onsdag 9 maj 2012

Besatt


Besatt är förmodligen det närmaste man kan komma om man vill beskriva lillebrors sinnestillstånd när han får syn på en traktor.  Han har ett par, tre, andra kärlekar också, som tuppar och bollar (och mamma såklart!), men frågan är om inte traktorer slår allt? Utom mamma förstås. ;-)

Jag vet inte riktigt när den där besattheten tog sin början, men jag tror att det kan ha varit när han fick se sina storasystrar köra traktor hos mormor och morfar tidigare i våras.  Med skräckblandad förtjusning tittade han på när de brummade runt lagår'n varv efter varv.

Den som har följt bloggen länge kanske minns det här motivet.  Det är nämligen morfar själv som har ritat traktorn till lillasyster, när hon var lika gammal som lillebror är nu.  Sen fick den bli screentryck och har efter det prytt ett antal traktorförtjusta små barns tröjor och tunikor.  Och nu var det alltså dags igen.  Den här gången tänkte jag göra tröjorna lite sobert marinblå-röda, men pigga upp det med randig halsringning.  Jag använde randig Campantrikå som jag klippte till på tvären.  Men ärligt talat trodde jag nog att det skulle bli stretchigare än det blev.  Jag tycker allt att det blev lite stumt, jag.  Så pass att jag gjorde halsöppningen större på den blåa, för säkerhets skull.  Förutom det vita trycket och de randiga halsringningarna fick tröjorna täcksömmar i avvikande färger.

Å, jag gillar de här tröjorna! Dels är det så roligt att pappa har ritat traktorn och så är det kul att lillebror är så otroligt fascínerad av just traktorer. 

Mönster:
Eget, strl 86

Material:
Marinblå jersey med lycra från Jofotex
Mörkröd bomull med lycra från Michas Stoffecke
Randig campantrikå, gissningsvis från Michas Stoffecke det också.  Eller Tygpyssling eller NeaNobelle.

Bäst just nu:
Jag passade på tt göra ett extra tryck när jag ändå höll på.  Det ska jag sy på pappas jobbarbyxor som jag i något svagt ögonblick lovade att lappa på knäna.  Mamma, säg inget, det ska bli en överraskning!

mst just nu:
Kan faktiskt inte komma på något!

13 kommentarer:

od Andulky sa...

Så fina!!!

Le Petit sa...

Det måste vara jättekul att göra egna tryck! Jättefina tröjor, speciellt den röda!

MinaMirakel sa...

Jättekul med eget tryckt och så snyggt med kantbanden i Campan!/Åsa

malida form sa...

Åh, så fina!
Jag känner igen besattheten, det låter som min 1 1/2 åring!
Ska det fina traktortrycket stanna inom familjen eller skulle det vara möjligt att beställa en tröja?

Hanne sa...

Jättesnygga! Screentryck har jag hittills inte fördjupad mig i - och känt att det är ganska skönt att det åtminstone finns någon teknik som jag kan lägga åt sidan - men traktorerna är så fina så jag måste nästan kolla upp hur man gör ifall man vill få den typen av motiv på sina alster. Min pappa är också duktig på att rita - och inte minst minstingen själv ritar ibland sånt som man skulle vilja trycka ...

Jag gillar de verkligen, dina tröjor!!

s a g o g r y n sa...

Snygg traktoravbildning och snygga plagg! Och jag har en 1åring som gillar "kroka", som hon kallar det, mycket också!

Bustroll sa...

Mycket fina! Giller den randiga campanen, och traktorn är mycket snygg. Min 2-åring har också en stor fascination för "taktoo", han skulle nog älska tröjorna.

lavendia sa...

Vad fint. Men nu när jag läst hur det går till, tror jag inte att det blir något för min del.

Pernilla sa...

Fina!! ja den där bilden mins jag när man fick se första gången, roligt att morfars bild få pryda barnens kläder =)
Det där med traktorer och bilar jag fattar inte men det måste finnas i generna när barnet föds eller något, pratade senast om det i går här hemma lillebrors första riktiga ord efter dom vanliga som mamma,pappa och så vidare var Bilar. Han älskar bilar och traktorer kan tjata i timmar om bilar och vill stå i fönstret och titta, lika som med att leka med sina små bilar och traktorer. Ja inte vet jag men det kanske är så med pojkar =) Roligt att höra att det finns fler som är lika förtjusta i samma sak ;)

Emsters Alster sa...

Coola tröjor! Och kul med anknytning till morfar!

Vecka - Vecka sa...

Superfina! Och hur snyggt som helst med det randiga till!

Thea sa...

Tack! :-)
Malida: Jag önskar jag hade tid, men tyvärr har jag inte det just nu. :-(

Strömming sa...

snyggtsnyggtsnyggt!