måndag 18 februari 2008

Florin-börs

Det var nog hos Florin jag såg dessa börsar först. Och framför allt var det var henne jag fick tips om hur jag skulle sy dem! Jag har sytt tre stycken, två med Cars och så denna, den enda som fastnat på bild, med spindelmannen. Alla är precis lagom för att rymma en oöppnad förpackning med ett barnlypsyl - en succé på vårens barnkalas.

Börsen är ofodrad. Kanterna är sydda på overlocken och resten har sytts på vanliga maskinen. De overlockade kanterna pressades in och sen nålade och sydde jag fast blixtlåset från rätan. (Hurra, jag har börjat komma över min blixtlåsskräck!). Därefter vände jag ut-och-in på fodralet och sydde sidorna. I samma veva sydde jag fast handtaget och namnlappen. Snabbt och geschwinnt!

Bäst just nu:
Att jag börja få in snitsen på blixtlås!
Att det är en så rolig barnpresent!

Sämst just nu:
Att korta dragkedjor är förhållandevis dyra...

9 kommentarer:

Kaja sa...

Fina! Fler som har drabbats av börs-feber tydligen!

Jodu. Dragkedjor är INTE billiga. Jag har som tur är flera affärer som säljer sina dragkedjor till vrakpris. Eftersom jag oftast är ute efter dedär udda färgerna som ingen annan vill ha, så GÅR det faktiskt att fynda. Men, det krävs lite arbetsinsats....

//Kaja

Anonym sa...

Jag kan tipsa om secondhand butikerna som ofta säljer korta dragkedjor för en 5:a/st, ofta oanvända. Det finns ofta väldigt många korta men inte så många långa har jag märkt när jag kikat. Jag har köpt på mig ett antal korta för vem vet när man behöver dem.
//Klockarbarn

Anonym sa...

Ja, dragkedjor är ruskigt dyra överlag tycker jag. Fleecejackorna jag sydde till tjejerna för ett par veckor sedan, där gick tyget på 70kr för båda (och då har jag så det räcker till en till om jag vill), medans dragkedjorna gick löst på närmare 50 kronor stycket. Fast å andra sidan, jag tog mig inte tid att leta efter billigare.

Anonym sa...

Jag fyndade 10-pack dragkedjor när Göfab 10:an skulle lägga ner i Alingsås. Då fick man fylla plastkassar med så mycket man fick ner och betalade bara 50kr. Så jag har ett antal 10-förpackningar.
Bra att använda nu när jag läsr mig sy fodrade börsar. Fin modell på din!

Thea sa...

Ja, här fanns åtskilliga solskenshistorier på hur man "rundar" problemet med dyra dragkedjor! Får hålla ögonen öppna!

á Yeliqa sa...

Läcker börs. Ibland behöver det inte alla gånger vara de svårsydda som ger det bästa resutlat utan även sånt här som är gjort på ett litet nafs.

Håller med om att det är snusktigt dyrt med dragkedjor. Brukar alltid beställa ett gäng från stoff och stil när jag gör övriga beställningar samt letar på secondhand butikerna. Dragkedjor blir ju aldrig gamla så det gör ju inget att man har ett litet lager *ler*

Jes sa...

Har oxå tittat på florins börs men inte syttnågot änn, men nu får det va dax, tack för snabb instruktionen. Fick en masssa korta dragskedjor av mamma när jag fick alla tyger :)Den vart super häftig med spindelmannen :)

Gekko sa...

Snygg! Jag har inte kommit så långt men borde kanske sy några såna också? De är ju så snygga och skulle vara kul att ge som present! Tänkte förövrigt tipsa om samma sak som Klockarbarn med second hand!

Thea sa...

Men jag lyckas ju aldrig hitta några bra loppisar ju!!