måndag 7 januari 2008

Färgglada näsduksfodral

Jag kan inte säga det på något bättre sätt än Anki på Sytt när hon skrev: "Igår blev jag smittad av näsduksfodralsfebern....." Fodralen har funnits att beskåda ett tag på olika bloggar, och jag har nog tänkt göra dem ett tag, men det var först när jag såg mångfalden och färgerna på Gekkos och Ankis bloggar som jag fick tummen ur. Tydligen var det Florin som startade upp hela den smittsamma febern, så jag skickar ett tack till henne också!

Såna här saker är ju bara helt underbara att sy - det går snabbt, är enkelt, man kan göra flera samtidigt och man får frossa i färger. Dessutom kan man ju använda små restbitar, även om det är lätt hänt att man vill använda sina favvotyger och sätter saxen i dem.

Fodralen passar för ett paket ficknäsdukar och är sydda av två tygbitar som mäter 15*17 cm, den ena som yttertyg och den andra som foder. Gekko har gjort en bra beskrivning på sin blogg, så det är ingen idé att jag sitter här och förklarar igen.

Bäst just nu:
Att det är kul, går fort, man kan använda snuttar och glada färger och kan göra många på en gång.

Sämst just nu:
Att jag inte riktigt vet vem som ska ha alla fodralen! Äldsta dottern kastade sig givetvis över dem och hade nog gärna tagit allihop om hon hade fått, så det är ju alltid en möjlighet...

11 kommentarer:

Cecilia sa...

Åh, superbuzzy-tygerna är bara så fina. De "gröna elefanterna" har jag inte, fint! Ja de andra också :)

Erika sa...

Alla göra så jätte fina näsduksfodral. Kanske man skulle hoppa vågen och göra några med så att man har innan man blir förkyld.

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

de var smarta och fina...kanske ska prova till mina vintersnoriga barn? /Karolina

DORIS DAISY sa...

Haha, du får lägga ett fodral i varje jackfick och ett i varje handväska. Du syr så fina läder till dockan! Jag tror jag måste också...

Jes sa...

Jag är oxå smittad, har dock inte fottat mina ännu. Dinna är ju jättefina vilka underbara tyger du sytt i !!! Älskar superbuzzy-tygerna måste ta och köpa lite

madame k sa...

så fina små karameller till näsduksfodral! jag inspirerades också av dig och gekko och snodde ihop ett fodral. känns roligt att ha något glatt i väskan på det nya jobbet som började igår.

Anonym sa...

Superfina, särskilt superbuzzy tygerna. Hur har det fungerat att beställa därifrån? Något krånge?

Thea sa...

LERA: Nix, inte alls. Det gick snabbt och smidigt.

florin design sa...

Vilka fina! Tänk att de skulel bli så poppis att sy näsduksfodral :-)

Thea sa...

Ja, Florin, snacka om trendsetter! :-)

Solveig Lövendahl sa...

Här är en till som har hakat på trenden (fast inte fottat). Jag fastnade i rimträsket i jul och när mamma skulle få ett "mys-kit" (med bok, te, choklad och ljus) så var jag ju tvungen att göra ett litet "nys-kit" också...