söndag 30 juni 2013

Med förhoppning om god fiskelycka



Lillasyster fick sig en ltien fiskpyjamas.  Det kan min storfiskare behöva.  I år har hon inte hunnit få några firrar, men förra året nappade det.  Först på mete och sedan också på kast.  Det senare var lite gulligt; vi stod på en klippa och hade precis börjat fiska när lillasyster säger att hon har napp.  "Bottennapp, direkt", tänker jag.  "Du, får vänta lite." "Jag tror det är en gädda!", ropar lillasyster då!  Då får jag fart!  Nu var det inte en gädda utan en präktig abborre, men ändå!  Lyckan var stor och ännu större när storasyster minuterna senare drar upp en till.

Lillasyster blev förtjust i guldfisktyget från Strömming och kanske betyder det tur med fiskelyckan? Nu simmar det kanske inte runt guldfiskar och väntar på lillasysters metspö dirket, så hon får nöja sig med att ha dem på pyjamasen. 

Nu syns det inte så bra på bilderna, men jag testade att bandkanta med min industrimaskin för första gången (otroligt, jag har ändå haft den i över två år och inte kommit till skott - antagligen för att jag är så van vid coverpron).  Till den har jag bandkantare med både smalare och bredare bredd.  Den här är ca 15 mm, alltså 3 mm bredare än den jag har till coverpron.  Det blev riktigt fint och när jag nu kantar med industrimaskinen inser jag skillnaden på coverpron!  När man använder cp:n måste man vara med hela tiden. och vakta att kantbandet inte halkar av.  Industrimaskinen bara kör på, lugnt, stabilt och utan att svaja!  Men kan man sin coverpro blir det precis lika fint med den.

Mönster:
Egna, strl 122

Material:
Fiskjersey med lycra från Strömming
Randig jersey (utan lycra!) från mina tyggömmor.

Bäst just nu:
Att jag fått tummen ur att använda bandkantaren till industrimaskinen.  Ska försöka få till trevik på den också, för det blir ännu nättare.  Jag orkade inte det den här gången.  Ett steg i taget! :-)

Sämst just nu:
Att lillebror är så fantastiskt snabb på att öppna kylen.  Rätt som det är hittr man honom sittande och sortera prickig korv eller provsmaka smöret...

11 kommentarer:

Susanna sa...

Snyggt! Men var är närbilden på kantbandet?!

Alviti sa...

Förstår att hon blev förtjust i det tyget. Jättehärligt!

Riikka sa...

Very nice! My singing fishes =). Do you know the song?

annas alster sa...

Vilken mysig pyjamas! Kul att du kom till skott med industrimaskinen. Men en närbild vore kul som sagt! :) med clear view footen och bra interlock så tycker jag inte att det glider så fasligt längre. Det är skönt! :)

MinaMirakel sa...

Jättefin, fina färger!/Åsa

Anonym sa...

Tack! Och ok, jag ska försöka få till den där närbilden! ;-)
Riikka: I am afraid I don't know the song. :-( But I like the fabric. :-)
//Thea

od Andulky sa...

Underbar!!!
Kram!

Solveig Lövendahl sa...

Fin! Jag gillar båda tygerna och speciellt kombinationen av dem.

Pernilla sa...

Jätte härligt!

Anonym sa...

Jättefint!
Det finns speciella lås till kylskåp om man har klåfingriga barn. ..hihi
Kram, FiaS

Anonym sa...

Duktig du är.
Fantastiskt fina plagg du syr.

Ha en fin dag.
/gittan