torsdag 21 februari 2008

Loktröja i repris

Denna tröja ingår i ett litet byte med Kaja. Hon hade två pressarfötter som hon inte längre behövde efter att hon bytte ut sin overlock och jag ville hemskt gärna ha tag på ett par begagnade. Till saken hör också att hennes son sett loktröjan jag sytt till Florins son på bloggen (jättekul med en son som läser bloggar förresten!) och blivit så sugen på en sån. Alltså föreslog Kaja ett byte - pressarfötter mot loktröja. Taget!

Jag gillar tanken på att tröjorna har någon detalj som skiljer dem åt. Den förra tröjan hade ärmmuddar och dekorsöm med omvänd trippelsöm. Denna har vanliga fållade ärmar och dekorsöm i form av omvänd bred tvillingsöm. Väldigt fint tycker jag det blev. Fast en liten nackdel var att sömmen inte blev helt nedstickad märkte jag efteråt.

Annars förlöpte denna sömnad utan större krångel. Det känns lite som att coverpron vet att den hänger löst, så den har skärpt sig rejält! Till och med dekorsömmarna blev bra direkt (ok, ett litet hoppstygn, men där sitter namnbandet som gjutet!). Den här gången hoppade jag över formband på ärmsömmarna och det gick lika bra ändå.

Som vanligt sydde jag färdigt tröjan innan jag sydde på applikationen (se "applikationsguiden").

Materialval:
Röd interlock från Nea Nobelle.
Svart interlock som applikation från Jofotex
Svart muddväv från Sundbybergs Textilcentrum (tror jag iaf)
Vlieseline och vliesofix från Kilotex (finns även hos Bibbis Textil)

Bäst just nu:
Att tröjan blev som jag hade tänkt mig. Det är alltid så läskigt att sy till någon. Jag menar, man har ju lovat att leverera en viss tröja. Då kan man inte bara knöla ihop den och kasta den längst in i garderoben om man blir arg. Man måste börja om!!

Sämst just nu:
Att jag inte kan testa storleken. Jag bara hoppas den passar. Kanske lite stor?
Att mina nya namnband kom idag - men de var fel. Jag har alltid haft orangea med ljusturkos text och nu blev de turkosa med orange text. Passar inte alls lika bra... Men snälla Mina Namnband har lovat att fixa till det så fort de bara kan!

7 kommentarer:

Kaja sa...

Det är attans att inte Posten har lördagsutdelning för då hade du fått dina fötter och sonen fått sin tröja.

Nu återstår bara för mamma Kaja att prestera något lika snyggt till dottern också. För det ska väl vara rättvist?? Kanske kan låna lite inspiration och sy en "pajne"-klänning?? (spiderman-klänning)

//Kaja - fotlös...

Thea sa...

Klart du ska sy en pajne-klänning!
Haha, så du hann inte heller med posten! :-) Våra brev kanske har en mysig helg tillsammans på en terminal på halva vägen!

G.Aasen sa...

Å, den trøya var kjempefin, sønnen min hadde elsket den, han er super intressert i tog! Hvordan har du satt på toget?

Gekko sa...

Jättefin! Precis som vanligt! Och vilket roligt byte, lite otippat! :-)

Vad tråkigt med namnlapparna! Jag fick nya lappar precis, med turkos text på brun botten. När jag såg de fick jag panik ett litet tag för det såg ut som att det var omvänt. Fatta hur glad jag blev när jag insåg att jag kikade på baksidan:-D Smygdyslektiktern...

Anonym sa...

Och som vanligt så sitter jag här och bara skakar på huvudet. Fattar inte hur du hinner, du måste ju verkligen utnyttja tiden.
Tröjan är super som vanligt. /June

Vindling sa...

Kanonfin tröja!

Har länkat till dig från min (nya) blogg. Hoppas det är ok. :)

Thea sa...

g.aasen: Jag har sytt fast det på samma vis som de andra applikationerna. Kolla detta inlägg: http://kokalal.blogspot.com/2008/02/applikationsguiden.html

Gekko: Ja, jag hoppades att det var så för mig också, men det var det ju inte!

Tack June!

Och lumlum, då ska jag gå in och kika på din nya blogg!