onsdag 6 juni 2007

Dregelscarf

I går kväll hade jag och en kompis pysselkväll. Oj, vad vi skulle sy. Nu blev det inte riktigt så, för jag sydde fel direkt och ägnade sen i princip hela kvällen åt att sprätta. Jättekul. Verkligen. En liten grej hann jag i alla fall med, nämligen denna haklapp. Baksidan i fleece har form av en vanlig haklapp. Sen har jag tagit ett tunt stretchtyg som en snibb, samma storlek som en dubbelvikt scarf, och sydd fast på fleecehaklappen. Jag gjorde några veck för att tyget skulle falla snyggt. Haklappen är inte vändsydd, utan sömmen syns. Jag sydde på overlocken, men det borde funka lika bra på vanlig maskin, bara man är lite noggrannare med passningen eftersom den vanliga maskinen inte klipper. Sist tryckte jag dit tryckknapp med två lägen. Resultatet är helt ok, framför allt eftersom det är lite av en prototyp. Just fleece kanske inte lockar just nu i värmen (har väl typ 35 grader i syrummet!), men man kan ju välja andra material till sommaren. Finnessen är ju att det inte ska bli kallt och blött av allt dregel.

Inga kommentarer: