tisdag 17 februari 2009

Storasysterset


Häromhelgen sydde jag klart ett set till storasyster som börjat bära sina gamla byxor på halv stång. Jösses vad hon har dragit iväg på längden! Tröjan är sydd i mitt färdigtillklippta Ottobremönster, men byxorna är faktiskt helt hemdesignade. Till min hjälp hade jag boken (eller snarare pärm eller kompendium) "Grundkonstruktioner med modellförslag till Barnmönster 80-152" av Vivianne Landström. Där kan man läsa och lära sig hur man ritar upp egna grundmönster. Utifrån den gjorde jag sedan ett mönster på ett par byxor med mudd. Jag gjorde dem så tighta att de precis går över stussen och sedan raka ned. På så vis blir benen ändå rätt vida men det blir inget pös i midjan. Det syns inte så väl på bilderna, men byxorna har både besparingar, fuskgylf, fram- och bakfickor. För säkerhets skull sydde jag först ett par i lakansväv och provade, innan jag klippte i den underbara stretchsammeten jag hade på hyllan här hemma. Resultatet är jag lite stolt över. :-) Jag har sytt ett set till lillasyster också, men det är inte färdigjusterat ännu.

Nu skulle ju det här handla om storasysters nya kläder, men jag kan ändå inte låta bli att berätta att det här är sista bilden på "Bosse", yngsta dotterns snuttetrasa. Hennes mest älskade ägodel försvann precis efter att kortet tagits. Den måste vara här hemma någonstans, men vi har vänt upp och ned på hela huset och i morgon har den varit borta en vecka. Sorg i huset...

Mönster:
Tröja: Ottobre Creative 301
Byxor: Eget

Material:
Tröja: Hilcos trikåa Campan, från Nea Nobelle
Byxor: Mörkbrun stretchsammet från Michas Stoffecke

Bäst just nu:
Byxorna! Jag är så nöjd med dem. Kunde nog ha gjort dem en cm smalare på varje ben och lite mindre vidd på mudden, men annars är de kanon.

Sämst just nu:
Att Bosse är borta. Jag har en otrevlig känsla av att den befinner sig någonstans i syrummet. Och där finns ju en del tyghögar för en gammal trasa att gömma sig i... Som tur är hade jag städat det jättenoggrannt på förmiddagen, annars hade det varit helt hopplöst. Men då är det bra konstig att man inte kan hitta den. Samtidigt är det väl bra att den är borta hemma. Då finns ju en liten chans att den kommer fram igen.

21 kommentarer:

Nobelle sa...

Jobbigt när såna saker försvinner! Vår yngstas lilla trasa försvann för 3 veckor sedan, men dök upp i förrgår till allas stora glädje, så håll ut!

Thea sa...

Å, tack för det!! Det ingav verkligen hopp. Det känns så sorgligt när hon ser den på bild och man sesr hur hon saknar den. Hon vill inte ha nån annan snutte!

OttoPippi sa...

Du är så himla duktig!!! Göra dessa byxor helt själv!!!!! Wow!!!

Så himla trist med Bosse!!!!!!!! Jag lider med er alla!! Hoppas, hoppas, hoppas den kommer tillrätta snart!

Gekko sa...

Nämen är det sant? Är Bosse borta? Hur överlever man det??? Stackars lillskruttan!
Byxorna sitter grymt snyggt på! Och tröjan är jättefin! Tänk att din tjej är så stor!

Thea sa...

Ottopippi: Tack! :-)

Gekko: Ja, kan du tänka dig?! Bosse är borta! :-o Men hon tar det rätt bra. Man får undvika att titta på bilder på datorn! :-) Och kan du tänka dig att min stora tjej har blivit så stor. Visst är det galet?! Min lillkråka!

Botilda sa...

Mycket snygga! Nu fick du mig att skriva upp ytterligare en sak på önskelistan...

Håller tummarna för Bosses återkomst!

Kånkarong sa...

Klockren passform!

Bosse ser dock ut som han behöver lite semester... men jag förstår att det är en stor tragedi!

LinSar sa...

Snyggt set.Allt som inte är stulet kommer fram.Du ska se att den kommer fram på det messt knasiga ställe.Det brukar vara så

Doris_Assar sa...

Vad fina! :-)

SiriR sa...

Veldig stilig sett. Buksene så super deilige ut. Nesten så man skulle ønske seg et på selv!!

Jes sa...

Verkligen snygga byxor!!! men jag skulle gärna se en närbild även fram på byxorna :) Den övre bilden syns inte fickor och dylikt på. Tänk att hon blivigt så stor tjejen.
Vilken otur med snuttefilten, jag ska hålla mina tummar att den kommer till rätta

fante sa...

Verkligen snygga byxor - vill ha själv :-D Och vilken stor flicka :-o

Tråkigt med Bosse :-( Hoppas ni hittar honom snart.

od Andulky sa...

Byxorna är fantastiska!!
Hoppas ni hittar Bosse :-)

Villblomsten sa...

Kjempeflotte :-)
jeg blir misunnelig :-)

Heilt spesiell sa...

Nydelig sett!Håper Bosse snart titter frem fra en skuff eller krok:)

TuvaLiten sa...

Jag har länkat till dig från min blogg, hoppas det är okej, annars får du säga till. ("knyckte" dina knytband, så jag ville länka till originalet;-)

Thea sa...

Ja, Bosse kan ju förstås behöva lite semester! :-)

TuvaLiten, klart du får länka! Det är bara roligt!

Jes, jag ska försöka få till en bild. Kanske på det andra paret till lillasyster? Av någon anledning är det så himla svårt att få till rätt färg och detljer på mörkbruna kläder.

Fia sa...

Hu! Jag fasar för om Knin försvinner här hemma (en älskad kanin som det bara finns en av- jag är livrädd att den ska gå sönder ohjälpligt innan lilltjejen slutar behöva "knin"...)

Byxorna såg jättefina ut. Vad bra med tipset på modellkontstruktionpärmen- har letat efter en sådan i evigheter!

Hello sa...

Tusen miljoners gånger tack för länken! SOM jag har letat efter något liknande!!!!!!

Här försvann katten för över två månader sedan. Och i tisdags när jag kom till jobbet låg den på mitt skrivbord!!!!!! Under kan inträffa. Jag är kompis med chefens dotter och vi hade tydligen glömt den där. Så när hon var i fjällen förra veckan tog hon med den och gav den till hans fru, som tog hem den till maken som la den på mitt skrivbord! Så ge inte upp hoppet. BOsse kommer snart fram igen!

Thea sa...

Hello, du ger mig hopp! :-)

Nackdelen med kompendiet är kanske att det är från strl 80 och uppåt. Jag hade gärna haft något även för mindre barn än så, men då får man nog leta på engelska och det kanske är bäst att börja med svneska ändå!

Cecilia & Busiga ungar sa...

Hej. Jättehärliga kläder. Hos oss har minstingens snutte varit borta i några dagar än så länge....vis av tidigare försvinnande vet han att den så småningom kommer tillrätta....hoppas det gäller Bosse också, stort plus är ju att han försvunnit hemma.