torsdag 28 februari 2008

Vårkänslor!

Som en färgsprakande tulpanbukett är de här två tunikorna, tycker jag. Åtminstone får jag lite vårkänslor av dem, speciellt när de ligger i vårsolen som på undre bilden. Jag bara älskar färg på det här viset. Tror det är det som gör det så roligt att sy barnkläder. Här har jag samlat ihop ett antal olika färger av Hilcos Campantrikå. Den är inköpt från lite olika ställen (se nedan) vid olika tidpunkter. Det är extra kul att man inte behöver göra av med allt tyg i en färg bara för att man vill sy en tunika. På det här viset får man ju möjlighet att klippa i tyget många fler gånger. :-)

Modellen är ny. Man kan säga att jag har kombinerat ihop mina två olika tunikamodeller (den här och den här) och gjort några ytterligare ändringar och på så vis fått fram det här mönstret. Lite som en blandning av en tunika och en tröja. Den förra omlottunikan var snarare lite mer en blandning av tunika och klänning. Jag gillar båda!

Det är lite pyssel med att sy omlottdelen så att den blir snygg. Det vill gärna dra sig och bli bubbligt; särskilt när det är i sånt här tunt tyg man syr. Denna gång testade jag att stryka fast formband på (det halva) framstyckets aviga innan jag nålade fast omlottdelarna. När jag sen nålat tätt, tätt, sydde jag med lång steglängd på vanliga maskinen. Därefter plockade jag bort nålarna och tog fram overlocken. Och min snälla Bernina gjorde inte ett enda hoppstygn, trots de tjocka kantbanden. Tack för det!

Till kantbanden använde jag bandkantaren. Jag har märkt att om jag mixtrar lite med pressarfotstrycket blir det bättre. Och jag har ökat på trådspänningen till 4-9.

Maken undrade om man verkligen kunde kombinera färgerna som på den lite ljusare tunikan. Det tycker ju absolut jag (annars hade jag ju inte gjort det!). Vad tycker ni andra?! Det ligger lite i tiden med lite galna färgkombinationer, tycker jag. Båda tunikorna är i storlek 86. Inte för att det sparade mig tid egentligen, eftersom jag ändå var tvungen att trä om för att byta färg hela tiden och i randigt måste man ju vara mer noggrann när man klipper till. Den ena tunikan tänkte jag behålla. Jag kan bara inte bestämma mig för vilken Den andra tänkte jag skulle få delfinansiera mitt senaste tyginköp! :-)

Materialval:
Gul/ljusgul campan: Nea Nobelle, vår 2008
Rosa/lime campan: Nea Nobelle, vår 2008
Röd/vit campan: Michas Stoffecke, höst 2007
Vit/röd campan: Michas Stoffecke, höst 2007
Orange/fuchsia campan: Michas Stoffecke, vår 2008
Mörkröd/ljusröd campan: SewEuro, höst 2007
Orange/röd campan: Charlotta's, höst 2007
Röd och orange mudd - minns inte varifrån
Vlieseline formband från Kilotex

Bäst just nu:
Jag bara älskar färgerna. Och det här tyget är verkligen fullkomligt underbart!
Ja, jag är klart nöjd med mina senaste alster!
Tack igen Jes för storlekslapparna (som jag visserligen glömde i den ena, men ändå!), det känns så proffsigt med dem!

Sämst just nu:
Att Campantrikån är så attans dyr! Jag förstår i och för sig att kvalitet kostar, men ändå!
Att det är svårt att få till kantningen utan att det drar sig.
Den som är lite uppmärksam ser att färgerna på namnbandet blivit inverterade... Inte alls avsiktligt utan ett litet fel vid leveransen. Jag väntar på de gamla vanliga, som jag förknippar KokaLal med. Under tiden får jag använda dessa. Men det funkar det också.

27 kommentarer:

Carolina sa...

Jättefin och så härligt med färg!

Thea sa...

Carolina, du hugger som en kobra på mina inlägg just nu! :-) Lite nyfiken på Pfaffen?? :-)

Botilda sa...

Fantastiska, härliga färger! Visst är det roligt att kombinera ihop lite oväntat sådär? Nu fick du mej att vilja göra klar tröjan jag kastade i väggen igår kväll när allt gick fel - den har inte riktigt lika mycket färg men nästan.

Botilda sa...

Gillar nya modellen också. Glömde att säga det!

á Yeliqa sa...

Nog fick man vårkänslor alltid :) Härligt med ränder och färg.

Anki på sytt/vurm sa...

Åh vilka härliga!
Så kul med så många fina färger samtidigt!
*ler*
dom gör mig glad

LinSar sa...

Gud va snyggt!!Nåt sånt med olika tyger skulle passa Sara.Blir verkligen avis på alla ideer du har;-)

Jenny sa...

Snyggt, jag gillar lite 'oväntade' färgkombinationer. Snygg modell också - jag måste snart testa att sy en omlottröja.

Anonym sa...

Finemang! Måste hålla med om att de ger härliga vårkänslor. Modellen är supersnygg och likaså blandningen av färger.

madame k sa...

verkligen fina vårbuketter! det känns som att sol och färg är precis vad man behöver just nu!

underbarn sa...

Helt underbara färger! Barn ska kläs i glada färger tycker jag! Och så lite brunt... :-)

Linda sa...

hihi, håller med underbarn. vad fina de blev i solen. jag älskar färg och håller med om att det är synd att trikån är så dyr. dumma dem *hytter med fingret*

Vindling sa...

Åh, tulpaner. Jag älskar tulpaner. *fniss* Underbara tunikor!

Anonym sa...

Superfina! Klart man kan kombinera färgerna så. Men hur du ska kunna välja en att spara och en att sälja förstår jag inte. Jag hade behållit båda! :-)

gosi sa...

Superläckert med alla blandade färger i ett...det ger som du säger en liten extra vårkick!

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

Liknar mina hemliga tyger lite. /Karolina

Gekko sa...

Jag hinner inte läsa inlägget om de nu, ville bara säga att de är grymt snygga även i verkligheten! :-D

Thea sa...

Tack Gekko!! Och tack för trevlig visit!

Tack även ni andra för era glada tillrop! De värmer.

Och Karolina...då blir jag jätteavis, för campantrikån är verkligen ljuvlig...

Anonym sa...

Oj, vad snygga jag både älskar färgen och formen. KUl att bli inspirerad.

Hello sa...

Helt underbara!!!

Och hälsa maken att han har helt fel!;) Personligen tyckte jag nog unset, unset bättre om den ljusa!

Jes sa...

Tunikorna är helt underbara jag & Gekko har ju haft förmånen att få se dem live och de är ännu snyggare i verklig heten :) Tack för i fredags :)

Thea sa...

Hello: Jag ska framföra det! :-) Och jag tror jag håller med, för övrigt. Fast jag undrar om inte dottern passar bäst i de andra färgerna.

Jes: Tack själv!! Jättetrevligt!

Kaja sa...

Jättefina! Jag har en hel hög med trikå som väntar på saxen. Nu kanske jag ska ge mig på lite andra färgkombinationer. Det var ju fint!

//Kaja

Anonym sa...

Åh, helt underbara! Jättefina färgkombinationer och söt modell. Som vanligt finner man massor av inspiration på din blogg! :-)

Thea sa...

Tack! :-)

Anonym sa...

Ny i sy-bloggarnas underbara värld, är jag, och länkade mig fram hit - vilken hit! Mycket fina saker, och dessa vår-tunikor är riktigt fina! Nu blev jag sugen på att sätta igång!

Jag kommer garanterat att "titta in" fler gånger!

/Lena

Thea sa...

Välkommen Lena! Så roligt att du hittade hit! Det är verkligen en rolig värld att kika runt bland alla sybloggar. Ha det bra!