onsdag 3 oktober 2012

Hamstring

 
Jag hamstrar lite just nu.  Syr och samlar på hög.  För jag vet att det kommer att gå åt framöver.  Nu närmar sig nämligen den tid på året då i princip alla lillebrors kompisar fyller år.  Men trots att jag vet det kommer jag nästan alltid på det en eller högst två kvällar innan och så blir det tokstressigt eller nödinköp av någon köpepresent.  Och det är ju dumt.  När jag har så många fina tyger!
 
Den här nysydda tunikan i ett nästan lika nytt tyg blir första plagget i  högen. Tyget är från Liandlo och i en nyans ljusare än det jag köpte i somras och sydde en liten body av.  Jag lurar på om mormorsrutorna skulle kunna bli till en liten tös, vars mamma säger sig ha gått i stickade klänningar hela sin uppväxt (ok, jag överdrev lite).  Nu är väl mormorsrutor inte stickade, utan virkade, men ändå.  De är ju faktiskt inte virkade heller när det kommer till den här tunikan.
 
Mönster:
Eget, strl 92
 
Material:
Jersey i bomull/lycra från Liandlo
Trevikt kantband och knappar från The Snapstore.
 
Bäst just nu:
Det är kul att sy och lägga på hög!  Att bara sy saker man har lust med i tyger man känner för att sy i.  Borde göra det oftare, men det är samtidigt trist om sakerna bara blir liggande.
 
Sämst just nu:
Att barnen somnar så set numer.  Förut, när de somnade före sju, hade man ju hela kvällen på sig.  Nu hinner klockan bli halv nio inna man hinner ned till syrummet.  om man kommer så långt - jag måste gå förbi soffan på vägen dit.

4 kommentarer:

annas alster sa...

Hm här hade jag kommenterat tidigare ikväll, men den där iphonen är inte att lita på... Härligt med nöjessömnad iallfall!

Förstår att kvällarna blir kortare ju äldre barnen blir. Vår Elsa somnar vid sju, så det är ju bra. Men nu har vi ju Erik och han är vaken hela kvällen :) Men man kan sy med honom i babybjörnen :)

Hurdå satt och skrev om mig? Nu blev jag nyfiken :) Roligt att jag via din kommentar klickade mig vidare till din blogg, och därmed också kom att läsa din "profiltext". Har alltid undrar vad Blomma åker vagn och Kokalal är för mystiska namn, men nu vet jag :)

Thea sa...

Sy i Babybjörnen gjorde jag aldrig. Det var dumt av mig. ;-)

Jo, jag började på ett inlägg som jag inte hann klart. Blir nog i morgon. :-) Så såg jag att du hade skrivit om mig ungefär samtidigt. Festligt. :-)

Heimlaga sa...

Det är så läckert med plagg i mormorsrutor!

Strömming sa...

Den färgställningen hade jag missat, så fin den var. Läcker tunika som säket uppskattas av vem som än får den!