torsdag 27 november 2008

Kolak-kolak i plastat landskapstyg

För den oinvigde betyder kolak-kolak ingenting. För oss här hemma kan det antingen betyda "godnatt, godnatt" eller "haklapp". I det här inlägget betyder det givetvis haklapp, eftersom det handlar om något som är sytt i ett plastat landskapstyg. :-)

Det är konstigt. Hur mycket jag än har som jag vill sy så ändrar jag planerna när jag får hem ett nytt tyg. Prioritetsordningen kastas om, liksom. Framförallt om jag samtidigt får en idé om vad jag ska göra med tyget. Så var det den här gången. Det nya tyget från Jofotex damp ned i brevlådan idag och efter att barnen nattats och veckohandlingen hjälpligt stuvats undan satte jag genast saxen i det.

Haklappen har jag gjort efter en design som jag en gång har haft en haklapp i, men som är förkommen. Tror att den var från när jag själv var liten. Men hur originell kan en haklapp egentligen bli? Det finns ju inte hur många sätt som helst att variera dem på. Den här har i alla fall en ficka mitt på som samlar upp smulor och annat. Eftersom "annat" tenderar att vara rätt kladdigt och det inte alltid är jättekul att lägga ned en kladdig haklapp i väskan bestämde jag mig för att sy ett matchande fodral också. Enklast tänkbara, sydd i tre lager, först kantade jag undersidan. Därefter sydde jag ihop fram- och baksida med en snedslå som fortsatte runt locket och sen sydde jag ihop andra fram- och baksidan. Allt i ett moment. Eftersom jag är lite osäker på hur tyget gillar prymknappar valde jag att sy fast en bit snedslå på locket som sen viras ett varv runt och knäpps på baksidan.

Nu är klockan mycket! Hög tid att sova. Kolak-kolak!

Mönster:
Eget

Material:
Sprillans nytt landskapstyg i plastad bomull från Jofotex. Jag vet inte om det heter just "plastat bomullstyg", men det är sånt som man kan ha som bordsduk utan att (de flesta) fläckar fastnar. Sen kör man den bara i maskinen som en vanlig duk.

Sedan förut finns ju motivet som interlocktrikå och vanlig lakansväv, men just detta med det plastade tyget är nytt.

Bäst just nu:
Att familjen har blivit en haklapp rikare. Det är mycket roligare att ha en kul haklapp när man ska nånstans.

Sen är ju tyget kanon. Hade jag inte fått så himla fina förkläden av Mimmi i hemlispaketet förra året, så hade jag garanterat sytt förkläden till pepparkaksbaket. Och dockorna ska få regnrockar...

Sämst just nu:
Att jag ritade hörnen lite för snäva. Det är så svårt att kanta då och böjen i sig är ju inget självändamål.

15 kommentarer:

sygryn sa...

Fint och praktiskt! Inte visste jag att detta tyg även gjorts som plastat, smart:-)
LYCKA TILL i helgen med Galleri Hemsytt

Mimmi sa...

Åh, har det kommit nu! Nu blir det snabbt en sväng till Jofotex igen. ;-) Har redan planerat in en dyna till tripp-trappen i detta tyg.

Så snyggt det var med det lilla fodralet till :-)

En kolak-kolak får den nog bli här hemma också.

Strömming sa...

snyggt! och smart med fodral!
mitt damp också ner igår och jag längtar att få sätta saxen i det!! men vi har ju ännu inte nått haklappssatiet här så jag låter annat gå före...

HugOlle sa...

Skickade snabbt iväg en beställning till Jofotex. Älskar vaxdukar. O den här ju bara finast av de finaste. :-D

Heimlaga sa...

Så avancerat med fodral till något kladdigt! Här blir det plastpåsar...

LilleBus sa...

Jättefin!
Och praktiskt att kunna lägga den i sitt fodral om den blir lite kladdig :-)

Gulligan sa...

Snyggt och praktiskt!!

Retro Elephant sa...

Oj vad fint med plastat landskapstyg. Smart lösning med förvaringsfickan till haklappen.

//Lina

Ellilo sa...

Kul att dina brallor var i DN i dag!! Hoppas det kommer många till galleriet.

Gekko sa...

Så snyggt! Och så roligt med kolak-kolak! Nästan spm bimmelbam fast inte;-)
Längtar efter lite plastlandskap själv!

Gekko sa...

Skrev jag bimmelbam? Jag menade förstås bammelbim! F'låt! ;-)

Thea sa...

Haha, Gekko! Ja, bammelbim ska det ju vara! ;-)

Anonym sa...

Jättefin och superprektiskt!! En sån vill man ju själv ha :D

KlaramedK sa...

visst är det kul med AKRYLATVÄV!
jag fick oxå rykande färskt för några veckor sedan, verkligen kul att sy i!

Anonym sa...

Super fin! Smart med förvaringsfickan till!