måndag 4 februari 2008

Ett MT-försök

Hur länge som helst har jag haft en MT på min vill-göra-lista. MT, eller mei tai, som det är en förkortning av är en slags kombination av bärsjal och sele. Min yngsta ÄLSKAR sin babybjörn, men nu när ettårsdagen är passerad sjunger den verkligen på sista versen.

Redan i våras surfade jag runt och letade mönster och instruktioner. Mycket information hittade jag på Sjalbarn. Utifrån alla inputs konstruerade jag sedan mitt eget mönster: Breda axelband, midjeband med vadd vid höften och lite rundad panel. Men den blev inte så bra. Panelen blev alldeles för bred (40 cm) och alldeles för hög (drygt 60 cm från nederkant midjebälte till toppen). Dottern uppskattade visserligen att sitta i den, men det såg mest konstigt ut. Den gick upp för högt i halsen på henne, men det var nog för att den var för lång (se lilla bilden nedan). Bergis knöt jag de fel också! Jag måste verkligen göra ett nytt försök. Lite feedback på detta försök emottages därför tacksamt!

Tyget jag använde var ett mjukt, lite canvasliknande tyg från Åhléns. "Hanna" hette det. Det var bra. Jag köpte 2 meter, men tyvärr räckte det inte för att få till ett midjeband som räckte två varm runt midjan. Jag fick skarva och valde då att göra det i samma tyg som jag sytt prydnadsbandet mitt på MT med; nämligen elefanttyget från Superbuzzy.

Materialval:
Tyget "Hanna" från Åhléns
Orange elefanttyg från Superbuzzy
Vadd

Bäst just nu:
Nja, just nu finns det nog inget bäst...
Eller möjligen att dottern verkade gilla typen av färdmedel! :-)

Sämst just nu:
Att den inte blev som jag tänkt mig.

Att tänka på till nästa gång:
-Kortare
-Smalare
-Vinkeln på axelbanden
-Att 2 m tyg inte räcker till tillräckligt långt midjeband. Eller också får man skarva.

19 kommentarer:

Anki på sytt/vurm sa...

Du säger att den inte är/funkar perfekt, men det är iallafall den snyggaste jag sett :)

Thea sa...

Tack snälla Anki! Ja, det får väl vara något att glädjas åt då. Om jag får lite tips kanske jag kan sy om den. Tur att man får höra sånt här då, annars är risken att man bara kastar in den längst bak i garderoben istället för att göra något åt den.

Tre små stjärnor (fd Yrväder/Sockertopp) sa...

Okej, lite feedback :) MTs är inte gjorda för att bära framåtvänt i skulle jag säga. Det kan vara därför den känns både för bred och för hög. Testa att 'rulla' in midjebandet ett varv så blir den kortare.
Jag vet inte riktigt varför du vill dra midjebandet mer än runt ett varv heller. Har jag MT på magen vill jag knyta midjebandet på ryggen och vice versa.
Vinkeln på axelbanden kan vara svår att få optimal - ja.
Testa den med tjejen vänd mot dig eller på rygg så får du en bättre uppfattning om bredden. Helst ska hon sitta med rumpan aningen lägre än knävecken....Benen skall inte kunna hänga rakt ner utan hamna på sidorna av dina höfter. Då slipper du också att de slår i dina lår.

Snygg var den!! Härlig med elefanterna :)

(Blir det nån syfestival för dig denna gång?)

Carolina sa...

Snygg är den iaf.
Jag har gjort precis samma sak, sytt en MT som jag inte är riktigt nöjd med, så jag använder bara sjalen ;) I mitt fall är det nog så att E inte är tillräckligt stor än!

Thea sa...

***: Å, tack, tack, tack för din feedback! Jag funderade ett tag på om jag verklign skulle lägga ut bilden med den på, men nu är jag ju helt på det klara med att det var rätt!
- Inte framlänges alltså! (Jag vill ju gärna ha henne på ryggen, så det blir ju jättebra!)
- Ska man rulla in midjebandet? Eller är det bara en nödlösning i detta fallet?
Jag ville nog ha långa band för att det kändes tryggare så. Lite som den bärsjal jag hade (och aldrig blev överens med)
- Sen en dum fråga: hur får man i ungen när man har den på ryggen?!

Carolina: Hur var dina mått i förhållande till mina?

Thea sa...

***: Syfestivalen, ja, det glömde jag. Ja, den vill jag gärna gå på. Du då?

Tre små stjärnor (fd Yrväder/Sockertopp) sa...

Rulla in är en nödlösning om den är för hög.
På ryggen....ja, först knyta i midjan, sen får man hiva upp barnet på ryggen, luta sig fram (och de första gångerna helst göra det både framför spegel och på mjukt underlag ;) ) och dra upp ryggdelen och sen knyta. Inte helt lätt första gångerna. (Vill man slippa det där med 'lös unge' på ryggen får man göra nåt i stil med Beco Butterfly. Kan ingen adress men googla på det så hittar ni säkert.)

Carolina: beroende på hur stor du gör sittdelen på en MT så funkar det redan från nyfödd så antingen är det storleken, ovanan, svårigheten att få till en optimal MT eller så är du en sjalmänniska och inte MT-människa....Verkar vara väldigt olika vad man föredrar.

Syfestival. Jo, jag har förvarnat om att jag tänker åka dit :)

Thea sa...

Tack! Ska testa!

florin design sa...

OJ!!! Synggaste mt´n jag sett tror jag!!!!

Anonym sa...

Jag tycker också den var kanonfin. På youtube kan man se massor av filmer på hur man man knyta Mt och andra sjalar.

Therese sa...

Nå har jeg snoket rundt her så lenge at jeg får vel være snill og hilse pent. Så flink du er! Barneklærne dine er skikkelig inspirasjon for meg! Kjempefin MT også! Bare du får babyen riktig vei på deg skal du se den blir mye bedre å bære i! Hvis du trenger bildeinstruksjoner til ryggbæring kan du sjekke her: http://www.mamsemums.com/store/Instructions.php (Ja, det er meg, og ja, jeg er forferdelig lite fotogen. *rødme*). Masse lykke til med bæringen, og jeg håper det er greit at jeg legger deg til linklista i hobbybloggen min. :-)

Jes sa...

jättefin MT,Kanon snyggt tyg. Kan dock ej komma med någon feedback men det har du ju redan fått:)
Jag skulle oxå vilja sy en men nu är nog K för stor, han är 20 månader. Men om jag får ett barn till ska jag sy en. Någon som vet hur gamla barn (tunga) man kan bära i en MT?

Tre små stjärnor (fd Yrväder/Sockertopp) sa...

Jes: det handlar mest om hur mycket du själv orkar bära och hur villigt barnet är att bli buret.

Thea sa...

Jennie och Smula: Stort tack för ert tips på hur sjaöar ska knytas och hur man ska bära! Jag är så glad för att få tip såhär!

Jes: Jag räknar med att kunna bära min ettåring bra länge till. Testa på K, det kanske går jättebra!

Tyrvi sa...

Som sagt, barnet ska ha ansiktet mot bäraren när man bär i MT.

Och jag har funnit ut att ett är viktigt när jag bär tungt barn i MT. Axelbanden ska gå i kors under barnets rumpa så utbredda som möjligt, då blir det lättare att bära. I nödfall knyter jag under rumpan när banden inte räcker i längd.

Jag viker min MT om jag ska bära ett mindre barn. Eller tar en annan. Min som din i storlek men då sydde jag den när H var 2 år och Babyhawken var för liten och hade för smala band för att det skulle vara bekvämt att bära.

Om du inte vill sy om och vill ha den kortare kan du kanske vika midjebandet mot ryggpanelen och sy en stickning med långa stygn. Då kan du spräta den om du vill ha en större om ett tag.

Men nu använder jag bara sjal. Tycker det är i särklass bäst när jag bär på mage men jag har aldrig fått till en ryggknytning med sjal som verkar fungera så bär jag på ryggen blir det alltid MT hittills.

Thea sa...

Supertack, Tyrvi! Nu har jag fått lära mig massor om MT:s som jag inte hade lyckats surfa mig fram till tidigare. Jag gör nog som du sa; viker upp den och syr en stickning. Hurra! Vad glad jag blir att det inte är förgäves - om den är för stor nu kan den passa sen istället! :-D

Gekko sa...

Vad snygg den var!
Jag kan inte alls komma med någon feedback då jag vet alldeles för lite om MT. Jag har dock att sy en högt uppe på min lista men vet inte om jag vågar. Nu fick jag lite tips och motivation! Har du märkt att jag spammar din blogg med kommentarer ikväll? :-) Vi har kommit hem från Norge, Mille ligger och snusar sött intill mig i soffan och jag har äntligen lite internettid. Kul att få se allt du har gjort!

Anonym sa...

Hoppas du inte gett upp MT! Det är det ultimata bärtyget nr1... jag har burit barn i 23 år (inte hela tiden då) och har ännu inte hittat något som är så bra som en MT... men så har den ju använts i några 100 år och lite till...

Så kasta inte in den i garderoben.. fixa bara rätt intstruktioner till hur du ska använda din fina sele!!! Du kommer inte att ångra det!!!

Min nu snart 2,5 åring klättrar själv upp på min rygg och håller sig fast som en liten apa medan jag knyter in henne... Det finns många bra och mindre bra filmer att se... hoppas du hittar en bra!!! hihi Det bästa sättet att lära sig är att någon som kan visar... annars hamnar ofta både sjalar och selar i garderoben...

samigabriell (sysidan)

Thea sa...

Å, tack för din pepping!!! Jag behöver veta var jag kan hämta den inspirationen och hjälpen, för jag vill verkligen använda en MT!