fredag 8 februari 2008

Hästtröjor till två bästisar

På söndag har äldsta dotterns bästis 4-årskalas (JA, det blir SÄKERT fiskdamm, säger den inte längre så tålmodiga mamman för säkert tjugonde gången!). Puh, alla dessa kalas (återigen: inte så smart att ha båda ungarna inom loppet av två veckor kring jul - alla deras kompisa fyller ju då också i den vevan). Det svämmar över med små leksaker i lagom dagis-kalaspris-klass. Chansen att man ska lyckas vara originell eller ens ensam om det man köper är lika stor som att det äntligen ska komma snö! Bättre då att ta tillvara på sin passion - att sy något personligt.

Kompisen älskar hästar. Och favoritfärgen är rosa, rosa, rosa. Något med hästar och rosa måste det alltså bli. Med fårtröjan i minnet tyckte jag det skulle vara roligt att sy en applikation av hästmotivet också. Och jag ville gärna blanda upp det rosa lite. Gult är fint till rosa, och lagom tjejigt, så det fick det bli. Först tänkte jag mig en raglanskärning, men eftersom jag inte hade någon färg i applikationen som passade att ta upp färgen i dekorsömmen (som jag i sånt fall hade velat ha i någon avvikande färg) bestämde jag mig för vanliga isydda ärmar istället (mönstret är en kombination av två olika). Jag nöjde mig då med att göra dekorsöm (baksidan på trippelsömmen på coverpron) på axlarna och nederfållen. Den här gången var coverpron väldigt samarbetsvillig. Jag har läst nånstans att man inte ska stanna medan man syr, för att det är då man får hoppstygn (har med trådspänningen att göra), och det funkade bra för mig. Sen hoppade jag över alla små provlappar jag hållt på med förut och sydde ungefär som på overlocken; en bit utanför efter att jag sytt klart en söm. Det funkade också bra.

Hästen är gjord av nån slags fuskpäls från Ohlssons tyger och svart interlock från Jofotex. Motivet är egen"designat" och är taget från en tavla jag målade för ett par år sedan för att ha i hallen hemma. Lite pill att rita upp pch klippa ut alla delar, men det var det värt!

Redan innan jag började sy insåg jag att om kompisen får en hästtröja kommer dottern bli grön av avund, så det var lika bra att göra en till henne på samma gång. Sen kan det ju faktiskt vara lite gulligt att kompisarna har varsin exakt likadan, unik tröja från KokaLal på dagis! :-)

Materialval:
Gul och rosa underbar, mjuk Hilcointerlocktrikå från Nea Nobelle.
Svart interlock och gul muddväv från Jofotex
Fuskpäls från Ohlssons tyger

Bäst just nu:
Jag tycker själv att de blev ganska fina *skrap med foten*, och tror nog de kan falla tjejerna i smaken. :-)
Att inga större bekymmer uppstod på vägen.
Att halslinningarna blev så bra.

Sämst just nu:
Att det är så himla många moment att det tar mycket längre tid än man trott. Det tog minst tre timmar per tröja och då sydde jag ändå två på en gång.

33 kommentarer:

June sa...

Helt otroligt underbara!!!
Jag fattar inte var du får allt ifrån - både energi och fantasi verkar helt outsinlig. Jag känner mig som en torr öken i jämförelse.
Tack för härlig inspiration!

P.S. Dottern som är 10 och hästgalen älskade dina tröjor.D.S.

Naíma´s sa...

Man blir så otroligt glad av dessa tröjor. Verkligen superfina!!

Ceci sa...

Jättefina! Flickorna kommer helt säkert bli glada för dessa hästtröjor, riktigt snyggt jobbat med applikationerna, förstår att det tar lång tid!

Carolina sa...

Superfina!
Vad kul att får var sin ;) Ang det där med provlappar till CPn. Jag brukar alltid börja med en för att slippa strul i början, men sen slutar jag precis innan tyget tar slut och drar igenom trådarna för att låsa. Ang att inte stanna så tycker jag att det funkar om man har lågt pressarfotstryck, men inte om man har högt.

Nobelle sa...

Du är så himla duktig! Alltid lika kul att besöka din blogg.

Anonym sa...

Ljuvliga! Vågar mig nog inte på att visa dom för min stora, då åker jag på att sy något med en häst på igen. *fniss*

á Yeliqa sa...

De blev ju helt underbara och så kul för tjejerna att ha något bara de två och ingen annan :)

LinSar sa...

Såå söta!Tuffa häst motiv.Det sprutar ju ut ideer ur dej:-)
Trevlig helg på dej

Anki på sytt/vurm sa...

vilka fina!
de kommer bli så stolta över sina likadana tröjor :)
Ha en bra helg!

Thea sa...

Hej o tack för alla uppmuntrande kommentarer!
Och tack Carolina för tipsen om coverpron.

Trevlig helg!

underbarn sa...

Verkligen helt underbara! Jag får så mycket inspiration från din sida!!

Anonym sa...

Fabulösa tröjor....wow...Galet läckra!
Tänk om bara om man själv kunde sy sådana.
Tack för inspirationen!

Thea sa...

Verkligen otroligt roligt att ni känner er inspirerade efter att ha läst min blogg!!

Och Kia, testa, det är verkligen inte så svårt. Lite tålamod. Eller köp en tröja och sy på en applikation vetja!

Therese sa...

Wow, überlekre trøyer! Du burde starte butikk med barneklær, det hadde gått unna som varmt hvetebrød. :-D

GOBLIgobli sa...

Helt fantastiska!! Hästarna har en så fin form och jag älskar rosa och gult tillsammans.
Verkligen fint komponerat!

Krumitott sa...

Som vanligt har här hänt mycket! Roligt med alla små dockkläder, nu vill min dotter att hennes docka ska få Krumitott kläder... Gärna en rosa kjol!

Gekko sa...

Jag blir också grön av avund! Gammal hästälskare som jag är skulle jag gärna ha en sån också! ;-) Gissar att det blir en riktig succé! När skall din dotter få sin då? Innan eller efter kalaset?

Jag har aldrig tänkt på om det blir mer hoppstygn om jag stoppar, det skall jag kolla nästa gång! Jag vågar inte köra utan tyg under för det stod i manualen att man inte skall göra det. Kanske jag skulle testa ändå då.

Tröjorna ser så grymt välsydda ut och som vanligt blir jag sjukt imponerad av dina applikationer!

BONGI sa...

Men alltså, det här är ju så fint så man blir alldeles salig!!

DORIS DAISY sa...

Helt underbara hästtröjor! OCh jag bara älskar dina spindelmannenklänningar. Ska till stan idag, och se om jag finner något sådant tyg!

florin design sa...

Vilka glada tröjor! Du har verkligen talang!!!

Jes sa...

Dina tröjor är helt fantastiska, tjejerna kommer bli så glada för dem. Appropå coverpro, så tycker jag inte det stämmer, jag stannar en hel del när jag syr (sy utan att stanna skulle jag inte fixa) och jag får inte en massa hoppstygn. Jag skulle vilja testa applikation men jag har ingen så söm som du syr runt med på min gamla vanliga maskin.

SNUX sa...

Thea, dette var virkelig superfint! Veldig kreative og velsydde hester. Jeg liker måten du applikerer på. Kjempefine!!!!

Dr. Gill sa...

Så utrolig flotte trøyer! Du er helt rå på aplikasjoner!!

Jeg titter stadig innom bloggen din for der finner jeg alltid inspirasjon og syglede! :)

Sica sa...

Så söta! Tur att du sydde en även till din lilla tjej, annars hade hon nog tagit tillbaka paketet hon gett!

Anonym sa...

Den var verkligen jättesnygg, så du kan känna dig nöjd, älskar verkligen den knalliga färgerna tillsammans.

Hello sa...

Du är ju helt otrolig!!! Vilka tröjor!!!

När mellandotterns kompis fyllde 5 beställde vi likadana namntryck som vi strök på varsin tröja till tjejerna - de heter dessutom samma sak! Det blev jätteuppskattat, men det här är ju definitivt snäppet värre!!

Cecilia sa...

Åh, tänk att det går att bli så glad över att någon kan sy sådana underbara tröjor :) Så tjusigt med det gula!

Thea sa...

Tack, tack, tack för alla snälla kommentarer! Ni vet inte hur glad ni gör mig! Det är så himla roligt att det jag gör uppskattas!
Kram på er!

Anonym sa...

Har precis hittat hit och vill bara säga vilka otroligt fina kläder du gör! Underbar blogg, kommer att titta in fler gånger för inspiration.

Thea sa...

Tack Maria!
Jättekul att du hittade hit och välkommen tillbaks!

madame k sa...

Jag säger precis som tidigare kommenterare: hästarna är ljuvliga och allt ser så proffsigt ut! Jag blir så imponerad!

Tea-Louice sa...

Hej!
Jag har otryckta bodys över som jag lagt ut på tradera.

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=58294213

JNYdesign sa...

Med risk att du inte läser detta då det var helt otroligt mycket kommentarer till dessa tröjor. (som jag för övrigt håller med de övriga är helt underbara)
Men Ni är ju helt galna. Men tack så hemskt mycket det kommer att avnjutas till fullo. Tack. //Jenny