torsdag 27 juni 2013

Till mig!

Jag har en ny favorit i garderoben!  Den här klänningen funkar till allt:  Jag har haft den till att gå hemma i en varm sommardag, jag bar den på midsommar med en tunn kofta till och jag satt i den, med ett halsband till, en lång ljummen sommarkväll på en uteservering med tjejgänget i måndags.  I alla lägena kände jag mig rätt klädd!

Tyget är från Syfestivalen i våras.  Jag hittade det i Lindbo Textils monter och föll direkt för de härliga färgerna och det fina fallet.  Trevligt med lite färg till mig själv!

Mönstret är samma som till jeanstunikan, fast den här har klänningslängd istället.  Den här gången fållade jag inte linningen och inte använde jag bandkataren heller.  Jag tog istället en 4 cm bred trikåremsa (1 cm sömsmån, 1 cm linning gånger två), mätte halslinningen och gjorde remsan 30 % kortare.  Sen sydde jag ena axelsömmen, sydde på linningen, vek runt och stickade ned den med en tvillingsöm och sydde sesdan axelsöm nummer två.  Fint och nätt blev det.

Mönster:
Samma som till denna, fast längre.

Material:
Viskosejersey från Lindbo Textil.

Bäst just nu:
Jag älskar att ha såna här plagg i garderoben.  Såna jag känner mig fin i, men inte too much.  Enkla, sköna och fina.  Då använder jag dem också.

Sämst just nu:
Midsommarafton som kom av sig på grund av ett vasst fönsterbleck och en akuttur till vårdcentralen precis när potatisen vari färdig.  Som tur var slutade det bra ändå med ett par stygn som kommer läka fint.

4 kommentarer:

Ugglan sa...

Oj, vilket drama på självaste midsommarafton!

Hoppas att du inte får några ärr du inte kan leva med och att den superfina klänningen blir flitigt använd för det var verkligen fin!

MinaMirakel sa...

Jättehärlig klänning!

od Andulky sa...

Underbar!!

Ingrid sa...

Snygg! Och vilken härlig känsla att vara rätt klädd oavsett tillfälle - gilla på det!