onsdag 11 april 2012

Sömntuta i randigt

"Otroligt så stor han har blivit!! Ska min lille kille fylla ut hela den där jättestora?", tänkte jag när jag såg den här pyjamasen färdig. Ja, han har faktist blivit så stor. Storlek 86. Otroligt!

Visst är den fräsch, förresten, pyjamasen? Den är sydd i randig ribb från Strömming. Väldigt roligt att sy i något annat än bomull/lycra tycker jag. Plagget får helt andra egenskaper. Till det vit/grårandiga valde jag turkosa kantband och muddar med vita knappar till. Härligt!

Mönstret är eget. Jag gjorde det först i storlek 74, sen 80 och nu 86. Lite variationer har det blivit; just den här modellen är formad vid stussen.

Mönster:
Eget, strl bröstvidd +8, Stussvidd +12.

Material:
Ny, härlig, lite kraftigare ribb från Strömming.
Interlock till kantband och muddar (jag lade till lite extra rörelsevidd i muddarna eftersom interlock inte är lika töjbart som muddväv.

Bäst just nu:
Att svägerskan och kusinerna snart kommer på lunch. Det är påsklov och kusinerna lär ha gjort en glasstårta som de ska ta med sig! Mysigt!

Sämst just nu:
Det var lite ovant att bandkanta ribben. Den töjde sig med än tyget brukar. Kanske jag skulle ha lättat lite på pressarfotstrycket? Nu blev det muddar nedtill och på ärmarna istället, men till nästa gång ska jag tänka på det!

10 kommentarer:

Benglan sa...

Är det Moonkids ribbtyger?!! Dem har jag suktat efter sååå länge!
Köper deras tröjor till mina barn för de tygerna är så himla bra och jag har aldrig lyckats hitta liknande att sy själv av.

Gick in på Stömmings sida och jag är ganska säker på att dte är tygerna Moonkids använder till sina kläder (kände igen mönstren).
Nu måste jag shoppa. Synd att det bara finns två tyger i de randiga färgställningarna :(

Fin pyjamas förresten :)

MinaMirakel sa...

Supersnygg, här finns det pyjamasar i överflöd, ärvegods efter kusiner och från egna syskon.
Men man kan ju få sy några nya bara för att ha som "gåbort pyjamas" eller snarare "gå hem":)./Åsa

Thea sa...

Ja, det skulle visst vara moonkods. Jag har flera... :-)

Unknown sa...

Men å så fin, verkligen kul med lite ribb!

lavendia sa...

Så fräsch färgställning! Du använder tydligen inte plasttryckknappar. Jag tycker de du har i dressen är jättesvåra. Det tycker jag med de små plastknapparna också, men de större klarar jag bra.
Det är SÅ roligt att se allt du syr.

Le Petit sa...

Snygg och vårigfin pyjamas! Har spanat in dina fina sommarhattar (den med resår, dragsko och öljetter) och är sugen på att testa göra en liknande modell. Har tidigar själv bara sytt med brätte. Tänkte höra om du gör den helfodrad hela vägen upp eller om den bara är fodrad upp tom resårkanalen samt om du gör bitarna klockade eller raka nedtill?

Mallaching sa...

Fiin!

Strömming sa...

Wow så fräsch den blev! Verkligen snyggt med turkost till! Jag bara längtar efter tid att hinna sy i dessa tyger! :)

Och ja visst är det Moonkids tyger! Har fått köpa in det som är kvar från deras kollektioner via Ikasyr! Bra med återanvändning, eller hur! :)

Thea sa...

LAvendia: Jag tycker faktiskt de små, 9 mm, sitter bättre än de större. Piggarna är längre på dem. Tror aldrig jag råkat ut för att en 9 mm knapp har släppt, vilket däremot 10 mm knapparna har gjort ett par gånger.

Le Petit: Den är inte helfodrad.

Sofia / rufi design sa...

Så snygg! Tilltalas verkligen av det enkla med ränder och avvikande färg. Snygg modell också!