torsdag 13 januari 2011

Matcha med knappsprund

-Utmana dig själv! Makens ord ringer som ett mantra i öronen när jag tvekar om jag ska våga mig på ett knappsprund eller inte. Det avgör saken! Klart jag måste våga testa.

Bakgrunden är att kjoltokiga lillasyster fick en KÖPEkjol i present för ett tag sen. En jättefin från Polarn & Pyret. Färgskalan i blått, limegrönt och lila är det dock lite svårt med i lillasysters garderob och det kan ju bli lite trist att alltid behöva en vit tröja till. Ja, inte för att det bekommer lillasyster själv det minsta egentligen, hon kombinerar hej vilt och tycker att allt är fint till. ;-) I affären fanns en enfärgad lila och en brun tröja att matcha med, men dels tyckte jag att de inte matchade tillräckligt mycket och dels var grejerna så DYRA. Man blir snål av att sy själv. Och kanske framför allt kräsen.

Alltså behövde jag sy något att matcha med. En lila tröja med sprund med matchande knappar! Lillasyster hjälpte själv till att välja rätt knappar och jag slog i böcker och tidningar och letade sömnadsbeskrivningar på nätet. Hello har tex en jättebra tutorial på hur man syr knappsprund, eller "farfarsknäppning". Den utgick jag ifrån. Tack Hello!

Resultatet blev som jag hade hoppats:  Tunikan matchade fint och lillasyster blev glad.  Det blir absolut fler sprund framöver.

Jag ska bara, för min egen skull till nästa gång jag ska sy ett sprund, skriva ned några minnesanteckningar. Det mesta är exakt som Hello beskrivit det (dessutom i bild) och en del är egna små förändringar eller sånt jag måste tänka extra på.

1. Mitt sprund är (skulle vara, det blev lite för brett för jag glömde vika in sömsmånen) 2,5 * 10 cm. Alltså klippte jag till två bitar som var 7,5 * 15 cm. (Sprundbitarna ska vara 3 gånger sprundets storlek)
2. Stryk vlieseline på ena halvan (den som ska sys fast mot framstycket) på båda sprunden. Overlocka den andra. Pressa sprundet dubbelt, så jag vet var jag ska vika sen.
3. Klipp jacket mitt fram 1 cm kortare än det färdiga sprundet (här 9 cm).
4. Ha sömsmån som halva det färdiga sprundets bredd. Här 1,25 cm. Sy fast. Klipp ned sömsmånen!
5. Vik runt. Vik in sömsmånen. Sy precis i sprundets kant, så sys den invikta sömsmånen fast.
6. Nåla sprundet på plats och sy ihop lagren på avigan. Sy ev en triangel fram.

Mönster:
Samma som till denna

Material:
Plommonlila jersey i bomull/lycra från Jofotex
Knappar från Babythings

Bäst just nu:
Jag är omåttligt stolt över mitt sprund. Jag sydde ett när jag precis började sy, men sen har det inte blivit av och jag har dragit mig lite för det. Lite som med blixtlås. Men när man sen givit sig på det och gjort det ett par gånger så tappar man respekten och så plötsligt är man kung på blixtlås. Eller sprund!
Och visst är det galet kul att kunna matcha med knappar?!

Sämst just nu:
Jag glömde klippa ned sömsmånen på insidan av sprundet. Det syns ju inte, tänkte jag. Men det märks när man ska trycka i knapparna! Då kom sömsmånen i vägen och sköt knapparna någon mm i sidled. Det ska inte hända igen, jag lovar!

23 kommentarer:

Mimmi sa...

Jag har haft farfarsknäppning i tankarna en längre tid, men det har inte blivit av. Jag är lat av naturen ;-)

Galet snyggt med olikfärgade knappar dessutom. Wow!

Mia sa...

Härligt! Ja det är kul när det matchar.

Själv har jag haft otur vad gäller lila tyger. Har JNYs lila moln hemma och har trott att jag fyndat lila tyg att matcha med, jag vet inte hur många gånger. Det finns många nyanser lila.... men ingen gång har det funkat. Nu är jag inne på rött som match, bara rätt sorts rött...

Bra att du vågar. Det kan ju inte bli mer än fel, och fel och fel. Och sprätten räcker långt. Men visst har man darriga ben ibland, känner också av blixtlåsrespekten. Men det är ju det som är det roliga, att utmana sig själv!

MinaMirakel sa...

Det blev ju supersnyggt!/Åsa

Ewa sa...

Nonstop! Mums!

Heilt spesiell sa...

Åhh så himla fint!! Jeg også vil...men har ikke våget meg dit enda...hm..må nok testes en dag jeg har tro på meg selv-dette var bare LEKKERT!!

Smilla sa...

Jättesnygg tröja, det är de färgglada knapparna och knäppningen som gör hela tröjan tycker jag!
Jag drar mig också för farfarsknäppningar, det är jättedumt för jag har sytt många sånna förr så det är bara fjantegentlige. Men troligen är det för att jag har blivit ringrostig sedan skoltiden :/

Madelene sa...

Å va piffigt de blidde! :0)

Madelene sa...

Och skönt att kunna få såna kommentarer som gör att man tar sig an saker man gruvar sig lite för. Tyvärr når man ju inte sin egen bak för att få till ett snyggt avtryck där när det behövs!

Benglan sa...

Det gäller att våga! Så är det med allt här i livet... :)
SUpersnyggt!

Pernilla sa...

Super snygg och jätte härligt med olika färger på knapparna =)

Syserine sa...

Hur proffsigt som helst! Roligt med olika färger på knapparna och att tjejen kunde vara med! Båda sprund och blixtlås i elastiska tyger återstår här...

rino sa...

makar är bra på såna kommentarer (kanske eftersom det inte är de som utmanas) men ibland behöver man höra det.
Och nonstop är alltid fint:-)

Ingrid sa...

Åh vad jag gillar ditt sätt att skriva inlägg - det är alltid lika roligt att läsa dem!!

Håller med om att man blir snål (och kräsen) när man kan sy själv. Men ibland är det så himla kul att köpa ett plagg (supersöt kjol!). Tycker att tröjan blev bra mycket roligare än de två du beskrev från affären - och så mycket mer personligare!! Hejja!!

rockefår sa...

Så fint det ble! Stilig med mange knapper. Det blir både mer personlig og fint enn kjøpeklær.

Utfordre seg selv ja, jeg har flere ting på "to do" lista, men mangler både kreativitet og overskudd for tida.

Veldig mange fine innlegg hos deg i det siste!

dajj sa...

Det här är precis vad jag behövde läsa! Tack!
Har tänkt länga att jag ska våga prova på knappsprund jag också men det tar stopp. Nu ska jag nog snart kunna samla mod... =)

Det blev jättebra. Duktiga du!!!

Nobelle sa...

Det blev ju jättebra! Har försökt mig på det några gånger, men det blir inte riktigt som jag vill, får gå in hos Hello och spana.

BamBuu sa...

Snygg!! Ser proffsigt ut!

Y sa...

flerfärgade knappar var skitsnyggt. Klart godisläge.

Pyssellycka sa...

Åh, nu får jag en liten knuff här, har också tänkt göra sprund, men har inte riktigt vågat. Jag kan liksom inte se framför mig hur det skulle fungera! Men det blev ju så snyggt så det måste ju absolut vara värt att prova.

GOBLIgobli sa...

Du har en mycket klok man. =)
Och som vanligt lyckas du med det ena innovativa efter det andra, olika knappar blev bara SÅ bra. Klockrent sprund.

Anonym sa...

Superbra ju, och det bästa var ju att du precis gjort det när jag kom förbi och behövde hjälp med detsamma! Sån bra tajming! Tack!

// Angi

Thea sa...

Angi: Ja, det var trevligt att du kom förbi! :-) Och vad fint det blev med knapparna sen! Ska komma ihåg att sy en stickning runt sprundet nästa gång, det blev ännu snyggare!

Anonym sa...

Jättefint!