måndag 23 april 2012

Fårfårfår?


Får får lamm och jag får får. Hem i brevlådan alltså. Från Strömming. Helt underbara! Redan när jag fick en förhandsglimt av dem på Syfestivalen visste jag att jag ville sy en T-shirt till lillebror och en matchande tunika till jämngamla lillkusin. Jag hade däremot inte bestämt färg på kantband och täcksömmar, så efter lite research här hemma (maken) föll valet på grafitgrått. Det blev kanon, håll med om det! Speciellt ihop med den rosa färgen (som förresten är en sån där superfin rosa ton som även icke-rosa-freak som jag kan bli förälskad i).

Ok, inget som inte blev super då? Jo, tyvärr. Jag hade gett mig på att göra en ny raglanvariant enligt en metod i en nyinförskaffad mönsterkonstruktionsbok. Tillvägagångssättet verkade så logiskt och pedagogiskt att jag stängde av alla varningssystem. Resultatet blev en för raglan på tok för hög kulle, eller axelparti eller vad man vill kalla det.  Alltså att ärmen blev för lång upptill.  Det kan ha berott på att kapitlet handlar om lediga plagg och att mitt mönster ju har lite tightare passform; jag har inte fördjupat mig i varför. Hade jag bara tittat lite på mönstret innan jag satte saxen i mina nya fårtyger så hade jag sett det, men i min iver hoppade jag över det momentet.  Att sy prototyper av nya mönster rationaliserar jag nämligen bort emellanåt. Som nu. Jaja, det kanske inte märks så mycket när plaggen är på, kan man ju hoppas. Jag skulle också kunna korta ärmen mitt på lite och få bort lite av överflödet. Framför allt på klänningen skulle det kunna bli bra. Men jag får se hur det blir på. Och så tänker jag lära mig av misstaget!

Mönster:
Egna, strl 86

Material:
Jersey i bomull/lycr från Strömming.
Muddväven tror jag kommer från Stoff och Stil.

Bäst just nu:
Det fantastiska tyget och den härliga kombinationen med grafitgrått.

Sämst just nu:
Min konstruktionsmiss. Tänk, jag gick och var irriterad en hel dag. Först var jag så himla nöjd när jag hade gjort mönstret. Jag hann precis klart häromdagen innan lillebror vaknade efter sin middagslur och den känslan är så skön. Då gick jag ock var nöjd en helt eftermiddag istället. Men bakslaget kom alltså ett dygn senare. Men igår kväll tog jag tag i saken och gjorde en ny ärm, på mitt gamla vanliga vis, så nu känns det bra igen. Nu ska jag bara hitta ett nytt fint tyg att prova den på...

29 kommentarer:

annas alster sa...

Jag önskar att jag förstod vad du pratade om, men jag behöver nog vara lite mer påläst om mönsterkonstruktion först. Men det var intressant läsning ändå! :) Superfina plagg och roligt att se kantning med en helt annan färg. Det gjorde sig verkligen bra!

Thea sa...

Kul att du också gillade kombinationen. Det blev verkligen jättefint!
Nackdelen med att göra eget är ju att det blir lite fel ibland. Lite svårt att förklara, ibland känner jag att jag saknar det rätta ordförrådet!

Mirre Syr sa...

Det blev en fin kombination med grått och rosa.
Visst är det många gånger så när man skall prova något nytt att man liksom bara kör på, fast man vet att det inte blir riktigt som man tänkt sig..

Strömming sa...

Åhhh kärlek! Jag förstår inte heller vad du skriver om konstruktionen men snygga blev de med grått till! Jag har bara kantat med samma tyg när jag sytt.

Thea sa...

Haha, jag kanske håller på att snöa in mig?! :-D

Anki sa...

Superfina! Blir nog lätt så att man själv går å stör sig på "fel" som ingen annan ser :-)

Pernilla sa...

Nej så irriterande det värsta när man gör fel är att varje gång man ser plaggen så blir man påmind och irriterad =)
Tycker att plaggen ändå ser väldigt fina ut och det blev verkligen jätte snyggt med grått till.

Gud vad jag önskar att jag hade en maskin med dubbel täcksöm, varje gång jag ser dina snygga sömmar så blir jag lite avis. Men med mamma peng är det bara fortsätta att vara avis =)

Thea sa...

Pernilla: Eller fylla år och få bidrag av snäll släkt och snälla vänner. :-)

Pernilla sa...

Ha ha ja, eller sälja av lite retro tyger som ligger och samlar dam nu för tiden =)

Onomak sa...

Tycker inte det ser konstigt ut nånstans :) Superfina plagg!

Thea sa...

Tack!
Ska se om jag kan lägga bredvid ett plagg som blivit som jag tänktdet så ni kan se skillnaden.

MinaMirakel sa...

Härliga tyger, är de lika mjuka som znooks ekologiska tyger?/Åsa

Åsa Tidqvist sa...

superfint med grått till - precis som du säger! Att läsa dina inlägg med mkt mönsterkonstruktion får mig bara att bli än mer övertygad, jag MÅSTE söka till den där 1-åriga utbildningen!!

Fangoria sa...

Såå fint! Ja jag skull också vilja läsa mönsterkonstruktion, så man får lite mer kött på benen så att säga. =) Plaggen ser iallafall perfekta ut!

Lime by me - Lime design sa...

De ser jättefina ut! Har precis gjort en egen miss när jag akulle klippa ut mönster till en op o glömde vända på mönstret. Nu har jag två likadana sidor o saknar den spegelvända. Suck bara att beställa nytt tyg. Så jag förstår din frustration!

s a g o g r y n sa...

Jättefint tyg och superfina plagg!

Vecka - Vecka sa...

Så fina! Ett av mina favorittyg just nu!

Anna Johansson sa...

Fina! Jag har inte hunnit sy i mina får än, men hoppas hinna nu i helgen

Linda sa...

Åh vad fina. Tyget är ju så mjukt och skönt. Mitt är tvättat och klart för saxen. Frågan är ju bara om det ska bli sommar tunikor eller t-shirt. Eller både och kanske. Ska bara hitta lite tid!!

Annwes sa...

Trur eg forstår kvar du meiner med at kullen blei for høg. Kjedeleg når ein har brukt mykje tid og må gjere mønsterarbeidet om igjen... Desse t-skjortene blei i allefall veldig fine, og stilige dekksaumar var det også:-) Får eg spørje kva for ei bok det er du har skaffa deg? Ikkje tilfeldigvis Aldrich sin?

Thea sa...

Nej, just det var inte Aldrich. Ska kolla vad den heter.

Sandra sa...

Hej! Försöker hitta någon information hur man sammanfogar två sömmar med täcksöm som du gjort på dessa plagg. Lägger du tygerna lite omlott och sen syr sömmen över det? Eller är jag ute och cyklar? Polarn har ju ofta dessa coversömmar på sina plagg.

Thea sa...

Sandra: Jag har inte sammanfogat med täcksömmen, bara stickat ned sömmen. De sömmar som är på tex Polarns kläer är gjorda på en speciell industrimaskin som klipper och sammanfogar exakt samtidigt som den syr. Man borde ju kunna göra det hyfsat själv genom att klippa till det undre styket lite större, lägga omlott och sedan klippa bort överflödet efteråt. Men så gjorde jag alltså inte här!

Thea sa...

Annwes: Den heter "Design and Patternmaking for Strech Fabrics" och är skriven av Keith Richardson.

Annwes sa...

Takk!

Annwes sa...

Takk!

Annwes sa...

Blei visst dobbelt opp her! I allefall, spennande med nye bøker, så eg måtte kolla på Amazon.com. Ser at folk klagar på at det er mange feil i boka. Kanskje det var boka sin feil, og ikkje din, at mønsteret ditt ikkje blei riktig? Tenkte berre å seie ifrå at det er lurt å passe på/akta sig litt når man använder boka, men sikkert ein del bra i den også :-)

Sandra sa...

Så du overlockar först och gör en stickning över? Snyggt blir det i alla fall:) Kommer snart få min Coverpro och håller på att studera lite hur man kan göra dekorsömmar. Tack!

Thea sa...

Annwes: Jo, det är rätt mycket fel i boken, men jag tycker om den i alla fall. Principerna stämmer ju, men man får tänka själv innan man gör något. Man kan ju tycka att de kunde ha korrekturläst lite bättre innan den gick i tryck.

Sandra: Ja, jag overlockar först.