fredag 13 april 2012

Mycket nytt på en gång!

Ny bodymodell, nytt tyg, lite mönsterkonstruktion och egenhändig färgning av tryckknappar. Det är mycket nytt nu!

Man kan ju tycka att det är lite onödigt att sitta och rita om sitt bodymönster när sonen snart nått den aktningsvärda åldern av ettochetthalvt och drar storlek 86. Jag menar, så mycket längre än så använder man väl inte body? Men nu är jag lite av en perfektionist så jag kunde inte nöja mig helt; jag måste testa en ny variant.  Inte för att det är säkert att det blir bättre, men det blir annorlunda.

Ändringen är varken märkvärdig eller unik, bara att den är lägre i grenen. Det som är grejen (för mig alltså) är istället hur jag kom fram till formen. Jag gillar ju att veta hur. :-) När jag ritar mönstret till en body ritar jag först ut grenen (innerlängden) och sedan sänker jag 2 cm extra för att blöjan ska få plats (det blir den "sänkta innerlängen"). Var stussen ska vara kan man räkna ut genom ta måttet fören tredjedels byxhöjd och mäta den från innerlängden och upp. Förut har jag mätt ut stussen från den osänkta innerlängden (alltså utan blöjtillägget), men den här gången gjorde jag det från den nya, sänkta innerlängden. Då blir ju formen på skärningen i grenen lite mindre brant och det gjorde rätt mycket skillnad.  Framstyckets mönsterdel klippte jag av vid stussen (efter att h ritat en mjuk form framtill) och klistrade det på bakstycket. Sen fick jag forma hörnet på bakflärpen för att den inte skulle bli för snäv för att bandkanta (vilken den blev ändå. så jag fick rita nytt och sy om!).  Det kanske blev för detaljerat och rörigt, det här, men jag själv har lagt så många timmar och så mycket tänk på sådana här detaljer att jag tänkte att det kanske finns någon där ute som blir glad över att dela mina tankar?

Javisst ja, tyget höll jag på att glömma! Det är "Var bor du lilla råtta" från Liandlo. Det tog mig evigheter att välja färgställning på Syfestivalen, men nu känns det bra. Det är lillebrors färger och vi har så mycket annat som går i röda toner. För övrigt älskar lillebror just "Var bor du lilla råtta". Vi har boken och han kommer ofta knallande med den och kryper upp i knät och vill att vi ska läsa/sjunga.

Och en sak till! Tryckknapparna! (bodyn har knäppning i grenen och på ena axeln)  Jag lyckades inte hitta några mörkbruna 9 mm tryckknapar, så jag köpte en sprayburk med mörkbrun färg på Mekonomen och lackade egna. Burken kostade 119 kr, så om man är några som går ihop blir det inte så farligt. Det man ska tänka på är att tvätta knapparna först. Jag gjorde inte det och då är risken att de är lite, lite flottiga så att färgen inte fäster helt.

Mönster:
Eget, strl 86, utveckling av detta.

Material:
Tyget "Var bor du lilla råtta" i bomull/lyrca från Liandlo. (Funderar förresten på om den sången finns på fler språk - nån som vet?)
Tunn interlock till kantband.
Silvriga tryckknappar, 9 mm, som jag färgat bruna.

Bäst just nu:
Att jag fick bodyn sydd innan Lillebror tröttnat på visan.  Jag har ju haft tyget här hemma sen i februari.
Och att modellen blev bra. Jag ska nog göra grenen lite smalare nästa gång dock, tror jag.

Sämst just nu:
Jag kände mig faktiskt lite ringrostig när jag bandkantade. Vi var lite på okant, coverpron och jag. Jag fick sy om flera gånger och till slut blundade jag faktiskt för en liten miss. Den är ju ändå för hemmabruk, bodyn. ;-)

8 kommentarer:

Alice BraLLan sa...

Precis som du skriver; vi gillar ju när du förklarar! Så tack för informativt inlägg. Mönstret ser jättebra ut på bild i alla fall. Utvärdera gärna sedan hur färgen håller.

Thea sa...

:-)
Ska absolut utvärdera färgerna. Jag har en hel del olika tyger från Liandlo och jag tycker de håller riktigt bra.

maria syr och så vidare sa...

Va smart att färga om tryckknapparna själv, tack för tipset! /Maria

lavendia sa...

Att måla knapparna! Det var ju också en ide´.

Sandra sa...

Den blev riktigt snygg

JuMel sa...

Fin body! Gillar nostalgi trippen med kanin dressen i förra inlägget också. De är för söta de där kaninerna...

Annikwa sa...

När man läser dina inlägg blir man väldigt sugen på att lära sig mönsterkonstrukton. Inspirerande!

Jes sa...

Du är så duktig på att fixa med dina mönster :) jag tänker att jag ska börja men så ska jag bara...... Snygg modell på bodyn.