onsdag 31 oktober 2012

Spooky




Nu sitter de i soffan och pustar, mina två "stora" tjejer.  Dagen har varit innehållsrik med två av kusinerna på besök med översovning, skogsutflykt med marshmallowsgrillning och så utklädning i nya spökkostymerna.

Systrarna Kokalal hade i år varsin hemsydd klänning.  Den till lillasyster sydde jag faktiskt redan i fjol, men hann inte blogga om den då.  Det mönstret kommer från Stoff  och Stil och hette "prinsessklänning".  Jag köpte storlek 6 år och tror det motsvarar ungefär strl 122.  Tyvärr verkar det som att de inte har det mönstret längre.  Jag hade i alla fall länge legat och klämt på mönstret och tänkte från början sy just en prinsessklänning till utklädningslådan.  Så fick barnen det i julklapp och mönstret blev liggande.  Tills i fjol, då det blev en häxklänning istället.  Klänningen ser faktiskt svårarre ut att sy än den är.  Jag hade respekt för den länge och när jag sedan gav mig på det gick det förvånansvärt lätt :-)

Vampyrklänningen började jag också på i fjol, men hann långt ifrån klart.  Det övervibtrade som en knölig boll i mitt tygskåp.  Så för ett par veckor sedan kom den fram i ljuset (?!) igen.  Mönstret är eget från grunden.  Jag gogglade på vampyrkläder (tror jag) och hittade en klänning jag ville ha.  Mest bryderi hade jag med kragen.  Jag ville ju att den skulle stå upp som en draculakrage, ni vet. Det löste jag med dubbla lager jättekraftig vlieseline (nästan som tunn kartong).  Ingen ståltråd eller något annat, alltså.  Kragen är 15 cm hög, formad som en skjortkrage som jag delat i fyra delar och spridit rejält som en solfjäder, dvs att de ligger mot varandra i nederkant medan över kanterna flyttas ifrån varandra.  Sedan har jag tagit in kragens framkant också för att den inte skulle sticka fram för mycket.  Kragen är tvådelad, med ett blixtlås mitt bak, eftersom klänningen knäpps där. 

Mönster:
Häxklänning:  Stoff och Stil, strl 6 år
Vampyrklänning: Eget strl 134.
Häxhatt från boken "Sy barnens utklädningskläder"

Material:
Röd, lila och svart duchesse, paljettyg, superkraftig vlieseline, röd och svart kantspets och sidenband från Sundbybergs Textilcentrum.

Bäst just nu:
Mest stolt är jag över att jag fick till kragen som jag ville ha den (fast när jag tittar på bilderna här ser den faktiskt ut att hänga snett! :-)).  Det var lite pyssel och många provningar innan det blev som jag ville.  Sen är jag lite nöjd med att jag faktiskt körde med devisen "tillräckligt bra" den här gången.  Allt är inte supernoga och helt perfekt - det är bra nog!

Sämst just nu:
Stackars storkusin blev risig efter spökandet.  Hoppas hon piggar på sig snart!

6 kommentarer:

od Andulky sa...

SÅ UNDERBARA!!!

Johanna sa...

O så fina! Är så inspirerande att läsa din blogg!
Hälsar johanna

Linnéa sa...

Vilka kläder! Och vilken mamma som syr så fina utklädningskläder!

Malin på pastill.nu sa...

Men wow, vilken dröm att få ha på sig dom där klänningarna! Jättefina!

Thea sa...

Tack! :-)

RÄVENoRÄKAN sa...

Åh så läckra!
Här finns det ett prinsessklänningsmönster på Stoff & Stil, men det kanske inte är samma? http://www.stoffochstil.se/Katalog/Monstre.aspx?group_id=1109
Annars borde mönstret i boken Allt fö r små prinsessor funka att utgå ifrån http://www.bokus.com/bok/9789153429210/allt-for-sma-prinsessor/. Om man nu blev inspirerad att sy egna och det blev man ju ;-)