tisdag 4 juni 2013

Ifall det blir en kylig skolavslutning




Jag är väldigt nöjd.  Länge har jag gått och lurat på hur jag ska få till en bra kjol av det häftiga tyget från Sydilla i lite glesstickad linne med mönster i lammull.  Det stretchar lite, så till en kjol i ett stretchmönster är det ypperligt.  Men det skulle nog funka till vävda tyger också.

Eftersom tyget var lite genomskinligt ville jag har den fodrad på något sätt.  Jag ville inte ha det för stelt så till slut valde jag en gråmelerad viskosejersey med tungt och vackert fall att ha under och dessutom låta sticka fram den bit i nederkant för en lite tuffare känsla.  Båda tygerna är ofållade med rå kant och jag tänkte nog ha dem så.  Eller vad tycker ni?

Mönstret till kjolen är egenritat utifrån mina mått; dvs lite mer över stussen än höft och midja.  Midjan är dessutom sänkt en aning och kjolen har fått en linning med 5 cm bred resår i.  Jag lärde mig också att jag borde sänka kjolen en centimeter eller två mitt bak för att det inte ska bli överflödigt tyg just där.  jag har sett det på andr kjolar med inte förstått varför.  Nu vet jag!

Till kjolen sydde jag först en grön topp med rynk mitt fram och på ärmarna.  Som inspiration hade jag en top här hemma jag gillat mycket.  Nu blev det rätt mycket rynk (rynkade dubbelt så mycket som den bit jag ville ha rynk på) så på top nummer två, i rött, provade jag att bara rynka 50.  Båda är fina på varsitt vis.

Lägg också märke till Florins galet fina halssmycke till den gröna toppen.  Jag älskar det!  Tänkte jag skulle vara så här fin på skolavslutningen?  För visst brukar det vara lite kyligt när sommarlovet äntligen kommer?  Kjolen blev nog nämligen såpass varm att jag nog väljer ett annat plagg till de allra varmaste dagarna.  Men å andra sidan kan jag ju använda den även i lite kyligare väder också.  Och i höst.

Mönster:
Egna.

Material:
Stickat tyg i linne med lammullsdetaljer från Sydilla (som tur är har jag en liten bit kvar som kanske  kan bli en liten kofta till lillasyster om jag har tur och pusslar noga).
Grå viskosejersey som foder från Lindbo Textils monter på Syfestivalen i våras.
Hallonröd jersey med lycra från Tygverket.
Skogsgrön jersey med lycra från en facebookgrupp.

Bäst just nu:
Jag är glad för alla tre plaggen, men nöjdast är jag nog ändå med att kommit till skott med gjolen.  Den har legat så länge och mognat fram att tillfredsställelsen när jag gått i mål är så stor.

Sämst just nu:
Ingenting, trallalla!

7 kommentarer:

od Andulky sa...

Underbara!!!!

Unknown sa...

Jätteläckra kläder alltihop! Gillar verkligen tyget i kjolen, har sneglat på det både en o två gånger på Sydillas hemsida...;)

Susanna sa...

I like! Hoppas jag får se det irl också! Kjolens tyg är underbart fint och passade verkligen till denna enkla modell. Less is more ;)

Gillar topparna!

Anonym sa...

Susanna, jag som trodde det var more som var more?! ;-)
//Thea

Fangoria sa...

Verkligen fint!

Camilla sa...

Mycket snyggt - även IRL :-D

Kram från Camilla

Helle sa...

Likte veldig godt toppen du har laget. Nydelig og feminint mønster.