onsdag 12 juni 2013

Storasysters sommar

Storasyster har fått påfyllning i sin sommargarderob.  Och fort gick det!  Mönstret är Ottobres Creative 301 som fått korta ärmar istället för långa.  Tyvärr finns bara långa ärmar med i mönstret och åtminstone vågade inte jag mig på att korta av plagg hur som helst i början.  Den här ärmen är tre centimeter lång och inte klippt helt rakt av, utan som i en båge upp mot mitten.  Snäckärm, kallas det.  Det blir fint på lite tightare modeller som denna, tycker jag. 

Tygerna har storasyster valt själv.  Det smårandiga plockade hon med omsorg ut på Jofotex i våras.  Det är alldeles fantastiskt snyggt i verkligheten och passa så fint på henne.  Det blårandiga är supermjukt och köpt från Strömming.  Måste nog bli några till såna här...

Mönster:
Ottobre creative 301, tighta modellen.

Material:
Multirandig jersey med lycra från Jofotex.
Bredrandig jersey med lycra, köpt hos Strömming.

Bäst just nu:
Roligt att man fortfarande får sy till 9-åringen!

Sämst just nu:
Jag har så svårt att ta avsked!  Just nu i skolavslutningstider är det fullt av avsked och uppbrott som blandas med sommaryran.  Jag blir så splittrad även om allt det positiva såklart överväger.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jättefina!

Hur gör du med halsringningen?

Undrar eftersom jag har sytt massa tröjor från detta mönster, men plötsligt så blir alla halsringningar för små! Med halsmudd blir det ok, men med bandkantning blir de för små- trots att jag inte klippt någon sömsmån alls eller till och med gjort hålet större än mönstret anger.

Tycker inte dottern har stort huvud, snarare litet för "sin ålder"....(har mätt såklart för att kolla...)

Igår blev det avslutningsklänning för dottern, syddes mellan 23 och 01...inte så bra tid att sy men vad gör man när tiden inte räcker till och det behövs finplagg...

Kram!

FiaS
(som inte hinner med bloggen längre- den är i träda sedan länge)

Susanna sa...

Men så fina i sin enkelhet!

Anonym sa...

Tack, Susanna!
Fia: jag sydde faktiskt om halslinningen på en annan tröja och lät bli att låte kantbandet löpa genom de sista börjarna på kantbandsapparaten. Då blev det mycket bättre. Så man får vara lite vaksam om man har en muddväv eller jersey med mycket stretch i.
Sen kan du ju ringa den lite med om du vill också. Gärna på sidorna, eftersom halsrinningen är rätt djup på det här mönstret. Kul att du är här förresten! :-)
//Thea