torsdag 11 mars 2010

Fluffjacka

På Syfestivalen i höstas stack Jenny på Nea Nobelle det här mjuka, fluffiga fuskpälstyget under näsan på mig. Jag är annars lite svårflörtad när det gäller pälsimitationer, men det här tyget gick bara inte att låta bli att tycka om. Ännu mindre när man har en 6-åring (då 5-åring) hemma som åååå:ar så fort hon får syn på något som ser mjukt ut. Japp, det kom med en bit i kassen hem. Jenny hade ju dessutom påpassligt nog sytt en jättefin kappa som hon hade i montern. Den suktades.

Som jag gissat förälskade sig båda döttrarna i tyget och det låg länge på strykbrädan utan att jag riktigt visste vad det skulle bli av det. Men än ATT det skulle bli något. Tjejerna klappade och kramade det så fort de kom åt, så kanske det hade räckt att jag klippt ut varsin snuttefilt av det?
Till slut tog jag sats och sydde en kofta som jag länge sneglat på. Mönstret, från en tidig Ottobre som jag inte har framför mig nu, hoppades jag skulle passa bra. Med facit på hand skulle jag nog förlängt den fem cm, men annars är jag mer än nöjd. Det jag ville åt var den övermjuka kragen som man kan dra hela vägen upp.

Om koftan blev uppskattad? OM!!! Storasyster tjöt av lycka! Och avundsjukan sprutade om lillasyster som med en liten mjuk spillbit och löfte om att få en väst av restena i alla fall kunde lugnas för tillfället. Men nu kommer det roliga: Tror ni att koftan har varit på till dagis? Har den värmt i kalla minus 20 grader? Har den varit goströja framför brasan kyliga morgnar? Nä. Två gånger har den varit på - när hon provade den och när vi fotade (ute i snön förra veckan). Men hon har haft den bredvid sig i sängen varenda kväll sen hon fick den (för snart två månader sen)! Hon älskar den, världens mest välarbetade snuttefilt!

Mönster:
Ottobre, minns inte vilket nummer.

Material:
Mjuk fuskpäls från Nea Nobelle, köpt i höstas så jag vet inte om den finns kvar.

Bäst just nu:
Ja, det är ju faktiskt otroligt gulligt att dottern tycker så mycket om den att hon vill ha den som kramis när hon sover. Men kanske kunde hon ha den som både och?! Den ser ju bara såååå mjuk och mysig ut att ha på!

Sämst just nu:
Ojojoj, det känns som om jag har haft en familj kaniner och två fällande golden retreivers hemma efter att ha klippt i det här tyget. SOM det luddar!!

16 kommentarer:

Benglan sa...

Supercool! Du får försöka övertala henne att inte bara använda den som snuttefilt :)

Heimlaga sa...

Som det kan gå! Kanske håller den bäst som snuttefilt också? Sådana brukar ju inte få tvättas så ofta...

Anja Allvin sa...

mmm, så mysig!!! Jag skulle vilja ha en likadan till mig själv :-))

LilleLeo sa...

Ah, den var kul! Jeg har vært innom bloggen din flere ganger og har endelig husket å legge deg til blogglisten min. :)

Tea /Lilla hund sa...

jag har funderat på att köpa en sån där liten handdamsugare som man hade till brödsmulorna på 80-talet.
En ny snygg sådan i nån rolig färg och sen ha den vid syhörnan - för det blir ju så mycket trådar och damm!!!

Jag har dessutom butik nu, så då vill man ju att det ska va snyggt =)

MinaMirakel sa...

Ser underbar ut!/Åsa

Hanna sa...

Hej
Ville bara säga att jag uppskattar din blogg jättemycket. Jag ska försöka mig på att börja sy och din blogg är den perfekta starten. Återkommer varje dag och hittar nya saker!

Anonym sa...

Den så herlig ut. Knallfint og praktisk med krage som kan lukkes helt opp. Det er så stilig når glidelåsen er litt åpen og, når det blir snipper.

Lowella sa...

Åhhh, såg verkligen gosig ut. Man skulle vilja kunna känna på den genom skärmen ;-)Är väl egentligen ett väldigt gott när barnen använder det som snutte, fastän man som mamma skulle vilja se den på oftare :-) Gillar verkligen din blogg, du gör så mycket fint!

AVigan sa...

Underbar jacka! Jag vill ha en till MIG själv! :)

JuMel sa...

Fin är den, hoppas dottern börjar använda den till annat än sov kompis:)

Jes sa...

Den är helt underbar!!! Jag har ju set den live oxå, tyget är underbart mjukt och härligt ångrar att jag inte köpte en bit jag med :)

Nobelle sa...

Blev ju väääldigt fin så där! Roligast är ju att hon valde att ha den bredvid sängen istället för på sig ;), men den gick ju hem i alla fall.
Ha det gott!

Gekko sa...

"världens mest välarbetade snuttefilt!" - jag sitter här och fnissar lite, du kan uttrycka dig du! Den är ju otroligt snygg, hoppas hon vill använda den också! :-)

Åsa Tidqvist sa...

Det kan jag tänka mig, att det luddade och att de gillade det!! Hus fin som helst, det är ju extremt klappvänligt och fint!

Pyssel på Torp sa...

Underbart! Både koftan och historien.