fredag 1 juni 2007

Förklädesklänning

Efter mina senaste projekt med lite högre krav på koncentration kändes det kul att göra något lite snabbare - som en enkel förklädesklänning. Det här roliga tyget från Fabricshack förälskade jag mig i. Det blev en lite annorlunda barnklänning! Egentligen hade jag tänkt kanta med en orange-gul snedslå, men det räckte inte. Alternativet att vänta tills jag köpt ny gick bort, så det fick bli en vändsydd variant istället. Då kan jag ju kanta i efterhand om andan skulle falla på. Vanligt naturvitt bomullstyg blev till foder. Mönstret har jag, i brist på ett bättre, tagit från boken "Sy till småbarnen" av Anita Gunnars. Det är visserligen tänkt som ett förkläde och inte en klänning, och inte var det färdigritat heller. Man fick klippa och klistra. Efter några justeringar fick jag i alla fall till ett mönster som jag tror funkade. Knäppningen sker med tryckknappar i axlarna.


Och så här ser den ut med kantband...

2 kommentarer:

Carolina sa...

Vilket härligt tyg!

Hanna sa...

Ja, verkligen härligt tyg! Jättefint!