onsdag 20 februari 2008

Randiga retrobrallor

Med dessa byxor är jag nöjd!

Mönstret har jag gjort efter inspiration från ett par byxor i lite kraftigare trikå som jag och min lillebror hade när vi var små. Riktigt, riktigt 70-tal! Så himla tufft! Travolta, here I come!

De måste ha varit väldigt populära för de var lagade på ett par ställen (mycket noggrant, man kunde bara se på nära håll - du behöver inte skämmas, mamma!) . Modellen är enkel; fyra likadana stycken. Överdelen är tight och rak ned till höften och sedan är benen utställda rätt mycket(!). Istället för knappar går ärmhålens kantband upp och knyts ovanför axeln.

Tyget är en fin, mjuk röd-och svartrandig velour som jag fått och haft ett tag i skåpet. Men nu var det alltså dags att sätta saxen i den. Och jag kom till och med ihåg att lägga den med luggen uppåt, så man klappar mothårs när man stryker uppifrån och ned. Byxan är sydd som en vanlig byxa; först yttersömmarna, sen inre bensömmen och sist hela vägen bakifrån och fram. Kantbanden sydde jag dit med bandkantaren till coverpron. Den här gången vred jag ned pressarfotstrycket till 8 mm och det blev bättre tycker jag. Annars blir det ofta fint när jag provsyr och sen hamnar sömmen mitt på när jag "syr på riktigt". Innan jag klippte av banden sydde jag fram och tillbaka med raksöm ett par gånger.

Bäst just nu:
Att de blev precis så bra som jag hade hoppats på! Det är ju lite svårt när man inte har något mönster alls att gå på. Sen är velouren ljuvlig! Hmmm, blir nog väldigt snyggt i brun hilcovelour också...

Sämst just nu:
Att det inte helt går att lita på bandkantningen. Det går bra, men är alltid ett litet riskmoment.
Sen väntar jag på mina namnband...
Och förresten, att jag förlagt mina storlekslappar som jag just fått hem. Vaaar kan de vara?!

38 kommentarer:

Anonym sa...

Men så läckra! Skithäftiga. Själv har jag just klippt ut en tredje klänning i hopp om att få till det den hät gången så den passar till lilltjejen. Fast nummer två var ju inte helt misslyckad, den blev toppen som tunika åt storasyster.

Anonym sa...

Jösses vad fina, så himla retro!

Välkommen! sa...

vilka otroligt snygga byxor!!
svart och rött hör till mina favoritfärger och jag måste säga att jag är aningen avundsjuk på tyget! ;)
supersnyggt!

Anonym sa...

Herregud, det var länge sedan jag så ett par sådana cool byxor, det är ju hur häftiga som helst.
Hur kul som helst att se!

Hello sa...

Åh, vad fina! Får jag härma??

Häromsistens lyckades jag lägga ett svart velourtyg på helt fel ledd, så luggen blev från höger till vänster... Det var rätt många fula tankar då, kan man säga ;)

Thea sa...

Hello, klart du får härma!! Det är ju det bloggande är till för - att härma och härmas ;-)

Förstår att du blev tokarg när du upptäckte missen med velouren. Jag har lyckats gång på gång att vända den upp-och-ned, men detta var ju värre...

Gulligan sa...

Hur snygga som helst!

Anonym sa...

Riktigt läckra! Härlig velour också. Men alltså lägger jag velouren åt fel håll *fnissar*? Har alltid lagt velouren så det blir strävt när man stryker uppifrån och ner. Har lärt mig att det skall vara "slätt" när man stryker mot hjärtat. Eller det kanske är så du menar?

Gekko sa...

Fantastiskt häftiga! Jag gissar att dessa blir nästa fluga!
Den modellen löser dessutom mina kantbandsproblem på mina senaste hängselbyxor (som jag inte hunnit blogga om) så jag kommer nog också härma! :-)

Jag lägger också luggen som Mari beskriver men det var kanske så du menade?

I ett litet hus sa...

Hej!

Jag slinker in här ibland för att imponeras av dina fina klädkreationer! Syr själv litegrann när tiden infinner sig, men pysslar mest med annat. Men vet precis vad jag ska kolla här på nätet när jag blir sysugen! Tack för all inspiration! Och dom där randiga byxorna var hur coola som hellst!

Carolina sa...

Superläckra! Det finns ju olika skolor vad gäller luggen ;) Jag tycker bäst om om det är strävt när man stryker uppifrån Me&I har det tvärtom.

Jes sa...

Gud vilka snygga brallor, så 70-tal!!!! Såna vill jag sy, får sätta mig vid ritbordet och konstruera ett par med dig som inperation :). Men Thea du fick dem ju förra veckan... du är ju värre än jag :) Är tyget ett kalikåtyg ?

Thea sa...

Mari78, Gekko och Carolina, ja det är som ni gör jag menar, dvs att luggen ska vara mothårs när man stryker uppifrån och ned.

Jes, jag vet att jag är tokslarvig. Men jag lade undan dem för att ungarna inte skulle leka med dem och nu hittar jag dem inte...fågel,fisk eller mittemellan?! Och jag tror inte velouren är från Kalikå, men de har nog snarlika.

Jenny sa...

Fy tusan vad läckra... me like!!!

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

Underbart! /Karolina

Gekko sa...

Just det, glömde skriva det innan. Har du kollat i pappersåtervinningen? Efter etiketterna alltså? Annars får du nog offra lite till er hustomte! Lite Hilcovelour eller lite snygg randig? Hoppas du hittar de!

Anki på sytt/vurm sa...

Grymt snygga!
Jag har liknande liggandes, men de är köpta för 10 år sedan på island, har tänkt mig kopiera dom men har inte hunnit så långt ännu.... Och din lösning med knytband är klart värd att härma :)

Anonym sa...

De var verkligen jättefina!

Botilda sa...

Haha! Jag tror Gekko har alldeles rätt - du har just skapat den senaste sybloggstrenden :-) Byxorna är ju hur koola och balla som helst. Jag ska genast se vad för tyg jag har som kan passa.

madame k sa...

snygga brallor! tror att jag hade ett par liknande fast bruna och gula när jag var ett litet barn! lycka till med namnlapparna. jag hittade mina längst ner i en garnkorg häromdagen...:)

florin design sa...

Dessa var grymt snygga!!!!

Mannagryn sa...

Super coola! Riktigt retro verkligen. Kan man ha en sån till pojkar också?:)

fante sa...

Shit, vad snygga :-o :-D Helt enkelt superhärliga och coola. Me like A LOT :-D

kilje sa...

ÅÅÅ vilka härliga, toksnygga, underbara brallor! Jag vill också härma!

Thea sa...

Tack för alla snälla kommentarer. Roligt att ni gillar dem lika mycket som jag!

Mannagryn, de kan absolut användas av både killar och tjejer. Finns inget explicit tjejigt med dem (utom möjligen färgvalet). Tokunisex!

Flower´s sa...

Riktigt snygga byxor, sådana skulle jag också vilja sy till sonen men kanske med en annan lösning istället för band upptill.
Ha det gott!!

DORIS DAISY sa...

Men jesus! Haha de var ju skitfräna!

á Yeliqa sa...

Superläckra byxor. Kul modell.
Sitter här och tycker lite synd om mig själv då jag har lite för "stora" barn för hängselbyxor. Just nu har jag ingen liten att sy åt, men det kanske kommer i grannskapet :)

Anonym sa...

Helt sanslöst underbara!!
Dessutom ser de ju toksköna ut!
Jag minns brallorna från barndomen, de såg ju precis ut sådär.Vilka härliga flashbacks jag fick av din bild! Tack för det!
/June (som testade att logga in anonymt och det gick ju bra)

Thea sa...

Hej June!
Vad kul att du kunde lämna en kommentar nu!
Ja, byxorna är faktiskt lika balla på som de ser ut. Och lätta att få av och på. Dottern har dem nu och jag vill inte ta av dem. Tror hon får sova i dem i natt! Jag är kär i dem!

Thea sa...

á yelica, jag känner igen din sorg. Mina är också snart på gränsen...

Sarah sa...

Du syr så jättefina kläder. Jag undrar vart du hittat Loket som du har på en applikation. Skulle vilja haft det och trycka på en tröja.

Thea sa...

Hej pose,
Tack!
Loket ritade jag efter inspiration från en bild jag hittade på nätet.

gosi sa...

Ascoola brallor! Dom blev man ju helt såld på!

Shamu sa...

De var helt utrolig KULE!!!
så retro, så fantastiske!
Hvis jeg noen ganger klarer å herme, så får du all ære for inspirasjonen.

Sofie sa...

Men JÖSSES så finna!!! Måste nog härma jag också!!! Hur coola som helst

Anonym sa...

Fina byxor. Vad är snörena gjorde av? Tänkte försöka mig på att göra ett par liknande till min lilla grabb, är dock novis :)

Thea sa...

De är gjorda av remsor av trikå, klippta i längsriktninegn på tyget (alltså inte på skrådden som snedslå).