söndag 17 februari 2008

Cowboy-kit

Ännu en födelsedag - ett barnkalas till.

Den här gången var det dags för ännu en bästis att fylla hela fyra år. Hans mamma och jag har tillbringat rätt mycket tid ihop under det senaste året, eftersom min yngsta dotter och hennes yngsta son är jämngamla. Vi varit mammalediga samtidigt och på så vis har även de äldre syskonen lekt mycket ihop både hemma och på dagis och jag har även fått förmånen att lära känna H rätt väl. Därför kände jag att det var roligt att lägga ned lite jobb på hans födelsedagspresent. H:s mamma berättade för ett tag sen om hur han cirklat kring ett set med cowboyattiraljer i leksaksaffären. Dessutom gillar både han och min dotter att klä ut sig och leka rollekar. Klart killen skulle få bli en cowboy! (Det är även en gammal barndomsgrej för mig - jag fick aldrig min indiankostym som jag drömde om!) Och för att han skulle ha någon att leka med sydde jag ett set till dottern samtidigt.

Kitet består av en väst och ett par chaps med fransar. Mönstret hittade jag i boken "Sy barnens utklädningskläder" av Anna Karlström.

Till västen använde jag fuskskinn och ett brunt fodertyg. Eftersom fuskskinnet var rätt glatt bytte jag till en pressarfot med hjul (jag vet, rätt onödigt, men nu hade jag ju en sån!). Den är bra att ha även när man syr i vaxduk. Men jag har läst nånstans att det funkar bra även med potatismjöl! Först sydde jag en väst i vardera tyget och lämnade en öppning i sidan på "fodervästen". Därefter sydde jag ihop båda västarna räta mot räta och sydde sen ärmhålen på samma finurliga sätt som man gör när man vändsyr fodrade klänningar (världens bästa illustration finns HÄR). Det är rätt pilligt och det kanske inte är att rekommendera att man testar första gången med plastigt fuskskinn och halkigt, lättrepat fodertyg! Efter att man sen vänt västen genom hålet i sidan på fodervästen syr man en stickning runt hela västen och syr ihop vändningshålet.

Chapsen är två separata byxben med en hälla på varje. (Det fattade inte jag förrän jag sydde det andra paret, så de till min dotter är ihopsydda en bit i grenen. Men det går ju att återställa!) Man drar dessa extra byxben utanpå sina vanliga byxor och håller dem uppe med ett skärp genom hällorna (en på varje höft). De är sydda av fuskmocka med fransar av fuskskinn. Jag klippte fransarna först, nästan ända in till sömsmånen och sydde sen ihop ytterbensömmarna med fransarna emellan. Sen fållade jag nedtill, längs de sneda grensömmarna och upptill och sydde innerbensömmen. Sist sydde jag dit hällorna och klippte fransarna ända in.

Så gör du ditt eget mönster:
Chapsen: Ta ett vanligt byxmönster, gärna en storlek för stort. Från grenen till höften gör du en något böjd linje.
Västen: Rita av en väst eller en överdel. Gör lite bredare axlar och något kortare i bak och spetsig framtill (dvs snibbarna går längre ned än baksycket).

Material:
Fuskmocka, fuskpäls och brunt foder: Sundbybergs textilcentrum
Mönster: "Sy barnens utklädningskläder" av Anna Karlström

Bäst just nu:
Att maken berättade att innan han hunnit gå efter att ha lämnat dottern på kalaset hade paketet slitits upp och cowboykläderna åkt på och sen var John Wayne jr i full action!

Sämst just nu:
Att jag är en sån tidsoptimist. "Jag ska bara" tenderar alltid att vara ungefär tre gångre så långt som jag har tänkt mig. Det tog således inte helt kort tid att sy dessa utstyrslar och det var på vippen att de hann följa med till kalaset!

14 kommentarer:

Jenny sa...

Helt underbart!! Vi ska också på 5-årskalas på lördag, jag önskar att jag hade kommit på denna idé innan ;-)

LinSar sa...

Va kul saker du hittar på.Den killen måste ha blivit kempe gla!

Anonym sa...

Vilka tuffa! Vad mycket roligare det blir med genomtänkta, personliga grejer. :)

Anonym sa...

vilken lycka att kunna vara en sån mästare på å sy!

pssst.... kika in på min blogg...

Anonym sa...

hrm...

www.rowas.blogg.se

ska det ju va oxå! :)

/therese

Lina sa...

Kul! Jag hade faktiskt tänkt göra något liknande till vår gudson, som fyllt 3... han fick hela kitet med cowboyhatt osv, men jag hittade inga kläder att köpa. Lustigt att man stöter på ett sådant här kit på din sida just nu! Måste nog köra ett race!

Thea sa...

Men du är ju helt otrolig, Therese!!! Vilka GRYMMA bider! Behöver jag hjälp med fotografering nån gång vet jag ju direkt var jag ska kolla!

mustafa sa...

väldans fint kit. du borde sy pickadoller också, det känns inte lika våldsamt som de i plast.

vi har länkat till dig, hoppas det är ok?

SNUX sa...

WOW! Jeg er stum. Dødskule!

Thea sa...

Kul att ni gillar dem! Kan säga att de var väldigt uppskattade.

Kokos Flanell: Det var ju en väldigt bra idé!

Jes sa...

Va häftigt super coolt, va duktig du är :)

Sica sa...

Det var ingen liten uppgift du tog på dig! Kan tänka mig att detta tog sin lilla stund! Iallafall, bra blev de helt klart. Och roligt att killen uppskattade sitt paket.

Gekko sa...

Häftigt! Grymt påhittigt av dig! Precis som vanligt!
Som sagt i mailet till dig har jag precis samma barndomstrauma med indiandräkt! :-D Minns att jag satt på mitt koskinn på golvet och lekte indian och önskade en häftig indiandräkt. Det dumma är nog att jag inte frågade mamma, jag tänkte nog mest att jag inte kunde få någon blygsam som jag var... Hon hade nog lätt kunnat sy nåt ju!

Thea sa...

Haha och jag hade en kortärmad polotröja som jag klippte fransar på ärmarna av! Man tager vad man haver - och fortsätter drömam om en riktigt!