söndag 17 mars 2013

Apor all over

Det är nästan löjligt att jag inte kommit till skott med en sån här tröja förrän nu.  Det är ju faktiskt ett väldigt trevligt sätt att matcha olika tyger.  Inte är det särskilt svårt att sy heller, och resultatet ger ett välarbetat intryck.
 
Ärmarna är sydda som en lång och en kort, var fållad och ihopsydd för sig.  Därefter stoppar man bara långa ärmen i den korta och syr fast i ärmhålet.  Jag sydde inte ihop dem först innan utan gjorde allt i ett svep.  Hur smutt som helst.
 
Mönstret är från Ottobre 4/2008, men egentligen kan man ta vilket favoritmönster som helst, rita en kort ärm (den här är 5,5 cm) och ställa ut den 0,5 cm i nederkant på var sida.
 
Tyget köpte jag faktiskt från Ottobres Etsysida.  Jag såg det och mindes inte var jag hade sett det förut, så jag slog till när jag ändå skulle handla. Lite skamsen blev jag när jag sen på syfestivalen dels såg det hos Znok och sen dessutom insåg att det var avsevärt billigare där också.  Så kan det gå!
 
Mönster:
Ottobre 4/2008, strl 98.
 
Material:
Jersey med apor: Znok design, köpt från Ottobres Etsysida.
Ran dig campan från mina tyggömmor.
 
Bäst just nu:
En alldeles fantastiskt trevlig fest igår...
 
Sämst just nu:
...konsekvenserna av ovan nämnda tillställning!

8 kommentarer:

Susanna sa...

SNygg! är den till lillebror?

Thea sa...

Japp! Fast det vet han inte än. :-)

Ugglan sa...

Tjusigt!

Måste fråga bara, blir det inte lite bylsigt med två ärmar uppe i axeln och armhålan? Jag brukar skarva överdelen (Tshirtärmen) med nederdelen av ärmen i Tshirtens fållsöm. Har inte ens reflekterat över att man kan ha två intakta ärmar. Det kanske är smartare, och iallafall lite varmare.

Kul att du beskriver sömnaden, annars hade jag ju bara utgått ifrån att du gjorde som jag, min hjärna är lite enkelspårig... :) Tack för tipset, måste testas!

Anonym sa...

Jag blev faktiskt också lite förvånad när jag såg mönstret, men jag tycker det blev helt ok. Måste testa den andra varianten också. Hur gör du då; syr du fast en långa ärmen samtidigt som du fållar den korta, eller?
// Thea

Anonym sa...

Ah, nu såg jag ju att du skrev hur du gjorde. Har du sytt ihop ärmarna innan du fållar då, eller syr du kort ärm på långärm och sen ärmsömmen?
//Thea

Ugglan sa...

Hej hej

Jag har sytt ihop ärmdelarna med varandra genom att vika in och fålla korta ärmen och lägga in nedre delen på långärmen i samma söm, så att det bara är det nedanför fållsömmen på korta ärmen som är "löst". Då har man ju en ärm som består av två ihopsydda delar. sen fållar jag den långa ärmen och sen syr på den på tröjan, sen syr ärm-sidosömmen.

Hoppas du förstår min röriga förklaring. :)

lavendia sa...

Jag har också prövat det mönstret. Tyckte det blev bäst när man sydde ihop ärmarna med en söm (innersöm?) och därefter i ärmhålet.
När jag sydde två ärmar tyckte jag det blev litet klumpigare. Brukar annars sy i ärmen efter axelsömmarna o sedan sidsömmarna (=ärm o tröja)

Thea sa...

Tänk vad bra det är med bloggas så man kan diskutera sånt här!
Jag är ju lite lat, så det är hemskt bekvämt att fålla innan man syr ärmsömmen, tycker jag. Ja är rädd att det ska bli så pilligt. Men det funkar alltså bra?