tisdag 9 mars 2010

Bodyfrossa


De här bodiesarna är ett resultat av mitt sprillans nya, helt egna omlottbodymönster. Ritat helt från grunden. För den som är intresserad kan jag berätta att man ritar livet (överdelen, ovan midjan) för sig och underdelen för sig och kombinerar sen ihop dem. Jag gjorde mönstret i storlek 56 och graderade sedan upp det till 62 och 68 också.

Att jag fick ändan ur att göra klart mönstret, eller snarare att gradera upp det och sy något i det, berodde på att min kära svägerska beställde en presentbody. Sen fick jag samma dag en fråga om jag hade något liggande till två små killar. Jag brukar ju ha det, men just nu var det rätt tomt på små gosskläder (jag tror nämligen gränsen går nånstans innan klänningar, även om de är sydda i unisextyger?). Jag bestämde mig att sy ett par bodies på spek. Roligt nog föll den ena direkt i smaken, medan den andra gärna fick vara i nån annan färg än brunt. Alltså sydde jag en fjärde också, i turkosa moln med orangea kantband.

Mönster:
Egna, helt egna!! I strl 56, 62 och 68

Material:
Molninterlock från JnyDesign
Uggle- och elefantinterlock från Jofotex
Tunn Hilcointerlock som kantband.

Bäst just nu:
Jag är väldigt stolt över mitt nya mönster. Det är något speciellt med att ha skapat något helt från grunden. Jag tror att jag drivs av det. Känslan av att "jag kan själv". Haha, och när jag skriver det inser jag att jag aldrig mer ska fråga mig varifrån min 3-åring fått sitt ständiga "kan själv!!".

Sämst just nu:
Att sylusten/orken/inspirationen har trutit lite på sistone. Kanske lite vårsol kan pigga upp? För nu är det vårkänning här - och idag hörde jag koltrasten för första gången. Javisst ja, det måste jag ringa och berätta för mamma! Så brukar vi alltid göra!

26 kommentarer:

Onomak sa...

Jättefint mönster du har fått fram! Och fina bodysar såklart! Glad vår!(om man kan säga så?!?)

FridoLi sa...

Jättefina bodies!

Le Petit sa...

Det måste vara roligt att kunna göra egna mönster som blir så bra! Bodysarna blev jättefina allihopa!

JuMel sa...

Åh, så fina! Vad avis jag blir på dig som lyckats göra ett så fint mönster helt själv! Visst är det härligt med vår? Eller iaf vår vinter som det är här, strålande sol och -3grader. Underbart!

SiriR sa...

Så mange fine bodyer! Og ekstra gøy når du har laget mønsteret helt selv:)

jenny sa...

Verkligen fina! Duktigt att göra mönster själv, blir riktigt avis.

Anna sa...

Vilket jättefint mönster!

Benglan sa...

Perfekt med helt eget mönster! Då kan man ju få det precis som man vill ha det! :)

Liten og stilig sa...

Det var et veldig fint mønster du har laget. Har heller ikke funnet et mønster til omslagsbody som jeg er fornøyd med, men nå fikk jeg lyst til å prøve å lage et selv.

rockefår sa...

Så flink du er! Kjempefine bodyer! Selvgjort er velgjort, iallefall i ditt tilfelle!!!

Jonglören sa...

Jag förstår din känsla EXAKT när du skriver att det är nåt visst med att känna stolthet över något man skapat helt från grunden på egen hand. Jag har inte varit inne i barn-sömnads-svängen särskilt länge, men jag har redan märkt att det är MYCKET roligare att sy nåt HELT egenritat än vad det är att följa ett mönster. Men roligast av allt är att "ta lite därifrån och lite härifrå" och sätta samman till nåt som är MITT.

Singh sa...

Grattis till ett toppefint resultat med mönster och färdiga plagg. Gillar raglanskärningen!

MinaMirakel sa...

Raglan I LIKE........../Åsa

Wcollection sa...

Fantastiska!!!

Tanjis sa...

Åh va fina!
Jag blir lite extra glad men samtidigt lite arg för jag får inte till mina bodysar.
Eller snarare kantningen, grrrrrr........

Men de här var finfina!

Bustråden sa...

Jättefina!

Jennie sa...

Vad kul att ha gjort ett eget mönster! Och väldigt fina bodies blev det! Gillar färgkombinationerna som är färgglada utan att vara "hysteriska". :)

Majtjho sa...

Åh vad jag önskar att jag hade en liten hemma får då hade jag köpt alla.

Anna sa...

Vilka fina bodies! Jag ligger i startgroparna å ska börja försöka sy lite barnkläder å blir såå inspirerad av att titta in på din blogg. Har sytt lite tidigare, men då mest "saker", så har du några tips till en nybörjare tar jag glatt och tacksamt emot dem. :)

Anonym sa...

Tack för alla era kommentarer! De värmer så!

Anna: Kul att du gett dig på barnkläder. Tips...ja...börja med något enkelt, typ muddbyxor och gå sen över till tröjor. Det går rätt snabbt att få in snitsen. Sen är hela världen din!

//Thea

Anki sa...

Så snygga bodysar! Ser ut att vara ett riktigt bra mönster du konstruerat. Tänk om man kunde sånt... är glad om jag lyckas med kläder efter köpemönster :-)

Gekko sa...

Mönstret och bodysarna ser helt underbara ut! Grattis!!!

Jes sa...

kanonfint mönster, jag är stolt överdig, vet ju hur mycket tid du har lagt ner på att fixa med att rita eget från grunden, och inte bara med detta mönster !!!!

unique sa...

Superfina. Verkligen!!!

KIND BY NATURE sa...

De er virkelig fine og elsker mønsteret på de bodyer:.-)

Lykke sa...

Så flotte! Og takk for inspirasjonen, nå skal jeg gå i gang å lage en t-shirt med i blått med skyer med oransje kanter :D