torsdag 12 april 2012

Nostalgi

Det är inte utan att jag blir nostalgisk när jag syr i det här tyget. Någon mer som minns hur det var?  När det knappt fanns några roliga, mönstrade barntrikåer alls? När Jenny (JNYdesign) tog tag i projektet att samla ihop tillräckligt många intresserade för att kunna trycka upp 400 meter (var det väl?) av tyget själv? Hur vi bokade och reserverade massor av meter per person? Jag minns. Och bara åsynen av tyget, som jag nu faktiskt har mindre än en meter kvar av, tar fram minnen av lillasyster som liten och får mig att tänka på början av min "sykarriär".

Nu fick det orangea kanintyget bli en mjuk, skön pyjamas till lillebror. Mönstret är detsamma som till den randiga pyjamasen här, men den här gången lät jag mig inspireras av ett pyjamasmönster i Ottobre som hade en så fin dragkedjeknäppning med dolt blixtlås fram.

Mönster:
Eget, strl 86, samma som till denna.

Material:
Orange kanininterlock från tyghyllorna hemma.

Bäst just nu:
Tänk att ett tyg kan ta fram så mycket nostalgi! Bara jag ser tyget får jag ett foto av lillasyster framför ögonen. Hon sitter i sin stol i köket med världens gladaste leende iklädd sin nya kanintröja med bruna kantband.

Sämst just nu:
Jag hade inget orangefärgat dolt blixtlås, så det fick bli ett vitt. Det gör ju i och för sig inte så mycket efter som det är just dolt, men kläppen syns som en liten vit prick högst upp!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, jag minns också. Jag köpte två meter den gången, och nästan hela biten ligger kvar på hyllan. Jag sydde två små bodys när Lillebror föddes, till honom och en kompis. Men sen dess har jag jättesvårt att sätta saxen i det. Men kanintyget är faktiskt ett tyg som jag inte har något emot att det ligger kvar på hyllan. Det är så mjukt och fint och lite tidlöst på något vis. Alla gillar väl kaniner? Jag har flera färger i en hög, och de får ligga kvar, jag tröttnar inte på dem.

Krimskrams sa...

Åh jag skrev ett inlägg för ett tag sen om precis samma tyg. Inlägget heter till och med "Nostalgi" fast det var inte jag som var nostalgisk utan sonen min :-)

MinaMirakel sa...

Jag var ju inte med från början, så jag missade de första härliga färgställingarna.
Har bara sytt i vit-rosa, gul-röd och lime- blå.
Knäppningen med dragkjedjan lite på sidan är min favorit modell på pyjamas!/Åsa

AvMeg sa...

Kjempesøt :)

Alice BraLLan sa...

Åh jag älskar kanintyget. Det är så synd att det inte trycks mer. Och på underbar mjuk interlock. Har lyckats byta till mig lite mer på senare tid. Mums.

Och pyjamasen var fantastiskt fin såklart!

lavendia sa...

Fint som vanligt. Och välsytt. jag fick titta en gång extra för att se det dolda blixtlåset. I trikå tycker jag det är svårare att få det fint.

Strömming sa...

Jag missade också förbeställningen och var så avis på alla som hade detta tyg! Sedan fick jag njuta av det turkos/bruna istället. När Älsklingsfrö sålde tyger en gång la jag beslag på 1,5 m och de har jag bara klippt ytterst lite ur. Men tänkte så sent som i morse att A borde få en body i det för han är så fin i orange! Så kommer du med detta inlägg!

od Andulky sa...

Kan bara hålla med...
Superfin!

Helena sa...

Jättefin!

Lykke sa...

Kjempe flott! Mins dette tyget ja :D

Anki sa...

Missade detta underbara tyg, vid den tiden trodde jag aldrig att jag någonsin skulle sätta mig vid en symaskin frivilligt :-) Superfin pyjamasmodell, det dolda blixtlåset är verkligen dolt!

rino sa...

Mm, jag sydde varsinn tröja åt mina grabbar.
Man har liksom glömt att det faktiskt inte fanns fina barntyger då. Sybloggare kan inte förändra världen men en liten hörna av den iallafall :-)

mamman pysslar sa...

Å! Det minns jag. Blivande 6-åringen har just nu en av storasysters gamla mössor i detta tyg som sin favoritmössa! Så fint!!

Superfin pyjamas! Dragkedjan ser jättefin ut :)

Anonym sa...

Mmm. Det var där det liksom började. / Fiffilurensmamman

Jes sa...

Verkligen en nostalgi tripp, som du säger detta va det första tyget som JNY tryckte upp, det va så det hela med roliga trikå tyger började :)
Pyjamasen ser verkligen fin ut.