onsdag 2 maj 2012

Som en smock!



Kokalalask smockpremiär!  Första gången jag syr en klänning med smock.  Och jag måste säga att det ser svårare ut än vad det är.  Bara att löst linda upp smocktråd (tunn resårtråd) på en undertrådsspole och sy.  Med övertrådens trådspänning justerar man hur hårt smocket dras åt.  Jag skruvade upp rejält, kanske till och med lite för mycket, så lillasyster väljer nog att ha en T-shirt under så att det inte kliar. :-)  För mig gör det inget, en T-shirt under skyddar bättre mot solen.  Men det är klart, att allra bäst hade det ju varit om man kunnat välja och hon gillat båda alternativen lika bra.

Mönstret har jag fått ur en gammal Allt om Handarbete som snälla Angi lånat ut.  Tack, tack!  Men när jag kikat på det är det ju egentligen bara en klänning med extra mycket vidd, så man skulle kunna ta vilket mönster som helst, kapa en bit ned i ärmhålet och sedan bredda så att det är bröstvidd plus en sisådär 30% kanske?  Jag sydde först ihop ena sidsömmen, sen sydde jag alla smocktrådar, knöt ihop dem och sydde sedan den andra sidsömmen - utan att klippa av knutarna med overlocken.

Den här modellen hade en extra rynkad fåll nedtill.  Det gav snygg vidd åt klänningen. Annars hade fåll upptill och knytband som samtidigt kantade ärmhålet.  Jag valde ett jeanstyg för att bryta av det blommiga.  Just detta kantband var nog lite i tjockaste laget.  Få se om jag byter ut det eller om jag syr axelband istället.  En rullfåll upptill hade inte skadat heller.  Det får nog bli en till, helt enkelt!

Mönster:
Allt om Handarbete

Material:
Blommig bomullspoplin från min tygsamling.  Köpt från Michas Stoffecke för bergis fem år sedan.

Bäst just nu:
Ah, våren har kommit!  Helt skjukt; förra vekcan hade jag dunjacka till dagis och idag svettades jag i T-shirt.  Men man är bra trött; kroppen och knoppen hänger liksom inte med i värmeväxlingarna och färgskiftnignarna ute.

Sämst just nu:
Att klänningen inte blev tiptop direkt.  Småsaker som för tjocka kantband, vikt fåll och aningen för hårt åtdragen smocktråd får mig att vilja sy en till.  Och jag har SÅ mycket en nat på vill-sy-listan.

5 kommentarer:

Pernilla sa...

Vilken somrig och fin klänning, gillade att den var så där härligt lång! En sådan skulle man haft själv att springa runt i hela sommaren =)

Anonym sa...

Så fin! Verkligen pricken över i med längden och volangen tycker jag. Undrar om Storasystern skulle låta mig sy en sån. :-)

Mirre Syr sa...

Vilken härlig klänning med vidden och volang! :)
Jättefin!

Sandra sa...

Klänningen är jättesöt!

MemLin sa...

Åhhh, så härlig! Där kan man snacka om somrig :-)