torsdag 6 november 2008

Brun blomtröja med turkosa dekorsömmar


Som sagt. I helgen sydde jag applikationer som bara den (nu gör jag ingenting utom att försöka vila bort det onda i halsen...). Dels så är det ju för att jag vill visa lite vad man kan göra och hoppas att den som läser om det kommer förbi Nea Nobelles monter på Syfestivalen på lördag när jag är där och dels var det ett gyllene läge att förverkliga några av de idéer som länge legat och pockat i huvudet och velat bli färdiga alster. Så med risk för att trötta ut er kommer här faktiskt en tröja till!

Den här gången är tröjan sydd i Hilcointerlock (vilket även applikationerna är gjorda av). Sömmarna är i kontrasterande turkost. Om jag själv får säga det är jag väldigt nöjd med färgkombinationerna. Jag syr oftast färdigt tröjan först och sen applikationen, eftersom jag tycker att det "stora riskmomentet" snarare är att sy tröjan än att göra applikationen. Använder man bara vliesofix och totally stable brukar det gå vägen (se mer här). Det gjorde att jag hade en färdig brun tröja med turkosa sömmar. Å vad jag tyckte om den! Jag började genast tänka "turkosa retrobrallor till...". Men nu var det ju applikationer jag skulle sy, så det fick stanna vid tanke den här gången. Men kanske framöver?

Mönster:
Samma som till min landskapsraglan.

Material:
Brun, röd och orange Hilcointerlock från Nea Nobelle. Brun mudd från Stoff och Stil.

Bäst just nu:
Jag tror faktiskt att jag gillar den här tröjan bäst av alla. Den ger ett lugn på något vis. "Känns musikalisk" som någon känd person uttryckte det. Sen tyckte jag väldigt mycket om den helbrun också.

Sämst just nu:
Att jag bara hade en, så jag var tvungen att välja mellan plain och med applikation. Jag har ju annars inget emot "både och!".

25 kommentarer:

LottaM sa...

Helt underbar. Jag gillar färgkombon och kontrastsömmarna blev väldigt snygga. Vad använder du för maskin för dekorsömmarna?

Har kollat in hos dig flera gånger den sista tiden och är helt såld på dina alster, älskar retrobrallorna :-)

Jag har haft massor av nytta av alla dina tips så här i början av min sykarriär. TACK för att du tagit dig tid att lägga ut alla tips och trix.

prickig design sa...

Så fin!!! Stort lycka till på lördag och krya på dig!

Heilt spesiell sa...

Nydelig flott!Herlig med kontrastsømmene.Proff utført.

Thea sa...

Tack!
Lottam: Jag har en Pfaff creative 4874. Det är en kombinerad ovrelcok och täcksömsmaskin som även har den topcoversömmen.

Syster Blå: Tack för omtanken!

Fotograf Jenny Thörnberg sa...

Jättefint, man vill så gärna ha en coverpro när man ser så fina tröjor som denna.
Och ja, jag kommer förbi och kikar på applikationer hos dig på lördag på syfestivalen.

Vindling sa...

Mycket snyggt! Blir alltid så sugen på applikationer när jag kikar in hos dig. Ska köpa mig lite Totaly Stable på mässan å jag också kan gå loss och lära mig. Vlisofix har jag hemma redan.

Anonym sa...

Det blev mycket snyggt. Roligt nog brukar jag göra tvärtom, jag syr först applikationen (som största riskmomenten) och sedan själva plagget. Men bara resultatet blir fint spelar det säkert ingen större rol. Hälsningar / ela

Thea sa...

med färg och ljus... om jag ska göra en tröja utan dekorsömmar gör jag nog likadant som du. Men när jag har många stickningar, som här, är jag lite rädd att de ska bli fel. Det är inget kul att sy om fållen tre gånger och upptäcka att nålarna gjort hål i den tunna interlocken... Och det är onekligen lite mindre bylsigt som du gör! ;-)

malin sa...

jag fattar inte hur du (och många andra) gör för att få till en snygg tröjja. Det GÅR inte för mej! Jag har hitentills inte lyckats med att sy EN ENDA snygg vanlig tröjja. Det blir nog min helgutmaning. Att sy en tröjja till Emil!

Bravo sa...

Åå, så fin!!!

kaoz sa...

For en herlig trøye!! Liker veldig godt fargekombinasjonen:)

Vecka - Vecka sa...

Härlig tröja! Gillar också kombinationen brunt turkost. Snyggt! Och sömmarna är ju så fina, önskar att jag hade en maskin som sydde så fina sömmar..

Lotta

4 elise sa...

Jag missade dig på mässan!! =(
Du är såå otroligt inspirerande, hoppas det är ok att jag lägger in dig på min blogg!?

jenny sa...

Jättefin tröja! Jag funderar på en coverpro, kan man sy de turkosa sömmarna med en sån?

mammaM sa...

superfint!

Thea sa...

Jenny: Nej tyvärr har Coverpron inte den sömmen (Janome har dock en kombimaskin som har den). Denna är sydd på min Pfaff 4874.

Äppel Päppel sa...

Superfin!

jenny sa...

Hej Thea! Tack för svar. Jag gillar verkligen din blogg. Du är grymt duktig. Går fortfarande och funderar på varför jag känner igen dig (vi sågs en kortis på symässan). Har iallfall beställt en coverPro nu. Ha det bra.
Jenny

Jes sa...

Å va fin den blev )
Dinna tröjor är verkligen fina!!! blomman blev superfin. Och den trukosa sömmen blev ju verkligen pricken över i

Thea sa...

Roligt med din Coverpro, Jenny! Grattis! Om du tar baksidan av täcksömmen så blir även det rätt snygga dekorsömmar.

Jag funderar också på var vi kan ha setts... Jofotex?!

Anonym sa...

Vilka fina kläder, aldrig hört talas om dem innan. Och med tanke på mängden bebiskläder jag köper numera, trodde jag utan tvekan att jag hade koll på de flesta märkena här i sverige. Går det att köpa via nätet med??!

Anonym sa...

Herregud vad mycket fint här var! Så duktig du är=)

Ylva sa...

Urfint! Jag har följt din blogg rätt länge nu. Den är så jäkla inspirerande och pedagogisk. Nu har jag börjat blogga själv. Hoppas det är okej att jag länkar till dig.

Linda Muhr sa...

Ville bara skriva och säga att jag gillar din blogg massor, och kollar slaviskt och något har dykt upp, hittade då massor av fina dockkläder hos dig, och blev väldigt inspirerad, så nu har jag oxå sydd dockkläder, och det var verkligen super kul!

Kram Linda

Thea sa...

Annika: Nej, tyvärr kan man inte köpa dem på nätet. Ännu i alla fall. Men man kan ju skicka mig et mail...

Ylva: Klart du får länka! Kul! Och välkommen till bloggvärlden!

Muhren:
Tack! Visst är det fantastiskt kul med egna dockkkläder. Det påminner mig om att jag har ett gäng att sy till julkalendern.