onsdag 27 juni 2007

Bootcut-byxor

Jag har länge jagat ett bra mönster på utställda byxor, men inte hittat något. Har ett så fint velourtyg jag vill sy såna i... Snälla L lånade ut sina (eller ja, dotterns!) PoP-byxor så att jag kunde göra ett mönster efter dem. Hittade på någons blogg tipset att stoppa ner det ena benet i det andra och sen rita av fram- resp baksida på mönsterpapper, så det gjorde jag. I väntan på lite svalare tider och för att göra en prototyp och kolla att mönstret funkade tog jag ett lite tunnare tyg; en bommullstrikå från Jofotex. Det blev faktiskt riktigt bra!
Jag har ibland börjat göra så att jag ritar ut fållmarkeringarna på rätan istället. Då är det så enkelt att hålla resåren precis mot markeringen, nåla där, vika runt den och sen sy. Samma med benen; enkelt att stryka i markeringen och sen ev nåla och sy.

Inga kommentarer: