lördag 14 april 2012

Knäppningsvariation!

Nytt tyg i tyghyllan tarvar ny variant av knäppning. Eller nästan ny i alla fall; jag gjorde den på min sailorbodysuit förra sommaren. Inte alls svårt. Prymtången gör jobbet galant; först stansar man ett litet hål genom tyglagren och sen trycker man i själva öljetten. En liten lapp i samma storlek som det tänkta sprundet förstärkt med mellanlägg och overlockade kanter är lagd räta mot räta med tyget mitt fram. Sen har jag sytt en tät söm runt sprundöppningen, klippt upp sprundet, vänt över mot avigan och stickat ned lappen mot framstycket. Halsen kantade jag efteråt. Egentligen hade jag nog kunnat trycka öljetterna genom dubbelt lager kantband eftersom jag gjorde dem trevikta, men nu sydde jag ned ändarna med en liten söm i kanten istället. Någon brun anoraksnodd hade jag inte i samma ton som det nougatfärgade kantbandet så jag valde vitt (som förövrigt matchar täcksömmarna i ärmsluten).

Tyget är en supermjuk, fin ribb från Strömming. Var visst tyg som blivit kvar från MoonKids kollektion. Har inte haft glädjen att prova deras kläder innan, men efter att ha känt på den här ribben är det kanske dags?

Mönstret till bodyn är samma som i förra inlägget. Men guuuuud vilket jobb jag hade med bandkantningen! Jag har på sistone sytt mest i bomull med lycra och det tyget är töjbart i alla fyra ledder, vilket inte ribben är. Den töjer bara i längsgående riktning och det gjorde det väldigt mycket svårare för mig att få till snygga svängar med bandkantaren. Tror jag försökte åtta gånger! Kanske läge att tänka på valet av bodymodell nästa gång jag syr i ribb och ta en variant som inte har lika kraftiga kurvor som denna.

Mönster:
Eget, strl 86, samma som till denna.

Material:
Vit ribbad trikå från Strömming.
Interlock till kantband.
Knappar från The Snapstore.

Bäst just nu:
Det mjuka, härliga tyget! Så kul med olika kvaliteter och just nu finns det ju mset bomull/lycra att få tag på.

Sämst just nu:
Att vi fick en decimeter snö i natt. Suck. Tre lov i rad har vi varit sjuka hela loven och så nu det här påsklovet, när alla äntligen varit friska, har vi haft genuint skitväder hela veckan.

12 kommentarer:

Benglan sa...

Moonkids tyg och "moonkidsknäppning"; Snyggt!

Jag har också köpt lite av deras tyger nu :)
Ha en skön helg!

Thea sa...

Menar du?! :-) Det hade jag faktiskt ingen aning om, haha! Det var väl tyget som ropade på mig att det var vant att ha såna sprund. ;-)

James Pattern Design sa...

Underbar, roligt med annorlunda knäppning. Underhållande läsning ( följer din blogg) :)

Thea sa...

Tack! Så kul att du följer mig! :-)

Strömming sa...

Kul att se Moonkids tygerna uppsydda! de är så fina! :) Rolig knäppning också!

Gittan sa...

Riktigt snyggt!!!

Liten Stjärna sa...

vilket snyggt tyg o modell :)

Heilt spesiell sa...

KUUUULT!! Det fikk jeg også lyst å teste. Skikkelig inspirerende!

Thea sa...

Ja gör det! Kör hårt! Visst är det häftigt?!

MinaMirakel sa...

Jättesnyggt!/Åsa

MemLin sa...

Jättesnyggt!Upplevde samma igårkväll då jag skulle slutföra ett gammalt ufo i jofotex första elefanter. Helt stumt längsgående men det funkade det med.

Jes sa...

Vilken härlig knäppning, den får tankarna till 70-talet så snygg!!!

jag mins att du gjorde något liknande knäppning på en spindelmanen tröja i vävtbomullstyg dom jag tror du hade gjort i ett byte med svedin om jag minns rätt.