fredag 22 februari 2008

Badhemlis - hemlis nummer tre

Nu är det vår! Äntligen dags för nästa hemlis! Det här med hemlis, att skicka ett paket med lite olika syrelaterade prylar till något annat syfreak är verkligen jättekul. Sist gick jag och tänkte och funderade länge, länge för att det skulle bli rätt. Det ska bli jättekul att ta sig an nästa utmaning!

Inför denna nya hemlis har jag uppdaterat frågorna lite.

Vilka färger gillar du?
Alltid varma färger som brunt, orange, rött, rost... Nu till våren och sommaren är det ju fint med lite ljusare färger också. Är däremot inte så förtjust i rosa och annat jättetjejigt om det inte är uppblandat med något annat.

Har du barn? Hur gammalt/gamla? Kön?
Två flickor på 4 (strl 110 i byxor och 116 i tröjor) och 1 (strl 86).

Pojk och flickfärger eller unisex?
Abslout unisex

Retro eller inte?
Retro, fast lagom retro. Eller rena, klassiska kläder.

Vilka tyger syr du helst i?
Svår fråga. Jag gillar nog att variera mig, men just nu är det nog mest velour och annan trikå. Gärna lagom mönstrad (gärna retro-) och i bomull. Inte för plottriga mönster bara och inte för gulligt!

Är det några tyger du absolut inte gillar?
Syntetmaterial.

Syr du helst till barn eller vuxna?
Barn. Jag har faktiskt aldrig sytt ett vuxenplagg. Om man inte räknar en fjärdedels pyjamas i syslöjden i åttan.

Syr du helst kläder/inredning/lapptäcke/övrigt?
Absolut helst kläder. Men jag har gjort någon enklare form av lapptäcke också. Och gardiner och sånt är ju ett slags måste. Men det måste gå rätt fort. Jag har inte tålamod för långa projekt, därför är barnkläder toppen och stora lapptäcken går bort!

Syr du helst utifrån ett färdigt mönster, beskrivning eller egenkonstruerat?
Blandning av. Jag blir djärvare och djärvare och har gjort en del egna mönster, men jag syr mycket utifrån färdiga mönster också. Det är dock sällan jag kan låta bli att ändra i ett befintligt mönster! Tänker mig att lära mig mönsterkonstruktion vad det lider.

Köper du Ottobre, eller någon annan mönster/pysseltidning?
Ja, Ottobre. Altt om handarbete ibland och Kreativa Kvinnor nån enstaka gång.

Hur länge har du sytt?
Ja, lappat jeans och sytt gardiner har jag väl alltid gjort. Men jag började sy på allvar för ungefär tre år sedan.

Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Mittemellan. För även om jag inte sytt så länge har jag sytt rätt intensivt... :-)

Favoritgodis?
Är egentligen ingen godisfantast. Men måste jag svara något får det bli After Eight. Eller en bit god, mörk choklad, kanske en välgjord tryffel.

Musiksmak?
Lyssnar faktiskt inte så mycket på musik sen jag fick barn. När de är vakna är det ljud så det räcker ändå och när de sover njuter man av lungnet. Då kan det i coh för sig vara skönt att lägga på en lugn CD som bakgrundsmusik. Gärna Laura Pausini, Daniel Lemma, Andrea Bocelli, nåt klassiskt eller liknade.

Har du någon form för allergi? Livsmedel/djur/material?
Nix.

Annan hobby?
Ingen jag har tid för nu när jag syr så mycket. Men förut lagade jag gärna mat. Sen har trädgård och natur varit ett intresse. Pyssla överhuvudtaget. Innan barnen blev det en hel del träning, men nu är förfallet totalt! :-) Och fota tycker jag ju är jättekul... Fast tiden räcker inte till till fler hobbies än sömnad just nu!

Samlar du på något?
Vänner! Och tyger såklart...man kan inte få för många!

Kaffe eller te?
Både och. Men jag ser mig nog som en typisk kaffedrickare.

Retro eller modernt? (samma sak just nu, kanske)
Ja, både och!

Vintage/Romantiskt?
Är inte så förtjust i romantiskt.

Nytt eller doredo?
Mest nytt.

Plast eller naturmaterial?
Absolut naturmaterial.

Pastell eller färgglatt?
Färgglatt! Vet att det är mycket pastell på tapeten nu, men det är inte helt min grej. Ska det vara pastell så måste det vara färgglad pastell!

Syr du bara med vanlig maskin eller har du även overlockmaskin?
Både symaskin och overlock. Och coverpro.

2 kommentarer:

Bibabba sa...

Den som får en hemlis från dig kan skratta sig lycklig. Jag använder får-tröjan jättemycket och har sytt ett par fina pösbrallor av velouren jag fick (bild i bloggen) Jag älskar färgen o vill gärna ha mer sån, var är den köpt? Har planer på att göra byxor (ev snickarbyxor) och en solhatt av manchestern. Kram/Clara

Thea sa...

Å så glad jag blir, Clara!!! Jag är inte helt säker, men jag tror den var från Sundbybergs Textilcentrum. JAg var där för nån vecka sen och då hade de fått in massa ny velour. Du kan ju skicka dem en provbit och se om de har den. Kanske vill de skicka? Eller så kan jag köpa åt dig nästa gång jag åker dit (synd att jag var där så nyligen). Om du vågar chansa på att den finns kvar...