måndag 3 juni 2013

Kompisklänningar

Lillasysters bästa vän fyllde år för lite sen och lillasyster missade tyvärr kalaset.  Stor sorg och tandagnisslan.  Mamman (=jag) erbjöd sig att ordna ett litet bortakalas för kompisen istället.  Så kompisen fick komma hit efter dagis, leka, äta tårta och öppna paket.  Och i paketet låg förstås en av de här två snurrklänningarna.

Kompisen hade nämligen blivit så förtjust i lillasysters blommiga klänning och beundrat hur den snurrade och önskat att hon hade en likadan.  Lillasyster undrade om jag inte kunde sy en till kompisen också?  Jomen det var ju en bra ide till födelsedagspresent, tyckte jag, och tog med lillasyster till Jofotex där hon fick välja tyg.  Naturligtvis ville lillasyster ha en egen också, och trots att hon verkligen inte behöver mer i sin garderob tyckte jag det kunde vara lite kul med varsin matchande till de små väninnorna. 

Egentligen är det oförskämt lätt att sy såna här klänningar.  Man tar ett T-shirtmönster man tycker om och kapar det vid midjan (om det är därifrån man vill ha snurret).  Glöm inte en extra centimeter för sömsmån bara.  Sen mäter man midjan på mönstret.  Det är samma mått som omkretsen på cirkeln ska ha upptill.  Därefter väljer man hur lång kjoldelen ska vara och ritar den yttre cirkeln (=nederkanten) på detta avstånd från den intre cirkeln.  Blev det rörigt nu?!

Roligt nog hittade jag även kantspets i precis samma färger.  Efter lite velande och konsultation från Strömming (Tack!) fick det bli kantspets i ärmar och fåll och en liten rosett i midjan för att balansera upp det lite.

Mönster:
Eget, strl 98. Överdelen är en Ottobre creative 301 str 98, som jag ritat kort ärm till, och underdelen är samma som till denna, fast längden är här halvvägs mellan knä och mitten på låret.

Material:
Jersey med prickar och kantspets, båda från Jofotex.

Bäst just nu:
Att tjejerna älskar sina klänningar!  Kompisen hade snurrat och snurrat på hemvägen, berättade hennes pappa.  Och när lillasyster var på stan med farmor i helgen hade folk vid flera tillfällen stannat och kommenterat klänningen.  Det är kul!

Sämst just nu:
Ja, en sak hade jag velat få till lite bättre:  Kantspetsen vid ärmsluten.  Jag ville inte att den sskulle sticka ut så mycket, så jag overlockade bort en bit innan jag vände och stickade ned den.  Men det blev inte så snyggt mot insidan som jag hade önskat.  Nästa gång (om det blir nån) ska jag göra en liten infodring eller nåt där istället.

13 kommentarer:

Pernilla sa...

Jätte gulliga och härliga tyger, de är roligt när barnens kompisar gillar de man sytt =)

Unknown sa...

Helt fantastiskt söta klänningar! Borde testa, tack för beskrivningen ;-)

Susanna sa...

De blev ju supersöta när de blev helt klara! :)

Undrar om det är en sådan som sonen ska få härnäst?! Jag vill bara rita och sy klänningar och dotterns garderob är ju full redan. Sonen önskar sig klänningar! Win win!

Cecilia sa...

Så gulliga! Jag ska testa att sy en sån, tack för fint tips!

Åsa Tidqvist sa...

väldigt fina! prickigt och snurr - perfekt!

Anonym sa...

Tack!
Ska se om jag kan få en bild på när tjejerna snurrar också! Det är världens schvung i dem!
//Thea

od Andulky sa...

UNDERBARA!

annas alster sa...

Så himla härliga klänningar! Vad mysigt med kompismatchning :)

♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥ sa...

Men åh, så underbart! Jag brukar syskonmatcha barnen men det var ju en himla rolig idé att kompismatcha! :)

MuRKaN sa...

Toppenfina! Min dotter älskar verkligen klänningar som man kan snurra med, kanske ska försöka mig på att göra en sådan efter din beskrivning...! Men hur mycket större ska den nedre cirkeln vara för att få bra vidd och snurr?

Anonym sa...

Det beror ju på storleken. Mät från midjan till en bit ovanför knät så borde det bli bra.
//Thea

Anonym sa...

För att förtydliga så är ju måttet från midjan till en bit ovanför knät det måttet du ska ha mellan cirklarna. Sätt en penna mitt i lilla cirkeln och kny fast ett snöre. Sen markerar du var den första ringen hamnar på snöret och så mäter du ytterligare den längd du ville ha och markerar på snöret. Sen kan du snurra runt och markera då hamnar måttet på damma avstängd hela vägen. :-)

Cecilia sa...

Nu har jag testat din beskrivning, kika gärna in på min blogg och kolla vad du har 'ställt till med' ;-) Mycket bra beskrivning och bra idé för klänningsmönster! Stort tack!