lördag 16 februari 2008

Två klänningar till

Spindelmannen igen. Den ena av dessa två är till Jennys (Jnydesign) lilla dotter som gärna ville vara spindelmannen. Jag hoppas hon blir nöjd!

Mönstret har jag knåpat ihop själv eftersom jag inte hade något i storlek 98 (Lite läskigt därför - hoppas jag inte misstog mig!). Tack Gekko, för hjälpen med längden! Den här gången sydde jag två på en gång, för att ha en hemma som present. Det går ju mycket snabbare att sy två samtidigt, så slipper man hålla på och trä om maskinerna. Och jag har lite planer för den...

Tyget kommer från Sundbybergs Textilcentrum. Tyvärr var mina vanliga namnlappar slut men jag hade som tur var några av de som är tänkta att använda som vikta (fast de är inte "vikbara") kvar, så jag fick sy in dem i sidsömmen istället.

Bäst just nu:
Att jag verkligen fått in snitsen på att kanta. Sist köpte jag en hel rulle snedslå. Dels blev priset mycket bättre och dels slipper jag åka och handla nytt hela tiden och bara få över en massa oanvändbara snuttar. Så ska jag verkligen göra för alla basfärger framöver.

Sämst just nu:
Kanske att det börjar gå på räls att sy såna här klänningar. Det är kul på ett sätt, men samtidigt inte så mycket utmaning längre.
Och det är lite läskigt att jag inte kunnat prova hur klänningarna är i förhållande till utlovad storlek. Men det ger sig, det värsta som kan hända är ju att jag får sy om!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Ju mer jag tittar på dess underbara klänningar, desto mer sugen blir jag på något liknande till lilltösen min. Får nog ge mig ut på jakt efter något tufft tyg. :)

gosi sa...

Dessa klänningar tillverkas på löpande band, snart räcker det att du klipper ut mönsterdelarna och sen fixar maskinen resten själv:)...kuligt att de är uppskattade!

LinSar sa...

Super tuffa är dessa klänningar.

Mimmi sa...

Kantband på rulle förslår ju lite - köpte i några färger nu när jag beställde från S&S. När man tänker efter så är ju inte 5 meter så mycket, när man syr såpass mycket som man gör. Har tänkt att komplettera med ytterligare färger (på hel rulle) allteftersom. Det blir dyrt om man skall ta många på en gång :-(

madame k sa...

Dina spindelklänningar är så coola!

Gekko sa...

Jättefin! Och Jennys dotter är underbart söt (jag har träffat henne irl) så hon kommer nog se dundertuff ut i Spindelklänning!
Snedslå på rulle är ju kanon, jag råkade på ett utförsäljningslager så jag har ett par färger, jätteskönt!

kilje sa...

Gillar dina klänningar. Härligt med tjejkläder som är lite tuffare!

Lollisossa sa...

Jag bara måste hålla med alla. De är helt underbara, synt att man inte har några flickor att sy till.

Anonym sa...

Nu har jag agerat lite på min inspiration från dina klänningar. Skissade upp ett mönster utifrån en favoritklänning jag köpte på HM förra sommaren, klippte ut yug och sydde ihop. Men några små ändringar så kan det nog bli riktigt bra. Dottern gillade den i alla fall, hon springer omkring i den här hemma, okantad och ofållad som den är. *fniss*

Thea sa...

Lumlum: Å den måste jag kika på!

Anonym sa...

Har inte hunnit få in bild på den än, men den kommer under kvällen. :)

Jes sa...

Dessa klänningar är underbara kan aldrig se mig mätt på dem :)

Kaja sa...

De är ju tokfina dessa klänningar! Jag syr också nästan alltid två klänningar i taget. Om en klänning tar 1 timme så tar två klänningar aldrig mer än 1,45, så det är liksom mer tidsoptimalt att sy två. Det som tar längst tid är ju att trä om maskinen och att plocka fram och bort alla saker...

//Kaja

Anonym sa...

Å, vilka fina klänningar! Synd att mina söner antagligen inte vill ha klänningar! Är det härifrån Tildes söta klänning kom, månne?

Thea sa...

Ja hon fick sin härifrån! Och vilka grymma bilder hennes mor tog på henne med klänningen på...