tisdag 25 november 2008

En finkjol till storasyster


På Syfestivalen stod Gekko och jag och klappade på samma tygbit i MG-Tygers monter. Jag tror vi båda föll direkt för det här tyget. Ett mjukt manchestertyg med mörkturkos botten med röda och orangea blommor med babuschka (stavas det så?!) ansikten och bruna blad.

Jag hade egentligen klippt till en klänning till äldsta kusinen när jag hittade ett så fint, enkelt mönster i Ottobre 4/2004.

Tillbaks till tyget och den tänkta klänningen! Min stora tjej har börjat fatta intresse för kjolar efter att det har varit totalt no-no länge nu. Modellen är enkel med sex likadana våder, två ficklock och en besparing upptill. I midjan trär man en resår. När jag dessutom berättade att jag skulle sy en klänning till kusinen (=idolen) i detta tyget blev det högintressant. Roligt nog blev kjolen så uppskattad som jag hade hoppats på. Hon gick till och med omkring och kramade den, för att "den var så mjuk och skön". Det tycker jag är ett gott betyg för ett tyg!

Mönster:
Ottobre 4/2004, som för övrigt måste vara det bästa Ottobrenumret genom tiderna. Jag skulle kunna sy i princip allt i den tidningen (eller jag menar snarare vilja!). Det går att köpa gamla nummer av tidningen, tex hos Nea Nobelle.

Material:
Mjuk, mycket smalspårig manchester från MG-Tyger

Bäst just nu:
Jag är så himla nöjd med mig själv att jag äntligen tagit tag i att ta måtten på mina ungar. Jag fattar inte att man kan låta bli så länge. Det verkar som att jag hellre syr kläder i fel storlek än tar mig tiden att kollmäta!

En annan bra sak är att tyget är klockrent ihop med den mörkturkosa, röda, bruna och orangea velouren jag haft till retrobrallor. Jag anar oändliga kombinationer eftersom jag har kvar av alla tygerna hemma...

Sämst just nu:
Att jag var så ambitiös att jag sydde en kanal istället för att sy fast resåren. Eftersom resåren var så mjuk, vek och snurrade den sig istället i kanalen. Det blir till att sy fast den med en extrasöm i efterhand.

16 kommentarer:

Bobo/Rumba de kransen sa...

Otroligt fint tyg och fin kjol. Tack för tipset om Ottobre-tidningen. Har just kommit igång med att sy och letar efter tips på bra mönster i kombination med många besök på biblan.

prickig design sa...

Det där tyget är grymt fint!Har sett det live hos Gekko och blev mycket förtjust i det. Det gjorde ni bra!=0)
Kjolen ser väldigt fin och skön ut!!
Måste kolla in det ottobre-nummret. Ligger några år efter på den fronten... =0)

Thea sa...

Bobo och Syster Blå - hugg snabbt, saker tenderar att ta slut när de hamnar på bloggarna...

LinSar sa...

Kul att du är tillbaka.Jag har med känt mej seg i syandet.Det måste få vara så ibland.Jag kanske med ska kolla det nr.Den har jag inte.Kjolen va jätte fin.

Retro Elephant sa...

Läcker kjol!

//Lina

OttoPippi sa...

Å så var hon igång igen på allvar!!! Två inlägg på en och samma dag! Kul! Ottobre borde tacka dig!! Numret kommer att ta slut. Det är ju inte vem som helst som tipsar :-) :-)
Kjolen var helt underbar och tyget fanyastiskt! Vad kul att din dotter börjar gilla kjolar. Kul at sy :-)

Marie Frost sa...

Vilken härlig kjol i ett härligt tyg!
Och den där Ottobre-tidningen, med alla kommentarer om att den snart kommer att ta slut så vågade jag inte vänta, tidningen är beställd! Hoppas nu bara att jag hann innan den är helt slut...

Anonym sa...

jättefin kjol och finfint tyg :) fast det tog en stund innan jag såg ansiktena :) tittar man på ansiktena uppochner ser det ut som otäcka monster :) hihi

Katharina sa...

Åh så fin! Alldeles lagom enkel.

Ellilo sa...

Jag har också det tyget hemma. Har bara inte riktigt bestämt vad jag ska göra av det, men det blev ju jättefint till den kjolmodellen!!

Anonym sa...

Tyget är verkligen super fint! Lycka till på marknaden, synd att jag är såå långt borta ;)

Dr. Gill sa...

Så nydelig tøy og skjørt!

Linda Muhr sa...

Gud vilket fint tyg!

Förstår att valet mellan klänning och kjol var svårt! Kanonfin!

Mvh Linda

HugOlle sa...

He he ja det där tyget kommer jag ihåg. Såg ju det i era påsar på mässan. Kul att det blev till en så fin kjol.

ha de! :-D

Thea sa...

Ja, just det!! Vi sprang ju på varandra precis när vi hade köpte det!

4 elise sa...

Helt sjukt!
Måste ha vart där efter er... för det var bara det mörkblåa kvar =) Och den vart jag helt förälskad i... Så den följde med hem!! =)