fredag 2 december 2011

Body, pyjamas och om bandkantning

Ända sen lillebror föddes, och även en tid dessförinnan, har jag varit ganska restriktiv med att ta  beställningar. Tiden har inte riktigt räckt till och jag har behövt ha sömnaden som en energiboost och inte som ett måste. De beställningar jag ändå sytt har i princip bara varit till vänner och vänners vänner. Men så kom frågan om det här setet som skulle bli en liten doppresent. Om det var något med själva frågan eller setet vet jag inte, men jag svarade i alla fall ja. Vi bollade lite färger; beställaren ville gärna ha in de samiska färgerna rött, blått, grönt eller knallgult och till slut föll valet på en pyjamas i rött uggletyg med gröna kantband och en body i djungeltyg med röda kantband.

Sömnaden av bodyn förlöpte utan problem - men sen inträffade det som man blir smått vansinnig av, speciellt när man syr till andra: Hur jag än gjorde blev kantbandet bubbligt. Trots att det blev så bra när jag använde bandkantaren gången innan.  Jag justerade differentialmatning och steglängd, men inget hjälpte. Till slut gav jag upp och klippte till ett nytt kantband i interlock istället för det i bomulll/lycra jag hade innan. Och vips blev det perfekt! Jämför bilderna - visst är skillnaden enorm?  Så i framtiden kommer mina pyjamasar kantas med trikå utan lycra!

Mönster:
Egnra, strl 74

Material:
Uggletyg från Jofotex
Djungeltyg från JNYdesign.
Interlock till kantband. :-)

Bäst just nu:
Att det fixade sig med kantbandet.  Fy vad trist det är när beställningar blir fel eller strular.
Och att beställaren hörde av sig efteråt och berättade hur glada mottagarna blivit för presenten.  Det värmer!

Sämst just nu:
Stackars lillebrors halsfluss.  Inget roligt alls.

5 kommentarer:

malida form sa...

Hej! Får jag passa på att fråga lite om bandkantning när du nu tar upp saken? Jag har ingen särskild maskin eller särskilt verktyg för att bandkanta (än så länge!)Jag har mest bandkantat ärmslut och halringningar och hittils har det funkat bra med Stoff och Stils muddtyg. Men jag har ju snappat upp att många använder interlock från JNY bl.a. Är det det som du använt nu till den fina pyjamasen? Ser ju den stora skillnaden, så fint det blev tillslut!

Thea sa...

Just den här gången tror jag det var interlock från Jofotex. Den är något tjockare än JNYdesigns, men funkar också bra. Fast jag skule nog i första hand välja en lite tunnare variant om jag kunde.

MinaMirakel sa...

Det blir så snyggt när ni med proffsiga maskiner bandkantar,
Jag har en till min vanliga symaskin men aldrig provat den, det kanske skulle funla med en tvilling nål?
Måste testa.
Det var verkligen snyggt med det gröna till uggletyget!/Åsa

Sandra sa...

Jättesnyggt! Ja vist är det irriterande när saker går fel. Det tråkigaste är när man behöver sprätta.

Annwes sa...

Søte klede! Og det blei mykje finare med kanting med interlock. Dette er også mi erfaring; interlock blir fint og jevnt, lett å kante. Men ver varsam med bruk av interlock på halsutringing, er også min erfaring; Interlock-kant har ikkje alltid nok elastikk i seg til å halde halsutringinga saman/i hop. (Min fire år gamle son har ein singlett sydd i ganske løs interlock, den ser heilt skrekkeleg ut etter at han har site å dradd i halsen på den ;-)

Beste helsing Annwes