torsdag 15 november 2007

Tröjprototyp

Jag fick en fråga av en kompis om inte jag kunde sy en tröja till hennes lille kille. Hon hade ett tema på den och ville gärna ha den "killig"; lite vid och lång. Eftersom jag tänkt mig en applikation på, ville jag ha matchande sömmar och halsringning. En raglanskärning vore alltså bra, för där syns dekorsömmen så fint. Nåt sånt mönster fanns förstås inte. Jag fick plocka fram i princip varenda bok jag har samt ett par Ottobretidningar för inspiration. Vid, men inte SÅ vid, raglanskärning, men jag vill ha den rak, mudd i halsen, inte kantband... Resultatet blev ett helt eget mönster. Naturligtvis måste jag provsy. Jag har ljuvlig Hilcointerlock som ligger och väntar på den riktiga tröjan, men nu skulle ju mönstret först testas. Jag tog en bit röd-blå-randig trikå jag köpt på loppis och gul muddväv. Ska man göra en prototyp kan man ju göra nåt kul av det!

När tröjan blev klar kan jag sammanfatta det hela: Den blev STOOOOR. Ärmarna måste smalnas av. Bredden är nog OK. Längden får nog kortas lite. Jag är nöjd med raglanskärningarna. Halsringningen har jag inte testat än, men den verkar OK. Jag tänker mig nog att sy in ärmarna, dvs sy en ny ärm-sidsöm innanför den andra, och skriva upp hur mycket jag kortade av och ändra i mönstret när jag är nöjd. Då är man ju väldigt glad att man valde en raglanvariant, så att axlarna inte behöver justeras. Undrar om det är så man gör när man jobbar med prototyper på riktigt! Nej, det är det nog inte...

Maskinval:
Overlock att sy ihop med. Trådspänning 5-5-6-5, diffmatning strax under N. Coverpro till fållar och att sticka ned mudden. Trådspänning 4-4-4-3, steglängd 2,5, diffmatning 1,5.

Bäst just nu:
Kul att prova att föra sitt eget mönster. Men det tog tid. Egentligen borde det inte vara så krångligt, men inget är självklart för en nybörjare! Samtidigt lär man sig ju massor på att prova.

Sämst just nu:
Att den blev så stor. Men det kan jag ju göra nåt åt. Och det var ju just en prototyp.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Den ser väldigt proffsig ut. Jag tycker om färgerna.
//Klockarbarn

Mannagryn sa...

Åh, jag älskar dessa färger tillsammans! Nu måste jag ut och leta röd blå randigt. Syn att den blev så stor den ser jätte bra ut annars.

Ellilo sa...

Den ser jättesnygg ut! Härliga färger. Jag syr ofta raglantröjor till min pojke och då använder jag ett bra mönster ur boken "Sy kläder av mjuka tyger" av Åsa Lennartsson. Där står att en raglan ska vara stooor och att man ska välja två storlekar större än barnet drar i vanliga tröjor...

malin sa...

Det är så snyggt när du syr med coverpron! Ser så proffsigt ut! *vill ha* Hoppas att du får till mönstret som du vill ha det!

Gekko sa...

Du är så ambitiös! Och man ser ju resultatet av att du är det. Ser fram emot att få se det färdiga produktet sen när jag nu tycker att prototypen ser så snygg och proffsig ut! Använde du två- eller trenålig täcksöm förresten? Måste gå tillbaka och läsa igenom igen...

Gekko sa...

Vad konstigt, för mig är den översta bilden klickbar men inte den nedersta. Är det meningen? Såg att det var trippelsöm, ser jättefint ut!

Sica sa...

Riktigt fin tröja och måste berömma dig, du är grym på egna mönster.

Anonym sa...

Hilcointerlock ...förklara är det den snygga sömmen som jag gillar som ligger utanpå. Kan man åstakomma den utan att köpa en maskin för 12000:-?
/Karolina

Jes sa...

Tröjan blev jättefin, Så den "riktiga kommer nog bli super. Har oxå letat efter ljus & lyckta efter ett bra raglar mönster.

Cecilia sa...

Så det där är test-tröjan, den är ju jättefin :-) Hoppas du får till det som du vill till slut. Är den där lite "tunna" mjuka interlocken som du ska sy i. Jag vet att bl a Nea Nobelle säljer den för jag fick prover men den kändes så tunn tyckte jag. Men det är ju så svårt att bilda sig en uppfattning på en liten lapp.

Anonym sa...

Oj,knäppt och knasigt av mig..det var ju trikåtyget du menade. Men frågan kvarstår om sömmen. /Karolina

florin design sa...

Åh, den är ju kanon snygg!!!! Sån skulle jag kunna tänk amig till Anton. Å jag som eg inte ens gillar blått...

Thea sa...

Oj, hoppsan, så många uppmuntrande kommentarer! Tack!
Jag jämförde med en PoP-tröja nu, som jag vet är stor och lös, så nu vet jag ungefär hur mycket jag ska ta in den.
Ellilo: Tack för tipset. Den boken har jag, men kollade inte i den, dumt nog. Ska göra det!
Cecilia: Ja, det var just Nea Nobelles tyg jag tänkte använda. Håller med om att den är lite tunn, men SÅ mjuk. Jag hittar inte bättre, tänker jag. Har du något tips?
Karolina: Sömmen är sydd med min Janome Coverpro 1000CP. Den kostar runt 4.000 kr.
Gekko: Ska genast kolla bilden. Jag hade lite krångel när jag lade upp bilderna. Tack för att du sa till!

BONGI sa...

Oj,oj,oj så snyggt!!! Vilka härliga färger!

josephine sa...

Åh, precis en sådan modell (visste inte att det hette raglan) tänkte jag igår att jag skulle sy med mitt nyinköpta äppletyg, så att jag kunde ha enfärgade ärmar. Är det SÅ svårt att hitta ett mönster till, aj då!
Men jag tror att Po.P har den modellen på en av sina klassiker som du beskriver, vid, lång och "grabbig". Jag har en i stl 80 om du vill att jag ska mäta så gör jag gärna det!! Säg bara till! Får kanske själv använda den som modell då!

Thea sa...

Josephine, tack för det snälla erbjudandet. Tror det var exakt en sån jag hade själv och kollade mot i efterhand. En av deras randiga, eller hur?

Anonym sa...

Jättesnygg! Och det är så snyggt med raglanärm. Om man ändå hade en covermaskin oxå........

Cecilia sa...

Ja den där interlocken är jättemjuk men jag avstod från köp för den kändes tunn. Du får gärna avge en rapport på hur den blir färdig. Kan ju bli något helt annat då. Jag vet att Jenny som har Nea Nobelle syr mycket tröjor och tights av den. Inga andra tips har jag heller, jag har t o m börjat dissa E-slöjd lite för den trikån är så stum. Skulle själv behöva en röd trikå nu bums men vet inte hur jag ska bära mig åt för att hitta något bra.

Glöm förresten inte att maila mig din adress för kommande PIF.

Thea sa...

Cecilia, jag beskrev interlocken i inlägget om den specialdesignade tröjan. Jag tycker den är helt toppen! Håller med dig om E-slöjd, men de har ju så hädliga färger. Synd att de inte har lite stretchigare kvalitet... Önskar också att jag kunde få tag på lite tjockare trikå av god kvalitet. Hittar du någon får du gärna tipsa...