måndag 16 april 2012

Hejvilt kombinerat

Jag kunde inte låta bli att kombinera de här härliga tygerna i en pyjamas. Lite halvtokigt som inte blev heltokigt ändå! Visserligen är den randiga ribben något kraftigare än den andra, som å andra sidan är en lite tunnare variant, men båda är väldigt mjuka och sköna så lillebror kommer nog sova gott i sitt nya nattplagg ändå.

Mönstret är en variant på min andra. Skillnaden är att sidan är helt rak på denna. Jag har ställt ut sidan en centimeter vid stussen och sedan dragit sidlinjen hela vägen ned till foten.  Därefter mätte jag ut önskad fotvidd och drog linjen upp till grenen, som fick klara sig utan grenspets. Istället har pyjamasen fått en grenkil med motsvarande utrymme. Fram- och bakstycke är lika (bortsett från halsringningen såklart). Bakstycket är tillklippt på tygvikningen medan framstycket har fått 5 mm tillägg för knäppkant fram.  Då går kantbandet perfekt omlott.

Ärligt talat gillar jag nog den här modellen ännu mer änden andra. Det är något stilrent och klassiskt med de raka linjerna. Knäppningen med dold dragkejda kan jag ju göra på den här också, fast då gör jag dragkejdeskärningen rak (inte formad som på den andra pyjamasen) så att den följer den raka sidsömmen på den här modellen.

Mönster:
Eget, strl 86, BV +8, STV +12.

Material:
Ribb i två varianter från Strömming.
Vit interlock till kantband.
9 mm tryckknappar från The Snapstore.

Bäst just nu:
Jag är lite småkär i tygkombon faktiskt. Småknäppt va´?

Sämst just nu:
Att jag hellre vill gå ut i solen än att plocka undan i köket. Tror bestämt att jag gör det!

12 kommentarer:

Mallaching sa...

A! Jättefin! Jag plockade fram J´s gamla retrobralla till lilla I igår (brun med senapsgul stjärna) :) Ååå va mysigt hon har struttat runt i dom idag :)

Pernilla sa...

Men den blev helt underbar tycker jag jätte härligt med randigt till =)
Ja gå ut i solen köket står väl kvar tills senare!? ;)

Unknown sa...

Den var helt utrolig stilig!

Mirre Syr sa...

Rolig kombination,som blev jättefin! :)

MinaMirakel sa...

Den blev ju jättehäftig!/Åsa

Unknown sa...

Det blev ju superfint, vilken fart du har nu hinner inte med alla inlägg!

Strömming sa...

så snyggt! jag hade tänkt mig en vippkjol i de tygerna! :)

Hur får man till en grenkil bra? lyckas aldrig med det.

maria syr och så vidare sa...

Jättefin kombination, roligt att blanda mönster hejvilt! /Maria

Thea sa...

Tack alla ni! Det är så roligt med kommentarer. :-)
Strömming: Vippkjol vore kanonsnyggt i den kombinationen. och det med grenkil är lite svårt att förklara. Jag kanske kan visa nästa Syfestival? :-)

Sandra sa...

Jättefin blev den ju

Jes sa...

Men vilken underbar pyjamas, va cool kompination av tyger, du har verkligen lyckats :)

Myssel sa...

Fin kombination! Inte alls dumt.