lördag 26 maj 2007

Enkel jacka i röd velour

Den här enkla jackan är sydd i röd velour med svarta prickar. Det är så otroligt behändigt med kläder som inte behöver dras över huvudet och är enkla att knäppa upp och vika åt sidan om det blir för varmt när barnet sover i vagnen.

Jag sneglade på en tröja som jag hittat i fyndlådan i en affär och gjorde knäppningen efter den. Mönstret är taget från "Sy till barnen". Där ritade jag av mönstret till jacka i storlek 74 (känns väääldigt stort!), förlängde den lite och sneddade av ärmarna, som var helt raka enligt mönstret. Dessutom valde jag att sy ärmar istället för att klippa till ärmarna i samma stycke som fram- resp bakstyckena. Med tanke på tygets mönster kanske jag inte hade behövt göra det. Framstyckena går en centimeter omlott för att knapparna skall passa. Själva kantningen börjar jag få lite snits på nu, tycker jag! Jag beskrev det lite noggrannare när jag sydde den första bodysuiten. En 2-mm tvillingnål gör verkligen underverk när man ska sy fast kantbandet från rätan!

Velourtyget kommer från MMH Barnkläder (jag mailade och beställde provbitar på mönstrad velour och sen beställde jag via mail), men jag vet att det finns i Krabats butik också (tyvärr säljer de inte via nätet). Krabats tyger är ju bara helt underbara. Dessvärre kostar de därefter också... Kantbandet är röd bomullstrikå från E-slöjd. Knapparna köpte jag i storpack från Sykompaniet, men de finns ännu billigare på Slöjddetaljer, har jag sett. Jag skulle helst vilja hitta nittryckknappar i färg, gärna i storpack, men har inte lyckats ta reda på var man kan göra det än. Tips är välkomna!

5 kommentarer:

malin sa...

jättesnygg! jag blir så inspirerad och sysugen när jag kollar på dina saker!

Thea sa...

Tack! Vad roligt att du gillar det jag gör! Kanske ska du också lägga upp en blogg så man får kika på dina alster?!

Carolina sa...

Superfin. Ska gå och lägga lillbuse nu sen ska jag ner till symaskinen ;)

Gekko sa...

Snygg! Tycker också att Gynthers storlekar är lite stora, tydligen blir de lite små i storlekarne längre upp i åldrarna dock. Inte lätt, men mönstren är så fina så jag använder de ändå och modifierar lite...

Lina sa...

Jättefin, och vilken härlig bild ute i det gröna!