

LinSar sa...

Det kommer bli en jätte uppskattad dop present!

Carolina sa...

Jättefint och imponerande att du hann bli klar!

Anki på sytt/vurm sa...

Och vilken ära att få en sån fin dop-present!

florin design sa...

Jätte fin present! Fattar inte att du hinner producera så mycket... Själv skulel jag iofs hinna men på kvällen är jag för trött... jag stupar i säng :-(

Omlotten blev kalasfin!!!

Thea sa...

Jag är också toktrött när jag vinglar ut ur sovrummet när jag lagt ungarna. Ofta somnar jag då! Men på nåt konstigt sätt kommer jag igång igen!

Gekko sa...

Härligt set! Det är alltid så kul att öppna din blogg och glädjas åt dina snygga alster!