söndag 9 september 2007

"Domar"tunika med halv omlottskärning


Snacka om retrokänsla! Den här kreationen för åtminstone mig närmast tillbaka till 50-talet (eller möjligen till Råsunda?!). Jag hade inte riktigt sett det framför mig när jag satte igång. Den brun-vitrandiga trikån köpte jag från MG Tyger i våras. Då tänkte jag inte på att ränderna var på andra ledden. Det är ju lite det som är avigsidan(!) med att köpa över nätet - att man inte kan känna på tygerna och uppskatta tjocklek och så. Nu kändes tyget i och för sig lika elastiskt i båda ledder, men jag vågade inte avvika från stadkanten som trådrakt. Det fick bli randigt på höjden istället! Från början hade jag först fingrat på lite röd muddväv, sen bestämt mig för och klippt till vit, men så hittade jag en restsnutt av min älskade bruna på Jofotex i helgen. Hurra! Och det blev mycket bättre.

Tunikan är sydd med ett bakstycke och ett framstycke som är kapat ca 2 cm från ärmhålets nederkant. Överdelen är två likadana bitar, som först sytts på bakstycket och sedan kantats runt halsöppningen, lagts omlott och sytts fast mot framstycket. Väldigt enkelt, faktiskt. Jag fållade ärmar och nederkant med CoverPron och använde kedjesömmen till halslinningen, men det hade funkat lika bra med tvillingnål.

Mönstret har jag snott ihop själv. Det är inspirerat av omlottunikan i Ottobre 4/2007, omlottröjan i Ottobre 3/2004 och lite egna influenser. Medan jag sydde var jag lite skeptisk. Sådär som man kan vara när man klippt till i förväg för att vara i startgroparna, sovit på saken och sen haft lite svårt att komma igång. Under tiden har det börjat bli lite UFO-varning (=unfinished object). Nu när den är färdig är jag dock väldigt nöjd. Jag tänkte att den skulle passa till de bruna velourbyxorna och manchestermuddisarna. Och den funkar nog även med bara ett par strumpbyxor, åtminstone i början. Min åttamånaders blir en 50-talshemmafru i ett nafts!

16 kommentarer:

A sa...

Wow! Modellen är jättefin, och tyget också. Ursnyggt!

Thea sa...

Tack snälla! Oj, vad snabb du var! Ja, den blev lite kul, om man får säga så själv!

Jes sa...

Vilken underbar, en sån model skulle jag vilja ha själv. Va hemma hos mamma i helgen igen & fick med mig en massa gamla mönster hem. Tror faktiskt det va en sån klänning med, fast i vuxen storlek.

Thea sa...

Ja, det är faktiskt precis en sån man skulle vilja ha själv! Du får sy en och berätta om det blev bra! Lyllo dig som har en mamma som sydde mycket och som dessutom har spratat så många gamla tyger...

Gekko sa...

Häftig! Gillar tyget, ränder åt det hållet är ju hur snyggt som helst! Kan du inte fota den på din dotter? Den ser så snygg ut!

Carolina sa...

Jättefin. Precis som Gekko skriver hade det varit kul meden bild när den är på.

Thea sa...

Jag gjorde ett försök att fota nu, men det blev inget bra och nu har jag lagt lilltjejen för natten... Får försöka i morgon igen.

Klockarbarn sa...

Kul med nåt annorlunda. Jättefin!!

Anki på sytt/vurm sa...

Den är jattefin *ler* jag har ett ufo i garderoben, samma tyg fast i vanlig slät modell. Kanske ska jag sy klart den... Har gjort en mössa i samma tyg med ränderna på längden. Uppfriskande bland allt pop-randigt!

Thea sa...

Anki, då kanske du kan svara - kan man använda detta tyget på båda ledder?!

Botilda sa...

Det blir lite Lilla My över tunikan! Coolt.

Anki på sytt/vurm sa...

hej igen Thea
Nä jag vet inte tyget ser precis ut som det jag sydde i, och det var elastiskt på "fel" håll. Huvudsaken är väl att alla delar är vända åt samma håll, kanske måste kolla upp detta i mina gamla material-läraböcker.... man har ju glömt en del :)

Thea sa...

Anki, så kanske du kan tipsa om nån bra bok i materiallära...jag letar efter någon bok som beskriver olika tyger - tycker det är en djungel med alla trikåslag tex.

Anki på sytt/vurm sa...

Ja då Thea, bara jag hittar den...
har inte sett den på minst 10 år :D

Gekko sa...

Den var riktigt fin på ju! Kan tänka mig att ägarinnan är bra nöjd också!
Jag funderar också på materiallärabok. Snux hade väl ett förslag på ett men har inte gett någon återkoppling än. Helst skulle jag villa ha en på norska eller svenska (eller danska).

Thea sa...

Ja, jag såg också Snux. Iofs är ju engelska inte helt fel heller, många tyger heter ju grejer på engelska. Men jag väntar också på återkoppling! Det finns en tidigare version med inte så avancerade tyger, tror jag. Men den måste man beställa utomlands.