torsdag 13 juni 2013

Ledigt!


Tunikan är ledig och jag är ledig! 
Tunikan är sydd i ett rutigt, luftigt bomullstyg med lite struktur och jag har sommarlov. 
Tunikan är figursydd men har ändå lite rörelsevidd kvar så den kan fladdra lite fritt och jag fladdrar så fritt jag kan med tre sommarlovslediga ungar!

Tyget kommer från Tygverket i Stockholm och tanken var från början att den skulle bli en Pendrellblus från Sewaholic.  Efter att ha sytt en första testblus, som i och för sig blev fin, insåg jag att den helt enkelt inte var jag.  Jag kände mig utklädd i den.  Men jag ville ju ha en tunika i vävt tyg och jag gillade formen på dens jag bestämde mig för att behålla stommen och göra en del ändringar; som att göra det lilla sprudet fram, knytband i midjan, ställa ut aningen mer nedtill och dessutom rita om ärmarna helt.  Nu är jag nöjd!

Mönster:
En rejält omarbetad variant av Sewaholics Pendrell Blouse. Deras mönster är annars kanonbra, tycker jag.  Finns att köpa hos tex Karinottilia.

Material:
Luftigt bomullstyg från Tygverket.

Bäst just nu:
Äntligen har jag sytt en tunika i vävt tyg till mig själv!  Stor tillfredsställelse.  Jag tror jag ska laorera lite med olika ärmar nu när jag har kolla på resten.

Sämst just nu:
Ibland är det dumt att förtvätta tyger.  Som när det är ett tyg med invävd luftighet som detta.  Det var en mardröm att struka innan och få tyget jämnt igen.  Jag lyckades inte helt, trots slitet.

6 kommentarer:

MinaMirakel sa...

Så härlig och vilken underbar färg!/Åsa

Unknown sa...

Å vilken söt!

Maria sa...

Den var kjempefin:) Du forandret den til å ligne veldig på Alma blouse fra Sewaholic (jeg har sydd den), kanskje du heller burde sydd etter det mønsteret;)

Helle sa...

Igjen så har du valgt en veldig feminin modell. Koselig stoff. :)

od Andulky sa...

Helt underbar!

Thea sa...

Tack snälla! :-)
Och Maria, jag insåg det sen också, att den är lika Almablusen. Jag har det mönstret också, så kanske jag skulle tagit det! :-)